Acer Iconia Tab W510 32GB + keyboarddock Wit

Specificaties 10,1" • 1366x768 • 32GB • Win 8 - Bekijk alle specificaties

Acer Iconia Tab W510 32GB + keyboarddock Wit Review

Japs 5 april 2013, laatste update op 5 april 2013, 995 views

Acer Iconia Tab W510 32GB + keyboarddock Wit

Pluspunten

• Combinatie toetsenbord+touchscreen werkt voor mij goed
  • Accuduur (niet getimed, maar ik heb eigenlijk nog niet gehad dat ik misgrijp)
  • Opstart snelheid (uit slaap vrijwel direct, koude start iets van 10-12 seconde...hierdoor sluit ik de tablet zelfs meestal helemaal af als ik hem niet direct weer nodig denk te hebben)
  • Windows 8 is even wennen, maar bevalt nu goed. Wat ik ook merk is dat het gewoon OS onafhankelijke gewenning is. Op de android tablet van mijn schoonouders zit ik nu regelmatig te prutsen en te zoeken, terwijl iemand die zelf android gewent is, waarschijnlijk het omgekeerde zal hebben.

Minpunten

• Touchpad raakt wel eens even de draad kwijt (dan wil de cursor bijvoorbeeld tijdelijk niet uit de rechter helft van het scherm ofzo). Paar seconde later gaat het weer wel goed. Geen idee of dat een driver probleem, of hardware probleem is.
  • Hoewel het gewicht op zich lekker laag is, is de verhouding tussen scherm en toetsenborddock niet optimaal (toetsenborddock is wat te licht), waardoor het geheel soms wat makkelijk naar achteren kantelt. Op een tafel is dat geen probleem, maar bijvoorbeeld op schoot (niet helemaal horizontaal dus) had dat net iets beter gekunt.

[geen uitgebreide review in de klassiek zin, maar ik wilde toch mijn ervaringen met de Iconia W510 delen]

Over het algemeen erg tevreden met de Iconia W510. De W510 wordt met name voor "tablet aktiviteiten" gebruikt (internet, email, wat lichte spelletjes). Wat tot nu toe vlekkeloos werkt. Deze "tablet aktiviteiten" gaan prima in de Modern UI (p.k.a. Metro UI).
Ik heb wel Office 2007 (Home edition) erop gezet, wat toch wel handig is (ook al heb ik nog niet heel vaak "gewerkt" op de Iconia :)

De combinatie touchscreen en toetsenbord werkt erg fijn met Windows 8, waarbij ik moet opmerken dat ik in de praktijk zelden met de losse tablet werk, maar dat zal persoonlijke voorkeur zijn: waarom op een screen toetsenbord werken, als je ook op een lichtgewicht fysiek toetsenbord kan werken :)
Door de combinatie kan ik bijvoorbeeld ook makkelijk even via RDP client (met toetsenbord en muis/touchpad) iets voor mijn werk doen, zonder te worden beperkt door touch invoer (waar het remote systeem/RDP client niet lekker mee overweg kan).

Samenvattend: mijn Desktop PC blijft gewoon mijn werkpaard, maar de Iconia W510 is voor mij ideaal voor snel even informatie opvragen (bijv. mail/website/nieuws-app), of op de bank wat casual games en "zinloos" over internet dwalen.

Van de in reviews genoemde punten van beperkte opslag, en gebrekkige restore mogelijkheden (meegeleverde schijfjes ;) ) heb ik nog geen last gehad: ik heb nog niks hoeven op te ruimen om iets te installeren, en restore nog iet nodig gehad (zou best kunnen dat dat nu wel via USB stick kan, er zijn inmiddels namelijk al weer een paar bios&driver updates geweest).
Enige probleem waar ik nog wel eens last van heb is het touchpad wat de draad soms kwijt raakt (zie minpunten)

Systeem draait verder netjes. Pas 1x gehad dat login scherm na inloggen bleef hangen op het "zandlopertje" (systeem aan/uit zetten, en er was niks aan de hand).

Heb jij ook een Acer Iconia Tab W510 32GB + keyboarddock Wit?

Ik heb even kunnen spelen met deze tablet en ik moet zeggen dat het allemaal erg prettig aanvoelt.

Heb je al wat (meer) ervaring met Office op dit toestel? Ik zou hem graag als vervanger willen voor mijn laptop en ik ben zelf al 10" netbooks gewend. Maar ik las bij sommige reviews dat er een soort van keyboard lag was waardoor typen echt heel frustrerend kon zijn, zoals veel hangende keystrokes. Heb jij daar ook last van?
Ik heb in de praktijk nog niet heel veel gebruik gemaakt van Office (ik heb dus Office 2007 er op gezet).
Net nog even een testje gedaan met een stuk tekst over getypt, en dat ging prima. Wel veel in het mail programma getypt (dus de standaard "Metro" mail app), en daar eigenlijk ook nooit iets gemerkt.
Nu moet ik wel zeggen dat ik geen heel snelle type-er ben er er gewoon regelmatig zelf naast type...dus eigenlijk zou je gewoon zelf eens moeten testen in een winkel ofzo. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het voor registreren van keystrokes uitmaakt in welk programma je werkt (lijkt me iets wat het OS regelt, niet de applicatie...maar dat weet ik niet zeker).

Ik ben op zich nog steeds erg tevreden met deze iconia, het meest storende puntje vind ik dat de trackpad niet fantastisch is...maar ik merk dat ik die steeds minder gebruik.

Overigens: als ik serieus aan het werk ga, ga ik nog steeds lekker achter mijn bureau+desktop zitten. Dus voor mij is het echt een laptop/tablet voor erbij.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.