Samsung 840 120GB Review

Kandidat 4 april 2013, 3.520 views

Samsung 840 120GB

Pluspunten

• Prestaties op netbook

Minpunten

• Magician software start niet onder Windows 8

Dit wordt een eenvoudige review zonder benchmarks.

Reden van aanschaf:

Ik had eerder al mijn Fujitsu Lifebook A530 (http://tweakers.net/produ...0-(vfya5300mrya1nl).html) geupgrade met een Samung 830 Series SSD 128 SSD. Dat ging makkelijk dankzij de meegeleverde installatie CD's voor Windows, en de Samsung software (Magician) maakt het ook makkelijk de SSD te installeren. Met Win7 64 bit, 8 Gb ram en de SSD raakte ik gewend aan snel opstarten, programa's openen, en afsluiten.

Ik had op een laptop voor iemand anders (een 17 inch Toshiba L500 of zoiets) al een keer WIN8 met een Crucial M4 SSD geinstalleerd. Dat was eigenlijk een upgrade-DVD (surfspot), maar ook daarmee bleek een schone installatie prima te werken.

Ik wilde ook graag mijn Samsung NC10 netbook een nieuwe kans geven. Er stond XP op, maar deze startte ook met 2GB Ram nog traag op, en moest vaak (en langzaam) updaten, waardoor het niet meer prettig werkte. Met het vertrouwen dat ik met de WIN 8 upgrade-DVD (die ik nog had liggen) en een nieuwe licentiecode ook hier een schone installatie kon doen, en de ervaring met de Samsung 830 SSD, leek me die combo een goede optie om de netbook weer een nieuw leven in te blazen. Ik had het liefst weer de 830 van Samung geinstalleerd, maar die was niet meer verkijgbaar. Daarom maar de 840: niet te duur, voldoende snel, en ik hoopte weer op het gemak van de Samsung Magician Software.

Installatie:

De SSD is dunner dan de drive bay, en dunner dan normale HDD's in laptops. Voor de Fujitsu had ik de 830 gelukkig gekocht als notebook kit met een extra stukje plastic om de schijf iets 'op te dikken'. De Crucial M4 voor de Toshiba was gewoon normale dikte.
In de NC10 zit de HDD in een beugeltje met 4 schroeven vast, en daardoor maakt de dikte dus eigenlijk niet uit. Dit hangt dus wel af van je laptop, of deze schijf direct goed past of niet.

Installatie van Windows 8 met een upgrade DVD (via externe DVD speler) werkte ook hier prima. Wel eerst de BIOS settings aangepast, anders komt er een foutmelding dat WIN8 niet geinstalleerd kan worden. Later bleek overigens dat WIN 8 standaard 'snel opstarten' heeft ingeschakeld. Dan kun je niet meer bij je BIOS scherm omdat het opstarten gewoon te snel gaat om een Fn-toets in te drukken. Door snel opstarten uit te schakelen kun je er weer wel bij.

De Samung Magician software kreeg ik niet werkend onder Windows 8. Geen idee wat de oorzaak is. Het wordt geinstalleerd, maar ik krijg het programma niet geopend, noch via Start, noch via de desktop. Dat is jammer, want die software hielp wel bij de installatie van de 830 op de Fujistu (overprovisioning, trim, alignment). Ik heb nu 'handmatig' aan overprovisioning gedaan door niet de hele schijf te partitioneren bij de installatie maar 10% leeg te laten. Trim bleek later aan te staan in Win 8. Alignment... ik hoop dat Win 8 dit vanzelf goed heeft gedaan.

Prestaties:

Ik heb geen benchmarks oid, maar de opstart en afsluit tijden zijn wel enorm versneld. Ik start en sluit windows met de fysieke startknop, zonder slaap/sluimerstand oid. Erg simpel, en snel. Zie hier: http://youtu.be/48QmJLlbwYs.
Opstarttijd: +/- 20 seconden
Afsluiten: +/- 8 seconden.

Programma's starten snel op, behalve Libreoffice (schijnt eigen te zijn aan de Openoffice programma's).

Accuduur lijkt ongeveer gelijk (5-6 uur), misschien iets korter dan eerder, maar vergelijk is lastig aangezien dit al een wat oudere batterij is. In ieder geval heb ik meer effectieve werktijd, door het snel starten en de afwezigheid van update-gedoe.

De NC10 werkt nu snel en prettig, en ik gebruik deze weer me plezier. Meer wens ik niet.
Tegelijk kan ik wat met Windows 8 spelen als oefening, ook al werken de apps niet op de resolutie van het netbook scherm (ligt natuurlijk niet aan de SSD).

Conclusie:

Een prima manier om met beperkt geld een netbook relatief eenvoudig nieuw leven in te blazen, als je ook goedkoop aan Windows kunt komen. Alleen jammer dat Win8 ondersteuning van Samsung niet optimaal lijkt. Over stabiliteit en betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen, de SSD zit er pas enkele weken in.

Heb jij ook een Samsung 840 120GB?

Heb je wel versie 4.0 van die Magician software gebruikt?
Bij een vergelijkbare SSD die ik recentelijk ergens heb ge´nstalleerd werd namelijk een oudere versie bijgeleverd die niet wilde op Windows 8 (x64).
Yep, versie 4.01 (de laatste) was al geinstalleerd.
Nogmaals verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar nog steeds hetzelfde probleem. Even lijkt het op te starten (blauw windows wacht-cirkeltje na aanklikken) maar uiteindelijk verschijnt het programma dan toch niet.
inmiddels doet Magician het. Niet als W8 app (foutmelding dat de resolutie van het scherm te laag is), maar draait verder wel.
20 seconden opstarten? Mijn pc start op in 15-20 seconden met W8 en een mechanische HDD. Zou de bottleneck dan ergens anders zitten?
Waarschijnlijk in de specs van de computer: we hebben het hier wel over een netboekje van de eerste generatie met een N270 Atom, en niet meer dan 2 GB Ram. Dat is wel even wat anders dan een enigszins up-to-date desktop.

Die 15-20 seconden zijn waarschijnlijk ook met de snel opstarten functie aangezet, waardoor W8 sneller opstart, ook met een HDD.