1 review

Fujitsu Lifebook A530 (VFY:A5300MRYA1NL) - Reviews

Specificaties 15,6" • 1366x768 (WXGA Wide) • 250GB • Intel Core i3 - Bekijk alle specificaties

Fujitsu Lifebook A530 (VFY:A5300MRYA1NL) Review

Kandidat 20 maart 2011, 1.393 views

Fujitsu Lifebook A530 (VFY:A5300MRYA1NL)

Pluspunten

• Veel laptop voor (erg) weinig geld: een goede basic laptop met extras (poorten, BT, Win 7 pro 64 bit, recovery media) voor maar 200 euro.
  • Fijn mat scherm
  • Prettige gladde, afgeronde & matte vormgeving.
  • Start redelijk snel op.
  • Accuduur van ruim 4 uur bij licht gebruik.

Minpunten

• Touchpad klein, maar is mee te werken - goed in te stelen
  • Wit toetsenbord, kleine linker shiftkey
  • Accuduur van (vooralsnog) ruim 2 uur is niet lang: de 5-6 uur van de NC10 en Acer is natuurlijk prettiger. Maar voldoende voor mijn gebruik thuis. (ZIE UPDATE)

Vooraf
Dit is mijn eerste review op Tweakers, en ik ben dus ‘trainee’. Mijn bedoeling is hier ook alleen een relatief eenvoudige review te schrijven (dus zonder uitgebreide benchmarks etc).

Hardware specificaties:
Fujitsu Lifebook A530 (VFY:A5300MRYA1NL)
Intel Core i3 370M 2,4GHz - Intel HM55 3MB
Intel GMA HD
2GB DDR3 1066 MHz SODIMM (1x) (Max 2x/8Gb)
15,6" Led: Edge-lit 1366x768 (WXGA Wide) 16:9
2,5" 250GB Serial ATA 5400 rpm
DVD+/-RW DL
Windows 7 Professional 64 bit (standaard) of 32 bit (bijgeleverd)
Accu 6-cells 4400 mAh
802.11b, 802.11g, 802.11n / Ethernet 1Gbps / Bluetooth 2.1 +EDR
VGA & HDMI
Express card slot, 3xUSB 2.0, Kaartlezer voor Memory Stick (MS),MS PRO,SD,SDHC
2 Kensington locks
Webcam 1,3 MP, microfoon, microfoonjack en koptelefoonjack
Zie http://www.youtube.com/watch?v=Lk3T5cyRDgA&feature=related voor een video overview.

Reden van aankoop
Een gelegenheidaankoop. Bij het checken van de pricewatch op donderdag 10 maart stond de A530 plots voor 200 euro in de lijst, de goedkoopste van de gehele lijst. Met enig ongeloof de shops bekeken en reviews opgezocht op internet. Die waren best positief:
Waarom ik het aantrekkelijk vond:
  • Absurd lage prijs (200 euro) voor een Core i3 370M 15 inch machine met Win7 professional, en diverse recovery media erbij :) .
  • Volgens de reviews redelijke batterijtijd, mooi mat (!) scherm, acceptabel toetsenbord, en niet onaardige prestaties.
  • Bluetooth, dus mooi te combineren met de Logitech M555b muis die ik toch al had.
  • HDMI, dus naast de desktop PC (alleen VGA) ook aan te sluiten op ons nieuwe LG W2442PE scherm.
Tijdens het surfen verdwenen de aanbiedingen ook weer razendsnel,maar ik was op tijd genoeg om bij Azerty een exemplaar voor 201 euro te bestellen. De goedkoopste optie op dit moment is weer tegen de 500 euro (de 196 euro aanbieding klopt niet). Een kleine week later bezorgd door TNT. Daarna overwogen om de laptop zonder openen door te verkopen (200-250 euro winst, mooi voor een Sony PRS 650 ereader) of te houden.

Uiteindelijk besloten om de laptop te houden, als aanvulling op wat we nu hebben:
  • Desktop HP dc7700 - Intel C2D E6400/Win XP (werkplek op zolder)
  • Acer Aspire Timeline 4810T - Intel C2D SU9400/Win 7
  • Samsung NC10 - Intel Atom N270/Win XP
De NC10 had ik vooral voor mobiliteit: forenzen en (Office)werk op locatie, maar gebruik ik steeds minder: mobiel heb ik het minder nodig en voor thuis vind ik het te krap en langzaam. De Acer is van mijn vrouw (gekocht via werkgeld) en daar mag niet teveel aan geprutst door kinderen of mij, vindt ze niet prettig.

De Lifebook leek daarom handig voor:
  • Woonkamergebruik (toch gezelliger als je s’avonds nog moet werken)
  • Werk – als sneller Win 7 systeem dan de desktop (misschien op termijn ter vervanging ervan), evt gekoppeld aan 24 inch LG W2442PE. En voor de keer dat ik voor werk toch een laptop nodig heb, die wat meer aankan dan een netbook. Dan maar wat meer slepen.
  • De kinderen (3 en 6) voor educatieve spelletjes die deels ook via school beschikbaar komen (is de netbook dan toch wat te klein en langzaam voor)
  • Mij, om wat met Linux (Sugar on a Stick, Jolicloud, Linux Mint) te gaan experimenteren. Vooral omdat de laptop met recovery dvd’s geleverd wordt, dus verklooien is altijd te verhelpen, hoop ik dan.
In de doos
De laptop, recovery media voor Win 7 32 bit en 64 bit en driver dvd, boekjes, en adapter met snoer. See for yourself: http://www.youtube.com/watch?v=9guow0DzogE&feature=related

Vormgeving & ergonomie
De vorm van de laptop is wel strak/ingetogen, alle vlakken (onderkant/werkvlak/scherm/bovenkant) zijn ook echt vlak, met weinig uitsteeksels of tierelantijnen (beetje richting Macbook stijl). Dat maakt het geheel wel rustig qua vorm, en daar hou ik wel van. Geen harde hoeken maar overal prettig afgerond en glad (ook de scharnier onderaan het scherm) en dat draagt bij aan een prettige ‘feel’.

Deksel en case voelen redelijk stevig aan. De deksel is wel te torderen en dan kun je (langs het scherm) tussen het scherm en de rand doorkijken (klein lichtstreepje). Er zit geen afsluiting/haak aan de deksel, die blijft (goed) dicht op de veerkracht van de scharnier.

De matte deksel is wel wat vingerafdrukgevoelig, maar niet zo erg als een glossy gelakte buitenkant. De matzwarte kleur met het logo erop is niet onaardig, als er dan toch een logo op moet.

De binnenkant is qua kleur niet super, de combinatie zwart en aluminium is prima, maar met het witte toetsenbord vind ik niet echt mooi. Bovendien wordt wit snel vies/geel. Maar er is mee te leven. Het geheel doet niet zo chique aan als een chicklet bord zoals in de Acer, door de combi van toetsvormgeving en witte kleur.
Het toetsenbord is geen chicklet maar vlakke toetsen die wat lijken te zweven. De pijltjestoetsen zijn wat klein vormgegeven en Del/Home/End toetsen zitten voor mij niet op gangbare plekken. De toetsen hebben weinig ‘travel’. Het typt tot nog toe redelijk. UPDATE 20-03-2011 De linker shift-key is even groot als een gewone toets - niet prettig - terwijl de caps lock key groter is. Dat is wel even wennen, levert geregeld missers op. De toetsaanslag vind ik wel prettig. Icm het touchpad mijn beoordeling verhoogd van voldoende naar goed.

Het touchpad is wel erg klein, bijna zo klein als het (te) kleine touchpad op mijn NC10. Gelukkig wel veel responsiever, waardoor ik er toch redelijk mee kan werken. UPDATE 20-03-2011 Standaard staat eenvinger-scrollen uit, maar na aanpassen in de settings kan ik rechts en onderaan het touchpad eenvingerig scrollen, en ook spiral scrollen. Het touchpad is goed aan te passen.

Het matte scherm vind ik erg prettig. Na ergernis over ons vorige HP W2207 glossy scherm op de desktop (net vervangen door de matte LG, erg fijn, eindelijk zie ik niet meer mezelf en de halve kamer in het scherm) en het glossy scherm op de Acer ben ik om voor matte schermen. Ook de bezel is niet te groot. De dopjes om het scherm te beschermen lijken goed van grootte, op de Acer zijn op het (glossy) scherm de afdrukken van de (vettige) toetsen te zien omdat scherm en toetsen in dichte toestand te dicht op elkaar zitten, daar zie ik hier nog niks van. De kijkhoeken van het scherm zijn niet denderend, vooral verticaal is het beeld snel donker. Samen kijken kan wel, maar dan moet je dicht bij elkaar zitten en op dezelfde hoogte. (UPDATE 20-03-2011) na enig gebruik best redelijk. Samen kijken lukt goed, en ik hoef niet pal ervoor te zitten om prima beeld te hebben. Ook bij laagste helderheid goed beeld. Al met al positiever dan ik aanvankelijk was - beoordeling aangepast.

De speakers zijn zwak er komt op vol volume nog weinig geluid uit. Aansluiten van een goedkoop Logic3 iStation Mini speakertje op de koptelefoonjack levert al een drievoudig voller en luider geluid.

Installatie & software
De eerste installatie van Win 7 (2 partities: 50 Gb systeem en 180 Gb voor gegevens) ging snel, ongeveer een half uurtje met weinig omkijken ernaar. Daarna het een en ander aan software verwijderd (dmv SIW en Revo uninstaller portable op een U3 stick):
  • Ebay software
  • Google toolbar
  • Adobe reader (ik gebruik liever Pdf Xchange viewer)
  • Norton security (trial van 90 dagen)
  • Ms Office 2010 (Office starter, alleen Word en Excell, met reclame)
  • Google Updater helper
  • Windows Live Messenger
Al met al staat er niet al teveel ge´nstalleerde bloatware op, viel me mee. Nero 9 is ook bijgeleverd. Vervolgens MS Security Essentials ge´nstalleerd en Windows Update diverse malen gerund. Dat kostte erg veel tijd (enkel e uren) voordat alle (ook 64 bit) updates ge´nstalleerd waren.

Wifi
De draadloze antenne houdt het signaal van de router die in de woonkamer staat niet vast tot aan zolder. De NC10 en de Acer lukt dat net, maar de A530 lijkt een minder sterke antenne te hebben.

Ventilator
Tijdens het installatie/updateproces en bij de windows prestatietest sloeg de ventilator geregeld aan en kwam er behoorlijk warme lucht uit de opening links, maar de bovenkant van het toetsenbord of de polssteun werd (nog) niet heet, slechts enigzins warm. UPDATE 20-03-2011 Bij licht gebruik is slaat de ventilator zelden aan, wordt nauwelijks warm. Een prettig stille laptop, dat waardeer ik wel. Beoordeling aangepast.

Accuduur
Na de eerste keer volledig opladen geeft de batterij indicator 3 uur aan bij 98%. Om 8.25 begonnen met een DVD spelen, na een 50 minuten overgestapt op Linux distros testen (opstarten – wat dingen proberen- afsluiten) en tenslotte weer een dvd erin. Wifi constant aan, scherm op hoge helderheid. Om 10.35 een batterij waarschuwing, dvd door laten spelen. Om 10.42 sluit de laptop af naar sluimerstand. Dus 2:15, bij niet echt zuinig gebruik. Misschien met basic werk en scherm donkerder 2:30 van te maken, en misschien wordt het nog wat beter na enkele cycli.
De oplaadindicator is een klein ledje linksonder het toetsenbord, met deksel dicht nog net te zien, maar niet zo duidelijk als de oranje streep op de rand van de Acer of het ledje op de rand van de NC10 – daar is makkelijker te zien of het opladen al klaar is. Opladen (tot oranje batterijledje uitgaat) duurt 2 uur. :? Daar had ik gezien de adapter meer van verwacht.
UPDATE 20-03-2011 Na twee keer opladen en met de Fujitsu Eco setting (met scherm maximaal gedimd - maar nog helder zat) haal ik met surfen/mail over Wlan en licht office werk ruim 4 uur werktijd, wat ik heel schappelijk vind, dus ik heb mijn beoordeling daarop aangepast.

Prestaties
De Windows prestatieindex is 4,0 en wordt vooral bepaald door de grafische prestaties.
Processor: 6,7
Geheugen: 5,5
Grafisch (Aero): 4,0
Grafisch (Spellen): 5,1
Harde schijf: 5,9
Om te optimaliseren wil ik nog de windows 7 tweaks van tweakhound (zie http://www.tweakhound.com/windows7/tweaking/index.html uitproberen. Voor mijn XP machines (desktop, netbook en inmiddels verkochte HP NC4200) werkte zijn tips goed.

Gewicht
De laptop incl batterij weegt 2380 gram. De adapter met snoeren weegt 420 gram. De laptop ligt in open toestand goed in balans op 1 arm bij het lopen door het huis.

Linux
De laptop lijkt het aardig te doen met Linux (voor een beginner als ik) – alleen getest in demo mode met ISO op CD en bootable USB:
  • Sugar on Stick (USB) werkt, behalve Wifi.
  • Joli OS 1.2 en Jolicloud Express 1.1 (ISO CDs)werken beide, na wat haperingen (mousepad liep eerste keren vast bij het ‘inlog’ scherm, later toch werkend). Zelfs Bleutooth wordt herkend (icoontje) maar niet getest of pairen ook goed gaat.
  • Linux Mint (ISO CD) werkt inclusief touchpad. Bluetooth wordt herkend in demo mode, de muis ook, alleen lukt koppelen nog niet. Wifi aan levert een vastloper op omdat een keyring gevraagd wordt en het systeem blokkeert. Wie weet krijg ik het nog aan de praat.
Voor deze prijs een onverslaanbare aanbieding, dus ik ben erg tevreden. Eigenlijk vooral spijt dat ik er niet 4 besteld heb, om 2 door te verkopen voor 400 euro zodat ik de andere twee gratis had gehad (1 linux & 1 windows machine :9 ). Voor alledaags werk lijkt het een zeer geschikt beestje.

Heb jij ook een Fujitsu Lifebook A530 (VFY:A5300MRYA1NL)?

Lucky You !! Als ik zo een prijs zie staan, dan ga ik er gewoon van uit dat het niet klopt en het product dan dus nooit zal ontvangen !

Blijkbaar is het toch soms de moeite waard om er maar wel vanuit te gaan dat het toch zal kloppen. Als ik het had gezien dan had ik er ook zeker 2 besteld want ik ben er al een aan het uitzoeken om een oude (wellicht zelfs 2) te vervangen.

De review is goed ingedeeld, al mis ik nog wel wat benchmarkten ;) om een goede vergelijking te hebben met andere laptops\notebooks. Hiermee bedoel ik benchmarkten die bijvoorbeeld de accuduur testen. Al is er bij jouw review wel aardig wat van af te leiden.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 20 maart 2011 22:57]

Goede review! Alles wat je wilt weten, staat er wel in. En over benchmarks kun je natuurlijk discussieren, maar je kunt als je het echt wilt weten ook gewoon benchmarks van een Core i3 370M opzoeken. Deze processor zal in andere laptops niet veel sneller of langzamer zijn dan in deze Lifebook.

Ik mis alleen een paar foto's van dagelijks gebruik, het plaatje wat nu bij de specs staat is een beetje klein... Als je foto's toevoegt, maakt dat de review af.

Je kunt overigens het terugzetten van Windows sneller maken. Elke keer de recovery-dvd gebruiken kan wel en werkt prima, maar als je een backup maakt van een naar jouw wensen ingesteld geheel, dan kun je dat ook weer makkelijk terugzetten. Het scheelt de de-installatie van allerlei software (noem je al) en de installatie van andere dingen. En instellingen van mail etc. niet te vergeten. Een aardige gratis backup-tool is Easeus Todo Backup.
Was een fout bij pcstraat denk ik. Ondertussen doet de link het niet meer. Mooie deal gemaakt:p.