Specificaties Dual core @ 3GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E8400 Boxed Review

Microkid 17 mei 2008, laatste update op 17 mei 2008, 3.233 views

Intel Core 2 Duo E8400 Boxed

Pluspunten

• Snelheid, overclockbaarheid, prijs/kwaliteit

Minpunten

• kan iets koeler nog

Het was al bekend, maar de nieuwe 45nm CPU's van Intel zijn echt een wondertje: klein, snel, koel en goed overclockbaar. En vooral: goede prijs kwaliteitverhouding. Dat was voor mij dan ook de reden om een E8400 te nemen. Quad core is imho momenteel nog niet echt zinvol aangezien niet alle software zoveel cores ondersteunen. Zoals bij intel gebruikelijk is het inprikken van de CPU een fluitje van een cent: erin leggen, hendel overhalen en klaar. Koeler erop en draaien maar.

Prestaties
Deze 45nm cpu's van het Wolfdale type zijn sneller per kloktik dan de vorige serie Core 2 Duo's (Conroe) op dezelfde snelheid. Volgens diverse testen zo'n 10%. Het is natuurlijk lastig om prestaties goed te kunnen vergelijken, maar je merkt gewoon dat het een lekkere snelle cpu is. En wat verwachten we tegenwoordig allemaal van een CPU? Dat ie snel en koel is. En laat de E8400 dat nu toevallig zijn.

Featureset
Deze nieuwe CPU heeft gewoon alles aan boord : dual core, speedstep (dus terugklokken als ie idle is), EM64T, Intel VT, C1E state, execute disable bit en een goede temp monitor. Wat wil je nog meer? VT is tegenwoordig natuurlijk erg handig als je ESX, XenServer of Hyper-V zou willen draaien. En speedstep, dat toch al weer enige jaren in de Intel CPU's zit, maakt het mogelijk de kloksnelheid traploos aan te passen naar gelang de belasting.

stabiliteit
Natuurlijk is een cpu op stock snelheden altijd 100% stabiel en betrouwbaar. En zelfs overclockt is ie dat nog steeds, Orthos draait vrolijk uren door. Petje af voor Intel, ze hebben hun productieproces goed op orde, hoge kwaliteit. Het zal dan ook niet lang meer duren voordat een echter dual core 4.0 Ghz verschijnt.

Overclockbaarheid
Wat wel van belang is dat het overclocken een samenspel is tussen CPU, moederbord en geheugen. Voordat ik de nieuwe onderdelen ging kopen heb ik goed gezocht welke combinaties goed samenwerken. Daar kwam de volgende setup o.a. naar voren : Gigabyte GA-G33M-DS2R mobo + E8400 + Crucial Ballistix Tracer Res PC-6400. Met deze combi heb ik gelezen dat het overclocken geen probleem is en dat men de 500FSB makkelijk haalt. Ga dus niet direct je CPU de schuld geven als je op FSB400 blijft steken.
Standaard loopt deze cpu op 9x333 (3.0Ghz). M'n Gigabyte GA-G33M-DS2R mobo is helemaal voorbereid op overcloken, dus binnen no time stond de cpu op 9*366. Even Orthos gedraaid, rete stabiel en acceptabele temp. Daarna 9*400 (3.6Ghz). Ook geen probleem. Netjes dus. En er zit nog veel meer in, want de meeste E8400's halen met gemak 4.0Ghz.
Ik ben niet iemand die alles met cijfertjes ga toelichten, alleen kan ik melden dat SuperPi 1M er 15 seconden over doet op 3.6Ghz.

Warmteproductie
Idle temp (coretemp) is rond de 40-45 graden, stressed 60-65. De warmteproductie is acceptabel maar had van mij wel iets lager gemogen, maar goed, da's alleen als ie 100% belast wordt. En zo vaak is dat nou ook weer niet. Let wel op welke koeler je gebruikt. De standaard stock koeler is al half zo dun als die van de E6600, en voldoet op zich prima, mits je niet overclokt. Het is immers maar een simpel ding met alu finnen. Ga je overclocken zet er dan een zwaardere koeler+fan op. Ik gebruik zelf een Zalman CNPS8700NT, maar kijk ook naar Scythe enz.

Ik vind 150 euro voor een 3.0Ghz CPU van dit nieuwe type helemaal geen foute prijs. Prijs/kwaliteit technisch gezien is dit de meest slimme aankoop, aangezien een de eerstvolgende cpu E8500 (3.16Ghz) je meteen 100 euro meer kost. Die 0.16Ghz extra is die 100 euro absoluut niet waard. En aangezien je met gemak de 4.0Ghz uit een E8400 kan persen krijg je 110% waar voor je geld.

Waarom zou je nu juist deze CPU moeten nemen?
  • bijna de snelste dual-core die er bestaat
  • lage temperaturen
  • goed overklokbaar
  • beste prijs kwaliteit verhouding
Laten we de 4 snelste CPU's eens op een rijtje zetten:
  • E6750 - 2.6Ghz - 129 euro
  • E6850 - 3.0Ghz - 144 euroi
  • E8400 - 3.0Ghz, 144 euro
  • E8500 - 3.16Ghz - 215 euro
Voor een huis-tuin-en-keuken pc is de keuze voor een E8400 dan snel gemaakt.

update 17-5 : review uitgebreid.

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E8400 Boxed?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Hoop commotie hierboven, vind ik niet helemaal terecht. Ik heb wel wat aan je review. Alhoewel een paar benchmarkjes niet gek zou zijn.

Is hij inderdaad maar 10% sneller dan een Conroe, maar welke Conroe, een E6600?

Als dat zo is dan valt me dat eigenlijk flink tegen. Een E6600 draait op 2,4 GHz, maar kan met gemak (mits goed gekoeld) naar de 3,6 opgekrikt worden (meerdere voorbeelden daarvan). Ik heb hem een tijd lang zonder dat ik ook maar iets verder wijzigde (is niet helemaal waar want een aantal instellingen stonden op het MoBo op auto, dus....) 15% overklokt. Geen centje pijn, maar weinig warmer, dus het potentieel is enorm.

Dat verwacht ik dan natuurlijk ook bij de opvolgende serie, met de superieure 45 nm tevhnologie.

Al met al zie ik tot nog toe geen rede om mijn E6600 aan de wilgen te hangen, ben er toch nog wel erg tevreden mee.
misschien breidt ie 'm nog uit, hij heeft eerder namelijk toch wel redelijke reviews gedropt...
Die temps kloppen trouwens niet als je het mij vraagt. Bij Realtemp komt het bij mijn E8200 enigszins in de buurt van iets realistisch. Bij Speedfan iets warmer, Coretemp nog warmer. Klopt geen hol van. Mijn E6400 was 600 mhz overgeclockt en de cores werden stressed misschien 50 graden. Nu een E8200 ook 600 Mhz overgeclockt en de cores zouden wel 68/73 graden worden, kan nooit anders is het gewoon een slechte en veel energie verbruikende CPU
Waarom neem je dan de Quadcore Extreme varianten als je de vergelijking maakt? Een vergelijking met een Q6600 en een Q9450 zou dan beter geplaatst zijn, omdat de eerste de goedkoopste quadcore is en de laatste de beste prijs/prestatie.
Q6600 heeft hardware fouten, dus ik den kdat hi jdie buiten gelaten heeft. Intel heeft een driver daarvoor uitgebracht om de functies uit te schakelen. Geen volwaardige Quadcore meer IMO.
Wat een onzin reactie. Elke CPU heeft errata (hardware fouten). Dat is niets nieuws.
Intel heeft een driver daarvoor uitgebracht om de functies uit te schakelen.
Bronnen? Hier is mij over niets bekend.

AMD heeft onlangs een de berucht TLD bug gefixed in hun Phenoms. Volgens jouw redenering is dat dan ook geen "volwaardige" quadcore. FUD van de bovenste plank dus.
Lol? Waar haal je het ook vandaan 8)7

Intel heeft niks uitgebracht voor de Q6600 en die werkt ook prima en is ook net zo stabiel als alle andere quadcores van Intel. Niks 'geen volwaardige quadcore' want hij heeft nog altijd 4 cores en ze werken ook allemaal naar behoren. :?
Hey, goede review.

Ik wil ook een E8400 kopen met :

Krijg je goede temperaturen als je je cpu op 3,6 draait? En kan je met die koeler de E8400 voor altijd op 3,6 ghz laten draaien?

Is stressed 60-65 met stock koeling non-OC? Want met jouw cpu zal dat toch wel lager moeten zitten?

Ty,

Edit: ik zie net deze post

8)7

"Stress: biede cores 56" (stock cooler/3,6GHz) Hoe haal jij dan in godsnaam 65 graden met een koeler van 37 euro?

[Reactie gewijzigd door Shrimp O Vis op 18 juni 2008 01:32]