Specificaties 4,3" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One S Zwart Review

Yoshi2889 30 maart 2013, laatste update op 20 april 2013, 2.259 views

HTC One S Zwart

Pluspunten

• Snelle SOC
  • Goede camera
  • Redelijk veel opslaggeheugen
  • Vriendelijke prijs t.o.v. meer high-end modellen
  • Mooi scherm; volle kleuren

Minpunten

• Instabiliteit de eerste dagen, opgelost na update
  • Er is maar één keuze uit opslag; 16 GB

Ik heb ongeveer een half jaar geleden de zwarte One S besteld bij belsimpel.nl, toen voor 375 euro zonder abbonement.

Inhoud
- In de doos
- Uiterlijk
- Hardware
- Warmte
- Software
- Extra's
- Problemen voor update
- Twee uitvoeringen op de markt
- Screenshots
- Benchmarks

To-do's
Verder wil ik op een later tijdstip deze onderdelen in de review voegen:
- Foto's fixen; in de tussentijd kan je de foto's van de onderdelen in de doos en de doos zelf zien bij de andere screenshots; zie het kopje screenshots.

In de doos
De doos is simpel uitgevoerd, met aan de voorkant een preview van de One S en op de achterkant een lijst met specificaties. belsimpel leverde mij de Duitse variant, vandaar dat alles in het Duits is.

De doos kan geopend worden nadat de rand eromheen ervanaf geschoven is. Daarna moet je nog wat stukjes tape verwijderen en kan de deksel eraf. Binnenin de doos is het eerste wat je ziet de One S zelf. Helaas heb ik hier geen foto's meer van, sinds ik de telefoon al een half jaar in gebruik heb en de doos niet meer heel heb. De One S ligt in een kartonnen "houder" bovenop de rest in de doos, net als bij de meeste tablets en smartphones.

Verder vind je in de doos een USB kabel, een stekker met USB aansluiting, een koptelefoon, en een kaart die de knoppen en functies van de One S omschrijft.

Uiterlijk
Maar waar het om gaat, is de telefoon zelf. Zelf vind ik dat de telefoon er gelikt uit ziet, maar smaken verschillen.

Aan de voorkant vind je (van boven naar beneden) de speaker grill met ingebouwde status LED en lichtsensor, een front facing camera (VGA resolutie). Daar onder zit het HTC logo, en het 4.3" groot scherm.
Dit scherm heeft een resolutie van 540x960, oftewel qHD, en is van het type AMOLED. De PPI bedraagt ong. 256 pixels per inch. Een van de eerste dingen die mij opviel tijdens het gebruik, was dat de kleuren heel erg vol zijn. Rood is niet lichtrood, maar echt knalrood, hetzelfde geld voor alle kleuren. Leg ik de One S naast mijn HD2, dan ziet het scherm van de HD2 er gewoonweg dof en oud uit.

De voorkant is op de speaker grill en de camera na helemaal bedekt met een laagje Gorilla Glass ter bescherming.
Onder het scherm vind je drie knoppen, van links naar rechts:
- Terug
- Home
- Menu of Recente Apps (instelbaar in de instellingen)
Wat je zou verwachten bij een gemiddelde Android telefoon, dus.

Gaan we (van de voorkant gekeken) naar links, dan is het enige wat je daar aantreft de Micro-USB poort. Hier past een standaard micro-USB kabel op. Tevens is de poort uitgerust met MHL, dus je kunt er ook een extern scherm op aansluiten (evt. een televisie of monitor). Zelf heb ik dit nog niet getest, dus kan ik hier nog niet over oordelen of en hoe het werkt.

Gaan we, weer vanaf de voorkant gekeken, naar rechts, dan zit daar ook maar een element, de geluidsregelaar. Het is één strip, bestaande uit twee knoppen. De knoppen geven goede feedback, dat is iets wat ik alleen maar kan complimenteren.

Gaan we naar de onderkant, dan valt daar ook bijster weinig over te zeggen. Het enige wat je er vind is een klein gaatje voor de (hoofd-)microfoon. Dit is de microfoon die het meeste geluid van de spreker ontvangt.

En dan moeten we de bovenkant ook niet vergeten. Hier vind je (van links naar rechts als het scherm onderop zit) een 3.5mm audio jack, een tweede microfoon voor ruisonderdrukking en een aan/uit knop die ook gebruikt word om de telefoon te ontwaken en te laten slapen. Je kunt de telefoon niet laten ontwaken door een andere knop; de aan/uit knop is de enige manier.

Op de achterkant, van boven naar beneden, vinden we in het rood een 8 MP camera. Deze camera heeft een resolutie van 3264x2448 pixels. Daar bovenop heeft de camera ondersteuning voor autofocus. De camera wordt bijgestaan door een LED-flash. Die LED-flash ondersteunt 3 standen kwa helderheid, laag, gemiddeld en hoog. HTC levert een Flashlight app mee met de One S, die deze mogelijkheid optimaal gebruikt.
Onder de camera zit het HTC logo gegraveerd in de achterkant.
Daar weer onder zit een logo voor Beats Audio, later hier meer over.
Onder het Beats Audio logo zit de speaker. Het is grappig dat HTC ervoor gekozen heeft om het Beats Audio logo vlak bij de speaker te zetten, terwijl Beats Audio helemaal niet op deze speaker werkt. De speaker geeft matig geluid, zoals de gemiddelde smartphone. Blikkerig en niet geschikt om een kamer mee te vullen. Wanneer de telefoon vlak op tafel ligt, wordt de speaker wel gedempt. Persoonlijk vind ik dat het geluid beter is wanneer de One S op tafel ligt, maar dat is ook een kwestie van smaak.

Een grappig (misschien irrelevant) feitje, wanneer je met potlood zachtjes op de achterkant van de (zwarte, misschien ook grijze) schrijft/tekent, is het goed zichtbaar. De (aan)tekening kan weer worden uitgewist met een vochtig (niet doorweekt) doekje. Ik raad je niet aan om dit te gebruiken, maar het is een mogelijkheid.

Wat je misschien op het eerste gezicht zou denken, is dat er geen klepjes zijn op de One S. Schijn bedriegt; er zit een klepje om de camera heen.
Verwijder je dit klepje, dan kun je een micro-SIM kaart plaatsen. De aan/uit knop is deels geintegreerd in het klepje. Helaas is er geen mogelijkheid om een micro-SD kaart te plaatsen, waardoor je gelimiteerd bent aan de interne opslag van de One S.

Dat was de buitenkant, laten we eens kijken wat nu precies de hersenen zijn van deze telefoon.

Hardware
Als we de specificaties op een rijtje zouden zetten, dan leert ons dat het volgende:
  • SOC: Qualcomm Snapdragon S4 Plus (MSM8290)
  • CPU: 2 Krait cores werkend op 1.5 GHz
  • GPU: Qualcomm Adreno 225
  • RAM: 1 GB
  • Connectiviteit: WLAN 802.11 b/g/n (alleen 2.4 GHz) met mogelijkheid tot Wi-Fi Hotspot; HSDPA (42 Mbps, 5.25 MB/s); HSUPA (5.76 Mbps, 0.72 MB/s); Bluetooth 4.0 met A2DP (je kunt dus audio streamen van/naar de telefoon over Bluetooth)
  • Opslag: 16 GB (verdeeld over twee partities: 6.07 GB voor wat Android ziet als de "ingebouwde" storage; 9.93 GB voor de "USB opslag"; precies 16 GB totaal waarvan +/- 14 GB bruikbaar is)
  • Sensors: Accelerometer, gyro-sensor, lichtsensor, kompas
  • Radio: Stereo FM radio met RDS zodat er meer data mee gezonden kan worden met het FM signaal
  • Batterij: Li-Po 1650 mAh batterij die NIET vervangen kan worden (let hier dus goed op!)
  • Extra: Vibratiefunctie
  • Omvang: 130.9 (hoogte) x 65 (breedte) x 7.8 (dikte) mm
  • Gewicht: 119.5 gram
Een zeer uitgebreide telefoon dus.
Later in deze review volgen er benchmarks over deze telefoon.

Warmte
Ik heb hier thuis geen high-end warmtemetingsapparatuur (een mond vol :)), dus ik heb besloten dit losjes en heel kort te omschrijven.

De telefoon wordt nooit echt warm. Ook niet tijdens het spelen van bijv. Asphalt 7. Daar wordt hij iets warmer dan normaal maar niet dat je het meteen merkt. Daar kunnen we kort over zijn.

Ik merk wel dat als ik 's morgens de telefoon op pak, dat hij steenkoud is. Met nadruk op steen, want het geeft precies hetzelfde gevoel. Dit is geen prettig gevoel. Webbrowsen laat de telefoon ook (letterlijk) koud.

Software
Toen de One S voor het eerst bij mij in mijn handen lag, draaide hij Android 4.0.4 en Sense 4.0. Na een paar maanden wachten op T-Mobile kon ik eindelijk updaten naar Android 4.1.1 en Sense 4+.

HTC levert zoals gebruikelijk zijn Sense skin en applicaties mee met zijn telefoons. Hierbij verwijs ik je graag door naar een van onze Engelse buren: http://www.engadget.com/2012/04/02/htc-sense-4-0-review/

Ik ga hier weinig tijd aan besteden in deze review; de skin is "standaard" HTC Sense, de applicaties idem dito.

De One S navigeert vloeiend door de interface heen. Op sommige plekken heb ik nog wel wat hickups gezien, maar niet dat het irritant is; het zijn maar kleine hickups. Animaties worden over het algemeen vloeiend uitgevoerd.

Extra's
Zoals iedere telefoon in de One serie tot nu toe, is ook deze One S uitgerust met Beats Audio en een betere camera.

Beats Audio is een stukje software die het geluid beter laat klinken. Ook hier verschillen smaken, maar persoonlijk vind ik dat het geluid inderdaad voller klinkt na het inschakelen van de software.
Het is en blijft software, dus echte audiofielen zullen hier niet weg van zijn; de gemiddelde consument neemt hier meer dan genoegen mee.
Persoonlijk vind ik het ietwat overdreven om voor dit een extra logo op de achterkant te plakken, maar net zoals smaken verschillen ook meningen :)
De Beats Audio functionaliteit werkt in iedere app die iets afspeelt; YouTube, Muziek, films, zelfs third-party apps uit de Play Store.

Verder meent HTC dat er in deze telefoons een betere camera zit. Ik heb onderzocht of alle features die ze adverteren ook echt prima werken.

Wanneer je de maak-een-foto knop ingedrukt houd, maakt de telefoon razendsnel meerdere fotos. Hoe langer je hem ingedrukt houd, des te meer fotos je krijgt.
Je kunt inderdaad fotos maken tijdens het filmen, en dit gaat prima met een behoorlijke kwaliteit zoals een normale foto.
Je kunt foto's bewerken, maar ik neem geen genoegen met de bewerkingsopties; het is simpelweg te weinig en te standaard. Ik vraag me sterk af of een ouderwetse Nokia van 25 euro niet hetzelfde of meer kan; hier zou ik graag veel meer functionaliteit willen zien.

Problemen voor update
Toen ik de telefoon voor de eerste dagen gebruikte, stuitte ik op een paar problemen.
- Willekeurig schakelde de telefoon uit, en leek het of hij bricked was. De aan-uit knop inhouden lost dit op en dan gaat de telefoon weer aan.
- De batterij was erg snel leeg.

Na de 4.1.1 update waren deze opgelost.

Screenshots
Screenshots die ik heb gemaakt kun je hier vinden:

Ik zal er nog meer in gooien, maar er staat alvast een begin in :)

Twee uitvoeringen op de markt
De meesten zullen denken aan de kleur; maar het gaat om iets heel anders. Er zijn namelijk twee uitvoeringen op de markt van de "binnenkant" van de One S.

De ene variant is uitgerust met een Snapdragon S4 processor, zoals de One S die ik in mijn bezit heb. Deze heeft typenummer Z520e/Z520m. Deze variant wordt in de meeste landen verkocht.

Er is immers ook een variant met een Snapdragon S3 processor. Deze is lager geklokt en daarmee ook een stukje langzamer, namelijk 1 GHz ten opzichte van de 1.5 GHz van de S4. Ook de GPU heeft wat compromisen moeten doen; het is een Adreno 220 ten opzichte van de Adreno 225 in de S4. Het model met de S3 processor is de Z560e. Ben hier dus alert op wanneer je de One S koopt, maar het is waarschijnlijk dat je de S4 krijgt als je hem bestelt in of rondom Nederland; de Z560e wordt hoofdzakelijk verkocht in Taiwan, India en in een paar Europese landen.

Benchmarks
Ik heb een vijftal benchmarks gedraait op de telefoon.

Grafish
3DMark
AnTuTu 3D Rating
Nenamark 2

Algemeen
AnTuTu benchmark
Quadrant Standard

Aangezien ik, op de HTC HD2 en een Samsung Wave 525 (beide absoluut geen krachtpatsers) na, geen andere smartphones hier heb liggen kan ik geen vergelijkingsgrafieken maken. Daarom de uitslagen hieronder:

Uitslagen
Wanneer je twijfelt aan de uitslagen, of ze wel kloppen, heb ik de screenshots ervan in mijn SkyDrive gegooit. Je kunt ze kenmerken doordat het Avast! logo bovenin staat wanneer de applicatie niet full-screen is, en omdat de screenshots rond drie uur 's middags zijn gemaakt.

3DMark
3DMark meet de grafische prestaties door er zeer zware tests op uit te voeren. Daarbij komt nog dat het ook deels de CPU prestaties bepaalt.
3DMark is, zoals gezegd, een zeer zware benchmark en daarom kunnen alleen de highest-end telefoons het vloeiend zonder stotteren uitvoeren.

In Ice Storm krijgt de One S 6641 punten toegedient. In screenshot 2 van 3 staat meer informatie; screenshot 3 van 3 geeft een korte vergelijking weer.

In Ice Storm Extreme krijgt de One S 3705 punten toegedient. Ook hier kun je in screenshots 2 en 3 informatie en een vergelijking krijgen.

AnTuTu 3D Rating
AnTuTu 3D Rating meet de grafische prestaties in OpenGL ES 2.0 met verschillende 2D- en 3D-tests.
De HTC One S scoort hier 3372 punten, met een gemiddelde 11.8 FPS en als beste 16.7 FPS.

Om een of andere reden crashte de offscreen benchmark tijdens het draaien, dus die heb ik niet mee kunnen nemen in de review.

Nenamark 2
Nenamark meet de grafische prestaties in een 3D-gebaseerde omgeving.
Bij Nenamark 2 haalt de HTC One S met gemak 60.0 FPS.

AnTuTu benchmark
De HTC One S scoort hier een goede 12161 punten, verdeelt over de volgende categorieën:
CPU: 4272
GPU: 4902
RAM: 2088
I/O: 889
Hij krijgt van AnTuTu 5 sterren toegedient.

Quadrant Standard
Quadrant meet de prestaties van verschillende componenten in de telefoon door er verschillende tests op af te vuren.
Quadrant geeft de One S 6390 punten, verdeeld over de volgende categorieën:
CPU: 9140
Geheugen: 12515
I/O: 7272
2D: 833
3D: 2189

De One S is snel, bloedsnel. De problemen voor de 4.1.1 update kunnen worden vergeven; ze zijn netjes opgelost en ik heb nergens last meer van.

Wie een high-end telefoon zoekt voor een best vriendelijke prijs, de One S is een uitstekende keuze. De CPU prestaties overtreffen sommige high-end telefoons van deze tijd. De GPU doet het ook prima, hij kan goede en vloeiende graphics weergeven in gedetailleerde spellen. Niet alleen in spellen maar ook in de interface is een genot om mee te werken; alles gaat vloeiend en snel.

Ik had bij belsimpel.nl de 8 GB versie besteld (die dus niet bestaat), en kreeg de 16 GB toegestuurt. Na wat googlen heb ik geleerd dat er maar 1 variant van de One S bestaat en dat is de 16 GB variant; meer dan voldoende voor mijn gebruik. Je kunt er veel op kwijt.

De camera maakt uitstekende foto's. Wanneer je niet uitzoomt zien de foto's er zelfs op hele grote schermen nog scherp en mooi uit.

Changelog
28/6/2013: Typo opgelost
20/4/2013: Foto's toegevoegd

Heb jij ook een HTC One S Zwart?

Reviews door de redactie

Hoezo vind je 1GB net wat te weinig werkgeheugen? Dat is wat de high-end telefoons van 2012 allemaal hadden, en dat heeft bij mijn One X nooit voor problemen gezorgd (al is meer natuurlijk altijd beter)
Wanneer ik in de taakbeheer kijk, zie ik dat er standaard zo'n 6/700 MB al vol zit voor alleen het OS en Sense. Dan houd je zo'n 300 MB over. Mijn excuses, dit had ik moeten melden in mijn review :)
Ik zal het zo even aanpassen.

Het is niet dat dit nu zo'n probleem vormt (Android is redelijk goed in geheugenbeheer), maar is toch iets wat ik wat minder vind. In de praktijk merk je er weinig tot niets van.

ETA: Ik heb het verandert, aangezien het toch niets is wat je in de praktijk merkt.

[Reactie gewijzigd door Yoshi2889 op 20 april 2013 13:43]

Je foto links werken niet goed in de tekst zo te zien ;) Wel goede review!
Je hebt helemaal gelijk, komt omdat ik zelf ingelogd was op mijn SkyDrive :)
Ik zal ze morgen/vandaag even fixen. In de tussentijd staat alles in het mapje met screenshots.

Bedankt :)
Ik kreeg de foto's niet zoals ik ze wilde, maar ik heb er 3 toegevoegd aan de review. Hopelijk is het zo wat duidelijker :)
Ik heb zojuist wat fotos toegevoegd in het artikel zelf. Als de foto's te veel ruimte in nemen, dan hoor ik dat graag. Ik hoor het natuurlijk ook graag als er nog vragen zijn of dingen die je wilt weten over de One S!