Linksys EA6500 Review

MeGrtzz 27 maart 2013, 6.797 views

Linksys EA6500

Pluspunten

• Instellen is een fluitje van een cent
  • Veel mogelijkheden in te stellen (bijv. ouderlijk toezicht)
  • Snelheid
  • Gastnetwerk

Minpunten

• Printer aansluiten vergt wat meer moeite
  • Prijs vind ik vrij hoog

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Heb vandaag de router binnengekregen en geïnstalleerd.

Allereerst: de redenen dat ik deze nieuwe router heb aangeschaft:
- stabieler (aangezien er bij ons intussen 25 apparaten kunnen connecteren)
- sneller
- (nog) beter bereik dan mijn oude Linksys WRT54G2
- 2 USB-poorten, zodat ik de printer ook kan aansluiten (zonder JetDirect)
- klaar voor de toekomst

Het installeren
Eerst enorm veel moeite gehad om internetverbinding te krijgen via modem van Ziggo, maar dat kan natuurlijk ook aan dat modem liggen.

Het installeren zelf ging goed, fluitje van een cent. Daarna de MAC-adressen weer instellen (ik werk met MAC-filtering), ging ook goed. Het configureren van het apparaat is écht heel makkelijk.

De printer
Daarna wilde ik mijn USB-printer installeren. Het voordeel van deze router is dat er USB-poorten op zitten, dus ik dacht dat dat ook makkelijk zou zijn. Helaas ... de router vond de printer niet vanzelf. Daarvoor moest ik via apparaten, nieuw apparaat toevoegen kiezen. Dan wordt er een bestand gedownload, dat je op iedere PC moet installeren.

Daarna moet je in de instellingen van CiscoVUSB (zo heet dat programma) instellen dat de PC mag connecteren met de printer als er een opdracht wordt gegeven. Dat vereiste wat puzzelwerk, maar is uiteindelijk ook gelukt. Dat viel mij tegen: ik hoopte dat ook de USB-printer automatisch herkend zou worden.

Het bereik
Het bereik is prima, maar niet beter dan mijn vorige Linksys (WRT54G2). Ik had de stille hoop dat ook het bereik iets beter zou zijn, maar dat is hetzelfde gebleven.

Snelheid
De snelheid is prima, heb ik nog niet echt getest, maar ziet er veelbelovend uit.

Toekomst
Volgens de specificaties kan er m.b.v. DLNA een verbinding met een Smart TV gemaakt worden. Die heb ik nog niet, kan ik dus niet over oordelen. Maar het was voor mij wel een reden om juist voor deze router te kiezen. Ik hoop met zo'n uitgave voorlopig klaar te zijn voor de toekomst.

Daarnaast kun je op de USB-poort ook nog een externe harde schijf aansluiten, die dan min of meer als netwerk-schijf dient.

Gastnetwerk
Wat ik ook een hele mooie feature vind, is dat er meteen ook een gastnetwerk wordt aangemaakt. Gasten kunnen dit netwerk selecteren en daarna via (hun) browser het wachtwoord ingeven, waarna ze verbinding hebben (lijkt een beetje op het connecten met een wifi-verbinding in de trein). Hier kun je ook een maximum aantal apparaten opgeven (5, 10, 25, etc.). Hiermee voorkom je dat je tijdelijke bezoekers toegang tot je eigen netwerk moet geven.

Al met al ben ik dik tevreden, het gedoe van de printer installeren ben je waarschijnlijk over een paar dagen alweer vergeten.

Heb jij ook een Linksys EA6500?

Hi
Je hebt hem nu een maandje zie ik..
Nog een update? Is het bereik niet een
beetje beter geworden? Signaal niet op te fokken?

Gr Valentijn
Hi Valentijn,

Het bereik is inderdaad wat beter dan de vorige router.

Gr.
Ik ben wel benieuwd naar het bereik?
Wat voor woning heb je en is het bereik in alle kamers goed?
Het bereik is in alle kamers goed, zelfs in de tuin.
Woning is gewoon begane grond en 1e verdieping.
Deze router sinds dit weekend in mijn bezit, er is merkbaar verschil met mijn vorige router (de WRT610N), zowel op de 2,4GHz band als op de 5GHz band. Ik gebruik de router als accespoint. Bedraad haal ik ~ 105 mbit/sec, draadloos doe ik op de 5GHz band ~ 104 mbit/sec met een betonnen (buiten)muur op zo'n 5 meter afstand. Dit i.c.m. een Intel 7260 AC wlan kaart in mijn laptop. Met mijn WRT610 met een Atheros WLAN kaart haalde ik ~67 mbit/sec op dezelfde afstand.

Kwalitatief een hele sterke router, absoluut een aanrader! Enige minpunt tot nu toe vind ik de firmware, die is redelijk buggy.
Ik heb deze ook al een tijdje en ik vind de firmware verre van goed. Een paar voorbeelden:

- Er zit een restrictie op de veldlengte voor het blokkeren van specifieke websites onder ouderlijk toezicht, waardoor specifieke websites blokkeren eigenlijk onmogelijk is!

- Media prioriteren (naar mijn mening één van de belangrijkste functionaliteiten) werkt ronduit slecht. Als je een bepaalde bandbreedte reserveert voor A, blijft de bandbreedte voor B afgeknepen, ook al wordt A helemaal niet gebruikt. Bovendien zijn de instellingen zéér beperkt.

- Het bereik valt vies tegen voor zo'n prijzige router. Het bereik zakt ook soms ineens een stuk en komt dan weer op. Mijn vorige router (een simpele Sitecom router), had beter bereik. Zelfs de standaard Ziggo modem/router heeft niet veel minder bereik.

Al met al vind ik dat voor deze prijs echt veel betere oplossingen te krijgen zijn, kijk meer eens een beetje rond, het is niet moeilijk voor dat geld ECHT een goede router te krijgen. Het is dus blijkbaar niet voor niets dat er op internet weinig te vinden is over deze router (in vergelijking met veel andere routers).