Nokia BH-601 Bluetooth Headset Review

robertwebbe 15 mei 2008, laatste update op 17 mei 2008, 1.289 views

Nokia BH-601 Bluetooth Headset

Pluspunten

• Standaard meegeleverde AD-47W audio adapter

Minpunten

• Sqeezability net iets te veel

Opnamekwaliteit Score: 3
De Nokia BH-601 (aka HS-34W) is een headset die door Logitech gemaakt wordt. Eigenlijk is het de Logitech HS210 maar dan aangepast voor Nokia. Het enige verschil is dat er een andere plug gebruikt wordt voor de lader, in dit geval de kleine Nokia plug.

Het is een van de eerste A2DP headsets die betrouwbaar werkte, dat wil zeggen zonder die hinderlijke haperingetjes tijdens de muziek. Het bereik is slechts enkele meters, ga dus niet te ver van je computer of mobiel.

De geluidskwaliteit is goed (voor een dergelijke kleine headset) maar er is inmiddels ook wel beter te koop (bijv. Nokia BH-604).

De "sqeezability" (druk van de nekbeugel op je oren) is net aan, na een uur begint het toch te irriteren. Wil je een headset hebben die je langer dan een uur op kunt houden, kan dan naar een andere.

Je kunt de BH-601 op (bijna) iedere telefoon aansluiten die het A2DP bluetooth profiel ondersteunt. Er zijn een paar uitzondering, dat heeft te maken dat er twee soorten codecs gebruikt mogen worden in het A2DP protocol. De BH-601 gebruikt er maar 1 en als je een toestel hebt die net de andere gebruikt, heb je pech. Gelukkig ondersteunen de meeste toestellen tegenwoordig beide protocollen dus de kans dat het niet werkt op nieuwe toestellen is zeer gering. Bij twijfel, test het gewoon in de winkel uit.
Ook ondersteunt de BH-601 het AVRCP bluetooth profiel. Hiermee kun je de muziek starten, pauzeren, volgende track, vorige track.

De BH-601 heeft ook een ingebouwde microfoon en ondersteunt de HFP (handsfree) en HSP (headset) profielen. Daardoor kun je ook telefoongesprekken voeren met deze headset. Uit het oogpunt van veiligheid heeft Logitech ervoor gekozen om bij telefoongesprekken het geluid alleen uit het linkerkanaal te laten komen en niet uit beide. De microfoon is overigens voorzien van een zogenaamde "windstopper", dat wil zeggen dat als je buiten loopt en het waait, dat dat nauwelijks verstoort tijdens het gesprek. Dit is gepatenteerde vinding van Logitech en het werkt goed. De microfoon zit op de achterzijde van de rehteroorschelp, best wel ver weg dus. Als je in een lawaaierige omgeving rondloopt merk je dan al snel dat dit niet de ideale plaats is voor een microfoon.

Bij de BH-601 zit ook nog de AD-47W USB audio adapter geleverd. Dit is echt een geniale oplossing voor Windows computers. Normaal gesproken wordt er een standaard bluetooth dongle gebruikt die het A2DP profiel moet ondersteunen. Dit blijkt in de praktijk vaak voor problemen te zorgen (bijvoorbeeld omdat de Microsoft bluetooth stack al ge´nstalleerd is die geen A2DP ondersteunt). Nokia heef dit heel goed opgelost met de AD-47W. Als je deze in je Windows PC steekt ziet hij deze als een standaard audio adapter en niet als bluetooth adapter. In de dongle zit weer een bluetooth zender die het als A2DP uitzendt. Deze oplossing werkt altijd en overal en je hebt geen problemen meer met profielen.

Specificaties

Nokia huislader AC-4
Reservekussentjes voor de oortjes

Website fabrikant: http://www.nokia.nl/BH-601.
Aankoop review.

Heb jij ook een Nokia BH-601 Bluetooth Headset?

Zo, ik wist niet dat er zoveel verschillende protocollen bestonden, maar ik heb er me dan ook nooit in verdiept.

Zo te zien aan de foto is het een "echte" koptelefoon, geen dopjes o.i.d. Op een van de twee speakers zit de besturing; hoe werkt dat in de praktijk? Ik kan me voorstellen dat je de koptelefoon af moet doen, voordat je de juiste toetjes in kunt drukken.

Ik wil hem vooral gebruiken op de fiets, is hij daar geschikt voor, of zakt die dan af; plus wederom de besturing....?
Ik heb een headset (Scala Rider) voor de motor (gewoon om telefoongesprekken te voeren, dus mono). Daar zitten maar een paar knopjes op en dat vind ik al lastig, ondanks dat dat stevig aan de helm vastzit.
Ook zo'n ervaring met de Jabra BT500 (voor in de auto enzo) om dat harder of zachter te zetten via mijn headset vind ik een crime (dus het zal wel aan mij liggen).

Voor de rest een goede review, waar ik (als absolute leek) zeker wat aan heb.
Je kunt de knopjes gewoon bedienen terwijl je hem op je hoofd hebt, al is het even wennen waar de knopjes precies zitten. Als je een paar dagen even doorzet, dan lukt het al aardig. Het ligt er ook een beetje aan hoe snel je bent met het leren van dit soort motorieke vaardigheden.

Als je hem op de motor wilt gebruiken denk ik niet dat dat zal lukken, hij zal niet onder je helm passen. Ik denk dat je dan beter de Parrot SK4000 kunt nemen. Deze speelt ook de muziek af die je in je telefoon hebt staan maar er zit ook een FM radio in. De bediening is super simpel, kijk maar op de Parrot site naar de plaatjes. Het is jammer dat ik zelf (nog) geen motor rijbewijs heb, anders zou ik hem ook kunnen ervaren.
Was ook niet mijn bedoeling om hem op de motor te gebruiken. Doe het voorlopig nog daar met mijn Scala Rider. Door het windgeruis klinkt het toch al niet zo bijzonder. Missschien als ik een neiuwe helm koop (heb een hele stille op het oog, maar met dito prijsje.... en ik ben een brildrager dus eigenlijk moet ik altijd een systeem helm die lawaaieriger zijn... life is hard :)).

Waar ik wel toepassingen zie is in de auto en op de fiets, vandaar mijn vragen. Komt na jouw antwoorden dus zeker op mijn short list te staan.
Ik heb inmiddels ook een review gemaakt van de Nokia BH-604 bluetooth stereo headset.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 17 mei 2008 16:34]