Specificaties 5-bay NAS met 7,68TB opslag - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS508 7,68TB Review

TweakMij 30 mei 2008, laatste update op 2 juni 2008, 9.095 views

Synology DiskStation DS508 7,68TB

Pluspunten

• Zie "Voordelen van v598" (hierboven)Interne HDD's: 5 (max. 1TB elk)Hot-swappable HDD's met een uniform slotje per HDD-tray (totaal twee sleuteltjes meegeleverd)Dual GB LAN NICScheduled power on/ off1 * eSata2 * USB 2.0Alert LED (hardware foutmelding)Maximum aantal IP camera's: 10 stuksRAM-geheugen is vervangbaar (NB: garantie vervalt en geen QVL)

Minpunten

• Zie "Nadelen van v598" (hierboven)Performance (zie hierboven)Dual 80mm fan (ruis & bewegende delen)Hoog stroomverbruik voor een NAS (HDD access: 82W & HDD hibernation: 27W)Geen mogelijkheid om versleuteling van verbindingen af te dwingen afhankelijk van de NIC van de NASGeen "load balancing"-functie voor de NICs
  • (volgt wellicht nog in de herfst van 2008)Geen "fail over"-functie voor de NICs
  • (volgt wellicht nog in de herfst van 2008)Geen "hot spare"-functie voor de (hot-swappable) HDD’s

Laatste wijziging van deze review: 02-06-2008:
+) paragraaf "Performance" herschreven n.a.v. uitgebreidere tests met andere kabel

De Britse wetenschapper C.A.R. Hoare schreef in 1980: “The price of reliability is the pursuit of the utmost simplicity” (vrij vertaald “De prijs van betrouwbaarheid is het streven naar uiterste eenvoud.”). Tijdens het schrijven van deze review werd voor mij duidelijk wat de heer Hoare hiermee bedoelde.

NAS gedefinieerd
De primaire functie van een NAS is ruwweg als volgt:
Het (voor geautoriseerde clients op afstand) betrouwbaar:
  • opslaan van digitale bestanden,
  • toegankelijk maken van die bestanden en
  • mogelijk maken om voormelde functies te beheren.
'Diepte' en 'breedte' van functies
Mede dankzij de groeiende bandbreedte van internetaansluitingen en de introductie van digitale media-apparatuur is de NAS-markt de laatste paar jaren nogal in ontwikkeling. Mede dankzij de behoefte om alles te integreren en miniaturisering bieden producten (naast een primaire functie) steeds meer secundaire functies ('breedte'). Hierdoor blijft er minder ontwikkelcapaciteit over voor het verbeteren van de betrouwbaarheid van producten en het uitdiepen of optimaliseren van de reeds geÔmplementeerde functies ('diepte'). De balans tussen 'bestaande functies verbeteren' vs. 'nieuwe functies ontwikkelen' of tussen 'klanten bedienen' vs. 'prospects aantrekken' wordt (gelukkig) volledig beheerst door de vrije markt (hoe vaag en delicaat die balans ook is).

Prioriteitstelling van Synology
Synology is een voorbeeld van een fabrikant die met bovenstaand dilemma worstelt, gegeven de change logs van de firmware van Synology. Vergeleken met vergelijkbare producten van andere merken in dezelfde prijsklasse, biedt de meest recente firmware (Disk Station Manager 2.0 v598) van Synology een brede verzameling van secundaire functies (naast de primaire NAS-functie). Echter zowel de primaire als de secundaire functies zijn erg sober ('ondiep'). Via de (minder gebruiksvriendelijke) commandline interface is meer mogelijk, mits de beheerder daarmee kan omgaan en accepteert minder of geen support van Synology hierbij te krijgen.

Het bedrijf Synology
Synology is gevestigd in Taiwan (HQ) en Amerika en in april 2000 opgericht door de heren Cheen Liao and Philip Wong.

Ondersteuning vanuit Synology
Synology houdt vrij nauw contact met haar gebruikers en prospects: 14,41% van alle posts en 8,52 posts per dag zijn van de forum admin/ hoofdmoderator (Franklin Hua). Synology reageert niet op alle vragen die in het officiŽle forum aan Synology zijn gericht, maar beantwoordt mailtjes doorgaans binnen enkele werkdagen. Synology claimt dat ze ideeŽn/ suggesties van gebruikers serieus overweegt (waaronder die die op het forum worden gepost).

Beveiliging (in het algemeen)
Veiligheid is doorgaans een abstract en subjectief begrip (totdat het fout gaat en iemand anders de schuld krijgt). Aangezien de doelgroep het belang van veiligheid niet zou inzien, zou er ook geen substantiŽle markt voor beveiliging bestaan. Beveiliging zou per definitie kostbaar en ongebruiksvriendelijk zijn en voor de consumentenmarkt sowieso minder relevant zijn. Omdat de beveiliging in een NAS slechts een onderdeel is binnen de gehele set van beveiligingsmaatregelen, zou die ingebakken beveiliging van een NAS niet zo belangrijk zijn. Enfin, genoeg filosofische stof voor de lezer om over te discussiŽren. :P

Veiligheid van v598
Synology claimt dat haar producten betrouwbaar zijn en richt zich zowel op de zakelijke markt (“Small Businesses and Corporations”) als op de consumentenmarkt. Om een concrete indruk te krijgen van hoe veilig de producten van Synology zijn, is het doorlezen van dit topic sterk aan te bevelen. Synology heeft inmiddels besloten om slechts een paar van de (door gebruikers geconstateerde) beveiligingsissues op te lossen. Synology heeft (zonder hierover harde toezeggingen te doen) aangegeven om de overige punten te overwegen. Zo blijft het 'guest account' zeer waarschijnlijk standaard actief.

DRY
Synology lijkt als strategie te hebben gekozen voor een portfolio met verschillende hardware producten die alle zijn voorzien van firmware van EEN en dezelfde source code (welke specifiek is gecompileerd voor de desbetreffende CPU). Hierdoor bieden de producten van Synology nagenoeg dezelfde functies en zijn de UI's en documentatie van die producten nagenoeg gelijk, wat de beheersbaarheid ten goede komt.

Functies in v598
Om een concrete indruk te krijgen van de functies, kan men raadplegen:
1) onderstaande (redelijk voor zichzelf sprekende) schermafdrukken en
2) deze webpagina van Synology.

Vergelijkingsmateriaal
In deze review zijn de functies globaal en ongestructureerd vergeleken met die van vergelijkbare hardware NAS-producten van andere merken in dezelfde prijsklasse, zoals:Ook zijn in deze review de functies vergeleken met die van volgende softwarematige NAS-producten:Omdat aan deze review geen empirische studie vooraf ging, kan wellicht met nog meer alternatieven worden vergeleken en zijn functionele verschillen wellicht over het hoofd gezien. Aan de eventuele lezers van deze review de eer om die informatie zo veel mogelijk aan te vullen. :P

Nadelen van v598 t.o.v. de vergeleken alternatieven
1. Geen Wake On Lan (WOL)
2. Geen sleep/ hibernation modus voor de gehele server en niet alleen voor de HDD’s (sleep/ hibernation wordt vaak gebruikt in combinatie met WOL)
3. Geen S.M.A.R.T. (volgt wellicht nog in de herfst van 2008)
4. Geen scanning van HDD’s t.b.v. bad blocks (vergelijkbaar met 'fsck')
5. Geen 'wiping' van HDD’s (wordt vaak gebruikt voordat een HDD aan een volume wordt “gekoppeld” of een onbetrouwbare HDD wordt vernietigd)
6. Geen SAN-service (iSCSI target bijv.)
7. Geen SAN-client (iSCSI initiator bijv.)
8. Geen JBOD voor interne HDD's (RAID 0 wordt wel ondersteunt maar riskeert meerdere HDD’s)
9. Stripe block size (van 64k) is niet te wijzigen
10. Geen network recycle bin (volgt wellicht nog in de lente/ zomer van 2008)
11. Geen encryptie van folders of volumes
12. Geen weergave en log van percentage load/ utilization van CPU, RAM, netwerk bandbreedte en fan rotatiesnelheid (rpm)
13. Geen overzicht van welke services actief zijn
14. Geen mogelijkheid om netwerk services in te stellen per gebruiker, gebruikersgroep of shared folder
15. Geen mogelijkheid om versleuteling van verbindingen af te dwingen afhankelijk van de gebruiker of gebruikersgroep
16. Backup en synchronisatie functies (“Data Replicator 3.0-1.0129”) zijn zeer beperkt (o.a. alleen voor Windows beschikbaar)
17. USB webcams zijn incompatible met de Surveillance Station (waarschijnlijk omdat dit Linux drivers zou vergen).
18. De Surveillance Station kan geen audio signalen van webcams opnemen (omdat hiervoor geen standaard zou bestaan).
19. Geen DLNA-service (werkt bijv. niet met een Nokia N95 als DMP)
20. Source code is geen GPLv3, nergens officieel te downloaden (alleen op CD uit Amerika te bestellen). Ook zijn er geen eenvoudige instructies beschikbaar omtrent hoe die source code is te compileren, installeren en starten.
21. Het groeiende aantal toeters en bellen leidt de ontwikkelcapaciteit van Synology af van het verbeteren van de performance, security en diepgang van reeds bestaande functies.

Voordelen van v598 t.o.v. de vergeleken alternatieven
1. Veel toeters en bellen (zoals de Surveillance Station)
3. Gebruiksvriendelijkheid van GUI's (welke zijn voorzien van instructies)
2. Source code is beschikbaar
4. Redelijke bereikbaarheid van Synology via forum of email

Meer informatie over v598 (de producten van Synology)Beschikbaarheid DS-508
Volgens dit persbericht, is de DS-508 sinds 1 mei 2008 leverbaar. I.t.t. de Amerikanen, konden de Europeanen de DS-508 toen daadwerkelijk meteen bij hun leverancier knuffelen.

Productinformatie DS-508
  • De CPU betreft een Freescale MPC8543 (een PowerQUICC III processor).
  • Installatie van de HDD’s vindt plaats middels een kruiskopschroevendraaier en zonder dat kabels aangesloten moeten worden.
  • Het geluidsniveau is minimaal en in ieder geval acceptabel, zelfs met twee HDD’s geÔnstalleerd. Ik ben echter gewend aan het geluid van een PC met acht 80mm fans and 4 HDD’s.
Performance DS-508
Op papier is dit de theoretische performance:
"RAID 5 Windows Write: 30+ & Read: 49+ MegaBytes per second".
Zie onderstaande grafieken voor de testresultaten van een performance test t.b.v. deze review.

De geteste performance in MegaBytes per seconde is laag (voor een NAS van deze prijsklasse):
Overall (lezen en schrijven) minimaal: 06,4 @ MTU1500; 08,5 @ MTU 4088; 07,1 @ MTU 9014
Overall (lezen en schrijven) gemiddeld: 28,1 @ MTU1500; 27,6 @ MTU 4088; 25,5 @ MTU 9014
Overall (lezen en schrijven) maximaal: 63,5 @ MTU1500; 63,9 @ MTU 4088; 52,6 @ MTU 9014

Voor deze test is volgende opstelling gebruikt:
  • PC met "Intel 82540OEM" gigabit LAN controller, Windows XP SP3 Pro, uitgeschakelde software firewall, IOzone v3.300
    (command line: "iozone -Rab output.xls -i 0 -i 1 -f Z:\temp.dat -q 64k -n 32M -g 2G -z")
  • 5 meter CAT6a UTP-kabel (automatic crossover en dus zonder switch/ router)
  • NAS - alleen 1 volume in RAID 1 modus op twee mirrored HDDs (Seagate Barracuda 7200.7 ST3160827AS NCQ v3.42) met 'write cache' uitgeschakeld
  • NAS - zo veel mogelijk services uitgeschakeld
  • NAS - zo veel mogelijk connecties gesloten
  • NAS - 1000Mbps full duplex
    (theoretisch maximum netwerk bandbreedte: 125 MegaBytes/sec)
In de grafieken is te zien dat de performance van bestanden vanaf 524288 KiloBytes beperkt/ vlak is. Zo'n 'plafond' is normaal en komt doordat bestanden van die omvang niet in de buffer cache passen.

Meer informatie over DS-508Conclusie
De hardware is uitstekend en de software biedt veel doch eenvoudige functies. Door volgende firmware updates voorlopig meer te richten op het 'verdiepen' van bestaande functies (i.p.v. het toevoegen van nieuwe secundaire functies), kan Synology een enorme voorsprong op haar concurrentie behalen. Synology bewees op 14 maart 2008 dat ze firmware updates met significante verbeteringen kan uitbrengen. Mijn hoop (en verwachting) is dan ook dat na volgende firmware updates positievere reviews over producten van Synology volgen.

Over deze review
Ik ben geen NAS-deskundige en ook geen vertegenwoordiger van of gelieerd aan Synology of diens concurrenten. Ik ben slechts een beheerder van een DS-508 voor zakelijk gebruik. Deze review heb ik (als tweaker) met plezier gemaakt en in de stille hoop dat Synology ooit kennis neemt van de (in deze review verborgen) suggesties. De distributeur van Synology in NL zal ik informeren omtrent het bestaan van deze review en aansporen om iets met deze bevindingen te doen.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS508 7,68TB?

(Misschien ben ik niet helemaal het juiste publiek, maar):
Ik vind de review te weinig inhoud hebben.
Veel tekst, maar onduidelijkheden en te weinig echte feiten:
- De voor en nadelen zijn deels van de website gecopieerd.
- Veel tekst over de fabrikant. Deels interessant, maar toch wel
erg veel speculatie hoor, en de situatie van dit moment...
- Ik mis vooral de wat meer technische meetgegevens:
- er staat bv. dat in de praktijk de netwerksnelheid fluctueert tussen
de 48 en 96 mbps. Nu vind ik het meestal flauw om over de afkortingen
Mb of MB te zeuren (de eerste betekent Megabit, en de tweede MegaByte,
en dat is dus een factor 8-10) verschil. Maar in dit geval wist ik echt niet
zeker wat hier bedoeld werd. Na wat doorklikken naar de officiele cijfers
moet ik concluderen dat het om MBps (MegaBytes per seconde) gaat
en niet om Mbps (Megabits per seconde)....
- Daarnaast de beschrijving van deze 'meeting' wel weer een voorbeeld
van de overdaad. Er wordt van alles verteld over de meet methode, en
de lengte van de kabel (en dat maakt toch echt niet veel uit denk ik,
behalve als het bv. 30 meter is), en ook bv. dat er GEEN jumbo frames
werden gebruikt. Waarom dat vermelden en ook niet even meten MET
Jumbo frames? En dan komt er uit dat het fluctueert tussen 48MBps en 96MBps.
Dan denk ik -> Waarom dan? En wat is het uiteindelijke gemiddelde?
Want dat zegt veel meer dan flucturen tussen x en y. ...

Goed, nu zal ik maar stoppen met mijn negatieve punten ... ;-)
@kh65: Naar aanleiding van je reactie omtrent de performance, heb ik me verder verdiept in performance tests en uitgebreidere performance tests uitgevoerd. Voor mij was dit een leerzame exercitie in ieder geval. :9 De resultaten hiervan (incl. grafieken) heb ik inmiddels in de review verwerkt.
First of all een complimentje voor de review. Goed dat je die performance test hebt toegevoegd, maar erg jammer dat je je GBit netwerk niet aan de praat hebt gekregen. De bottleneck is hier duidelijk je 100Mbit netwerk en niet de hardware die je wil testen. Zowel de read als write scores liggen tussen de 8 en 9 MB/s en op een 100Mbit netwerk is dat niet heel vreemd (hoewel ik ook wel eens 11 MB/s heb gezien).

Zelf haal ik met een DS 107 op een GBit netwerk ~12MB/s write en ~30MB/s read. Dat is dus met 25% van jouw CPU kracht (200MHz), 12,5% van je RAM (64MB) en zonder RAID. Zie ook mijn review van een DS 107

Ik vraag me af of je wel een gigabit NIC op je PC hebt en waarom je met een CAT5 kabel test die niet gecertificeerd is voor GBit. (CAT5E zou wel moeten lukken, liever nog CAT6). Kortom: ik ben enorm benieuwd naar je ervaringen in een Gbit netwerk :) Volgens Synology zelf zou je scores tussen de 30MB/s read en 45 MB/s write moeten kunnen halen op Gbit...
@lammert: Volgens Windows TaskManager (met een maximale polling frequentie: "Update speed" op "High") werd de beschikbare netwerk bandbreedte nooit 100% gebruikt (utilization/ load) tijdens de test. Dit blijkt ook uit de data die is gebruikt om de gemiddelden te berekenen (geen grote deviatie dus). De testresultaten liggen ruim (ca. 4 MegaBytes/seconde) onder het theoretisch maximum van 12,5 MegaBytes/seconde. Het lijkt het me dan ook onwaarschijnlijk dat het netwerk een bottleneck zou zijn. Ik zie wellicht dus iets over het hoofd. Maar wat?
De test is uitgevoerd met een PC met gigabit NIC (dit heb ik nu ook in de review vermeld), die ook daadwerkelijk op gigabit snelheid is ingesteld/ kan werken (is getest). De adapter instellingen van die NIC zijn als volgt:
  • Adaptive Inter-Frame Spacing: Enabled
  • Transmit Descriptors: 256
  • Wait for Link: Auto Detect
  • Wake on Link Settings: OS Controlled
  • Wake On Settings: OS Controlled
Informeer me s.v.p. als iets verkeerd staat ingesteld.
Ik deel je mening dat de performance (gegeven de hardware specificaties) hoger zou moeten zijn. Daarom heb ik de test opnieuw uitgevoerd, met als enige verschil een 3,8 meter kortere CAT5-kabel (helaas heb ik alleen CAT5-kabels). De nieuwe testresultaten zijn gemiddeld 154KiloBytes/seconde hoger en vertonen geen onverklaarbare afwijkingen in de data reeksen meer. Deze resultaten heb ik nu ook in de review verwerkt.

[Reactie gewijzigd door TweakMij op 30 mei 2008 12:52]

@kh65: dank voor je moeite om te reageren. Reviews op deze website zou iedere Tweaker moeten aanspreken. Vriendelijk verzoek ik je dan ook om niet te schromen en ook je overige suggesties te delen. Ik wil mijn (eind)product namelijk graag verbeteren om de betrouwbaarheid ervan te vergroten. Net een dťjŗ vu. ;)
Naar aanleiding van je suggesties:
  • De voordelen en nadelen zijn bewust en (al zeg ik het zelf) na een zorgvuldige analyse gekozen en evt. gekopieerd vanuit mijn posts in het Engelstalige forum. Ik had ze echter in het Nederlands moeten vertalen, wat ik zojuist heb gedaan. Inhoudelijk blijf ik erbij dat dit de voordelen en nadelen van de DS-508 zijn.
  • De herkomst (fabrikant) zegt doorgaans veel over de kwaliteit en ondersteuning van wat die fabrikant aanbiedt. In dit geval is (de filosofie over productontwikkeling van) de fabrikant extra van belang, omdat de producten van deze fabrikant grotendeels dezelfde functionaliteit bieden. Dit belang zal ik wat duidelijker maken in de review. Als je aangeeft wat speculatief overkomt, dan kan ik de bron erbij vermelden.
  • Welke zinvolle metingen had ik nog meer kunnen doen? Ik heb overigens bewust willen voorkomen dat de review citaten zou bevatten uit officiŽle specificaties. Die kan men reeds raadplegen op de officiŽle website of via de shortcut van Tweakers. Beide linkjes heb ik zojuist erbij vermeld.
  • Terecht punt. Het betreft hier inderdaad bytes. Dit heb ik zojuist erbij vermeld.
  • De lengte en kwaliteit van de kabel maakt inderdaad (zoals ik ooit eens heb uitgeprobeerd) weinig uit. Om eventuele vragen hierover voor te zijn, leek het me echter toch zo volledig om die details te vermelden. Het resultaat van dezelfde test MET "jumbo frames" zal ik erbij vermelden.
  • Waarom de performance zo fluctueert is ook mij een raadsel (te meer omdat het slechts EEN groot bestand betreft). Hoe kan ik hier Łberhaupt achter komen (zonder onredelijk veel tijd kwijt te zijn)? Met welk tooltje kan ik de statistische gegevens van de performance meten?
Updates: de dik gedrukte 'status van wijzigingen' veranderd

[Reactie gewijzigd door TweakMij op 16 mei 2008 03:35]

In een poging je review te verbeteren/perfectioneren, up-date je zeer frequent deze review. Zou je - om het voor de lezer wat makkelijker te maken - de updates (liefst bovenaan) willen vermelden incl. up-date datum?

Voor zo'n duur apparaat vind ik de performance bijzonder tegenvallen. Afgezien van het feit dat je je Gb-verkeer niet op gang krijgt, kom je maximaal (theoretisch) tot 49/30 read/write MBps. Op een 1 Gbps, zou je maximaal 125 MBps moeten kunnen halen. Een getal dat ik eigenlijk wel minimaal verwacht bij een RAID 5 systeem.
Wat is de oorzaak van de lage performance?

Ik ken IOzone v3.300 niet. Maar heb je nu via de command line de complete firewall uitgeschakeld, of alleen voor de NAS. Indien de gehele firewall betreft, is dat toch eigenlijk een ontoelaatbare situatie?

/edit typo

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 30 mei 2008 11:18]

@Pjerry:
  • Geen probleem: in het vervolg zet ik de wijzigingsdatum bovenaan de review. Nu ik alles uitgebreid en zorgvuldig heb getest en beschreven, verwacht en hoop ik dat wijzigingen echter niet meer nodig zijn.
  • Als Linux-beginner heb ik geen idee hoe ik (via de commandline) de eventuele (?) firewall in de NAS zou kunnen uitschakelen. De instellingen van het OS (standaard installatie) van de NAS heb ik nooit gewijzigd. Het lijkt me sterk dat een eventuele firewall in de NAS de performance 'af-fabriek' zo belemmert.
  • Volgens mij heb ik alles volgens 'het boekje' getest. Wat de oorzaak van de lage uitkomsten is en waarom de NAS geen Gigabit en JumboFrames wil inschakelen, is mij dan ook een raadsel. Concrete suggesties zijn dan ook van harte welkom. Ondertussen graaf ik nog wat verder.
Het is net alsof ik een Wikipedia pagina of 'kassa/test-aankoop'-forumtopic open over betreffende product, in plaats van een strakke, duidelijk en vooral persoonlijke review van een tweaker over het product, zoals jij hem in jouw geval krijgt.
In mijn ogen teveel bijzaken vermeld in het artikel , en te weinig over product zelf; metingen, hoe zit hem verpakt, accecoires, stevigheid, welke functies vind je handig, en welke niet (je noemt een enkeling op, als nadeel), ook kan ik uit je conclusie niet halen of je het product goed vond, niet goed vond, naar verwachting (...); enkel een soort van 'mededeling' over/naar de fabrikant gericht.

Kan zijn dat ik het mis heb ;-) maar zo ervaar ik je review als bezoeker die info zocht over betreffende NAS; en dan wel hoe de tweaker/gebruiker het ervaarde.
Denk dan ook dat je inzet super is, maar de uitvoering niet helemaal tot zijn recht komt.
@hosttech: ook jij dank voor je moeite om te reageren. Ongezouten kritiek op 'je kindje' krijgen dat je met toewijding op de wereld hebt gezet, is altijd even slikken. Leerzaam is het gelukkig ook. Zo is het interessant dat men mijn allereerste review kennelijk onvoldoende inhoudelijk op het product vindt gericht (ondanks de details in en dus de lengte van die review). Om ingrijpende wijzigingen van deze review te voorkomen, laat ik het nu zo. Mocht ik de hoop en motivatie weer bij elkaar hebben gesprokkeld, dan zal ik volgende reviews bondiger opstellen. :)

Update: typo gecorrigeerd

[Reactie gewijzigd door TweakMij op 18 mei 2008 12:46]

Hulde voor deze duidelijke en nette review!
Persoonlijk vind ik dit toch wel een review met een meerwaarde.
Ik heb, na zorgvuldig vergelijken, voor mezelf eind vorig jaar een DS107+ aangeschaft, ook om te leren, te ontdekken wat je nog meer met een NAS kunt.
Hoofdreden was destijds om m.b.v. een cms zelf websites te kunnen testen. Maar deze NAS kan meer! Daarom vind ik naast de algemene info en de fabrikant gerelateerde info, de hoeveelheid linkjes naar allerlei (meer of minder, voor mij dus 'meer' ) relevante websites zeker wel interessant!

(edit typo)

[Reactie gewijzigd door Kailash op 15 mei 2008 22:35]

In ieder geval hulde voor de moeite. Het is duidelijk dat je er veel tijd in gestoken hebt. Ik ben het echter wel grotendeels eens met de kritiek. Houd het compacter en vertel over het product zelf ipv een lange inleiding en verhalen over de fabrikant met statistieken over posts per dag en een abstract verhaal over beveiliging. Dat zijn dingen die de tweaker zelf wel kan opzoeken als zijn interesse daar naar uitgaat. Op dit moment gaat de helft van het verhaal niet over het product zelf, en het is toch een productreview. De internetgebruiker is vaak doelgericht op zoek naar specifieke informatie. Als deze niet binnen afzienbare tijd vindt waar hij naar op zoek is, dan zakt de aandacht weg en wordt de rest vaak niet eens gelezen.

Het komt nu nog een beetje over als iemand die zichzelf te graag hoort vertellen/schrijven. Niet kwetsend bedoeld hoor.
Ik waardeer je poging om het leuk in te pakken, maar ikzelf geef de voorkeur aan een verhaal dat 'to the point' is.
@redfish: Mijn complimenten voor je concrete aanbevelingen en de prettige manier waarop je e.e.a. "brengt". Afbreken is nu eenmaal makkelijker, dan opbouwen. ;)
De oorzaak van het niet op Gbps snelheid kunnen krijgen van het netwerk (en dus van de tegenvallende testresultaten), is de UTP-kabel die slechts two-pair was. :o Inmiddels zijn alle kabels nagelopen en vervangen voor CAT6a-kabels en is vervolgens de test opnieuw uitgevoerd. De nieuwe testresultaten zijn inmiddels in de review verwerkt.
De nieuwe scores liggen inderdaad dichter bij wat ik zou verwachten van zo'n NAS. Mooi dat je nu ook een GBit netwerkje hebt liggen :)

Bedankt voor alle moeite die je in deze review hebt gestoken!
Kleine toevoeging:
Had vandaag zo'n mooi apparaatje in mijn handen. Heb ik 3 schijven van elk 1,5 TB ingestopt. Deze werden gewoon herkend.

"Interne HDD's: 5 (max. 1TB elk)" zou dus ook kunnen zijn 7,5 TB, weet niet of er een hard limiet is bij 5 TB
Ten tijde van deze review was 1TB de limiet. Dankzij allerlei updates van de firmware is deze review verouderd ... in het voordeel van de gebruiker. _/-\o_