Specificaties 1-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS107 Review

lammert 19 november 2007, 7.238 views

Synology DiskStation DS107

Pluspunten

• achterlijk veel features
  • open standaarden / technologiën
  • firmware vernieuwingen
  • klein, stil en degelijk apparaat

Minpunten

• upload prestaties kunnen beter (snellere cpu en meer RAM)

Kwaliteit voeding Score: 4
DEZE NAS WORDT DOOR T.net ALS PC BEHUIZING BESCHOUWD, VANDAAR DAT IK HET PRODUCT NIET OP ALLE BEOORDELINGSPUNTEN KAN BEOORDELEN EN ZELF EEN PAAR ERBIJ HEB VERZONNEN.

Algemeen
Ik ben sinds augustus 2007 in bezit van de Synology Disk Station DS-107. Ik heb destijds voor deze NAS-oplossing gekozen vanwege de uitgebreide features in combinatie met de goede prestaties (volgens reviews).

Bouwkwaliteit en afwerking
Het geheel zit in een kleine hard platic behuizing dat staat op rubberen voetjes. Alles is keurig afgewerkt, dus geen scherpe randjes / rare uitsteeksels enzovoort. Het enige dat er wat mij betreft aan verbeterd zou kunnen worden is dat er metaal wordt gebruikt voor de behuizing, bv aluminium.

Features
Deze NAS is qua functionaliteit echt onverslaanbaar. De meerwaarde boven een normale USB / netwerkharddisk:
  • automatische backup (via rSync implementatie)
  • webserver (Apache / PHP / MySQL), inclusief handige foto-website/database
  • FTP / sFTP server
  • fileserver (Samba en NFS!)
  • Samba / Active Directory authenticatie
  • telnet / ssh toegang (officieel gesupport!)
  • download station (torrents binnenhalen zonder PC)
  • mediaserver (uPnP + iTunes)
  • aansluitmogelijkheden voor extra eSATA en USB harddisks
  • printserver (over USB)
Koelingsmogelijkheden
Hoewel dit punt niet echt van toepassing is op een NAS behuizing als deze (ik heb ook geen beoordeling gegeven op dit punt), wil ik er toch het volgende over zeggen: de behuizing wordt geventileerd door één 40mm ventilatortje die niet geluidloos is, maar wel erg stil. Als je zou willen is er nog genoeg ruimte om kleine koelblokjes te plaatsen op cpu en geheugenchips. Je zou dan het ventilatortje kunnen modden of vervangen om het geheel nog stiller te krijgen.

Vormgeving
Kwestie van smaak, het is een vrij neutraal ontwerp: wit met een beetje grijs en groene / blauwe LEDs. Zie foto's en vel je eigen oordeel...

Prestaties
Ik heb de NAS in een Gigabit LAN aangesloten en haal ongeveer de volgende snelheden:
FTP: 12 MB/s up -- 35 MB/s down
Samba (windows) 15 MB/s up -- 30 MB/s down
Ik vermoed dat de bescheiden upload snelheden te wijten zijn aan de toch wat langzame processor die erin zit (266MHz PPC), maar desalniettemin ben ik behoorlijk tevreden, zeker als ik het vergelijk met andere consumer NASsen / netwerkharddisks.

Installatiegemak
Je opent de behuizing door 2 schroefjes los te schroeven en vervolgens één zijkant van de behuizing eraf te schuiven. De harddisk zet je daarna heel simpel met 4 schroefjes in het frame, je sluit de meegeleverde SATA en power cable aan en het kastje kan weer dicht. Erg simpel allemaal, je kan overal gemakkelijk bij met je handen / schroevendraaier.

Kwaliteit van de voeding
Er wordt een externe voeding meegeleverd. Aangezien het hele kastje onder belasting zo'n 15 Watt verbruikt hoeft dit geen monstervoeding te zijn natuurlijk. Ik heb niets niets gemeten, maar het voedingsblokje wordt slechts een beetje warm onder belasting, wat een goed teken is.

Je betaalt zo'n 240 euro (exclusief harddisk) voor dit apparaatje. Puur voor de hardware is dit vrij veel geld, maar de zeer uitgebreide features en de continue ontwikkeling van de firmware door Synology maken het de prijs meer dan waard voor mij.

Tenslotte
Ik ben ontzettend goed te spreken over dit product. Er is gebruikt gemaakt van open standaarden en technologiën, waardoor het geen "windows-only" product is geworden. Er wordt door de fabrikant continu gewerkt aan de firmware, die overigens heel makkelijk via een web-interface te flashen is. Sinds ik de DS-107 heb aangeschaft zijn er 2 nieuwe firmwares uitgekomen die nieuwe features hebben toegevoegd (telnet + SSH toegang, NFS en uitbreiding foto-database voor filmpjes).

Door de telnet / SSH toegang in combinatie met een beetje linux kennis kan je echt alles met dit apparaatje doen wat je wil. Ik had de mijne oorspronkelijk ook gehackt, maar door alle toegevoegde features zit ik nu weer op de officiele firmware :+

Heb jij ook een Synology DiskStation DS107?

nette review!

vraagje: kun je hierin ook een flash kaart plaatsen ipv een harde schijf?
Nee, er zit geen CF / SD card slot in. Als je een cardreader hebt kan je die natuurlijk wel op één van de USB poorten aansluiten, dat werkt hier prima. Met één druk op de knop (naast het onderste groene ledje op de foto) kan je dan een backup van de inhoud maken.
Heb je enig idee waarom de transferspeeds zo uiteenlopen?

Met up bedoel je van de NAS naar je pc of andersom? Wil dit dingetje ook halen, maar moet wel weten hoe snel hij is :)

Zou je ook een USB harddisk eraan kunnen hangen en deze testen wat betreft speed?

[Reactie gewijzigd door REDFISH op 22 november 2007 01:08]

Met "up" bedoelde ik de schrijfsnelheid... van PC naar NAS dus. Een schrijfbelasting is "zwaarder" voor je CPU / NIC dan de leesbelasting, vandaar het verschil in transferrates. Ik heb helaas geen USB harddisk om te testen, alleen een USB-stickje en die haalt op een USB2.0 poort op mn PC slechts 6 MB/s dus dat lijkt me een overbodige test. Als je echt om snelheid verlegen zit, dan kan je beter de eSATA aansluiting gebruiken denk ik...

Ik kwam vandaag op SmallNetBuilders nog een onwijs goede review tegen trouwens, staan duidelijke grafieken die transfersnelheden van verschillende merken / modellen vergelijken.

NB mijn eigen (max.) transfersnelheden lijken wat hoger te liggen, maar dat is waarschijnlijk omdat ik bijna alleen maar "kleine" documenten lees/schrijf (mp3, jpeg, docs etc), de sustained throughput rates liggen lager. In die review gebruiken ze bestanden van 32MB ~ 1GB. Daarnaast heb ik ook nog een nieuwere firmware, zou misschien ook nog uit kunnen maken.

edit:
Ik zie ook dat ze Jumbo frames niet aan hadden staan, scheelt ook weer. Zie deze link voor de NAS performance charts met moeilijk veel modellen/merken

[Reactie gewijzigd door lammert op 22 november 2007 03:54]

Ik zit er ook over te denken om deze NAS aan te schaffen en er dan vooral torrents mee binnen te halen.

Ik vraag me af of dat ook een beetje wil lukken en hij je volle bandbreedte kan benutten. (in mijn geval 4Mbit down en 1Mbit up)
Als ik de review goed interpreteer, zouden dus alle minpunten met de 107+ opgelost moeten zijn?
deze heeft nl een ca 2x snellere CPU en 2x zoveel RAM. :)
De 107+ heb ik niet :( en kan ik helaas ook niet testen. Volgens de benchmarks van Synology zelf zou deze ongeveer 20% sneller zijn in zowel read als write performance.
Ik heb de DS107+ (500MHz, 128MB) en ik ben vanaf dag 1 tevreden over zo ongeveer alles: functionaliteit, snelheid en nieuwe features. Ik heb bewust deze versie gekozen (en niet de gewone DS107) zodat ik niet te snel tegen limieten aan zou lopen door veranderd of intensiever gebruik.

De DS107+ (500MHz, 128MB) kost momenteel 229,- bij Mobile Harddisk (komt de mijne ook vandaan). Andere interessante opties: DS207+ (500MHz, 128MB) en DS209+ (800MHz, 512MB). Deze zijn wat duurder, maar je kunt er langer mee doen. De DS207 kan 2 harddisks herbergen i.p.v. 1; de DS209 kan dat ook maar is sneller.

Een ander voordeel: op een gegeven moment stoppen de firmware-upgrades voor een bepaald model. Voor een recenter model kun je dus langer genieten van firmware-upgrades.
Ik heb even een vraagje.
Je zegt dat ssh mogelijk is. kun je ook ssh tunnels maken?
Beter een laat antwoord dan geen antwoord: sinds versie 2.0 van de firmware is er een ingebouwde packetmanager. Hoewel er nog geen officiele openvpn packets zijn, zijn ze wel te vinden op het net. Ik heb nu een openvpn tunnel van mn laptop naar de diskstation.
Heb je die geïntegreerd in de originele firmware of met NSLU2? Kun je anders aangeven waar je die packets gevonden hebt? Ben net bezig met uitzoeken VPN op mijn DS106!
Ik heb OpenVPN geintegreerd met de officiele firmware via de ingebouwde ( spk ) packetmanager. Zou wel slimmer van me geweest zijn om meteen die link mee te sturen, maar hier is de handleiding te vinden.

Let overigens wel op: na installatie werkt OpenVPN niet meteen omdat je nog geen keys hebt aangemaakt. Je kan ervoor kiezen om de keys uit de example-folder te gebruiken, maar heel veilig is dat natuurlijk niet ;)
Ontzettend bedankt! Had eigenlijk geen reactie meer verwacht, is al een oud topic. Ik ga er mee aan de slag, ben benieuwd :)