Motorola Defy+ Zwart Review

RichardMau5 24 maart 2013, 1.774 views

Motorola Defy+ Zwart

Pluspunten

• Krasvrij scherm
  • Goede hardware voor je geld
  • Hufterproof

Minpunten

• Softwarematig onvoorspelbaar
  • Vervelende Skin
  • InefficiŽnt

Motivatie aankoop

Op een dag las ik in de KIJK een review over de Samsung Galaxy XCover. De telefoon zou water- en stofdicht zjin, daarbij krasvrij en ook nog eens op Android draaien. Ze waren met het ding gaan mountainbiken en hadden het als navigatie gebruikt. Ik was zeer overtuigd en was al een tijdje op zoek naar een goedkopere smartphone. Ik gebruikte een stokoude motorola met zwart-wit scherm. Zo degelijk als maar zijn kan: je kon er altijd op bouwen en de accu ging twee weken mee.
Maar deze review gaat niet over de XCover, maar over de Defy+: een vriend wees mij op de Defy+ die betere specs had maar dezelfde degelijkheid beloofde.
De Defy+ daarna zo snel mogelijk besteld. Ik wilde niets liever dan een telefoon die degelijkheid beloofde gecombineerd met een redelijk goede processor en beeldscherm.

Ervaringen na de aankoop
Uiteindelijk gaat het allemaal om je eigen ervaring, dus hier zal ik tot de kern komen.

Snelheid
Wat altijd al belangrijk was op computers, speelt snelheid tegenwoordig ook een centrale rol bij het kiezen van een Smartphone.
Bij de Motorola vind ik dit een beetje 'meh'. Het opstarten kost al een redelijke tijd. De middelmatig zware apps kosten ook een seconde of 20-30 om op te starten en de echt zware apps durf ik niet eens te installeren, laat staan te gebruiken.
Als je een echte app & game app liefhebben bent is dit toestel dan zeker niet aan te raden. Voor de gebruiker die echter wat minder vraagt van zijn telefoon qua snelheid hoeft deze telefoon als potentiŽle opvolger van je huidige zeker niet de prullenbak in. De belangrijke dingen draait hij namelijk wel prima (Whatsapp, Facebook in mindere mate, Twitter goed, lichte spelletjes ook)

Gebruiksgemak
Sinds Apple de toon heeft gezet met haar geniale User Interface, is het voor iedere smartphone fabrikant belangrijk ook de User Interface zo prettig mogelijk te maken. Dit vergeet echter het gros van de fabrikanten. Bij de wat minder high-end toestellen merk je dit: de progammering is niet efficiŽnt en de skins die er zonder pardon overheen gepleurd worden vertragen en verafschuwelijken het systeem.

Daarbij vond Motorola het kennelijk leuk een hele shitload aan nutteloze niet-verwijderbare apps te installeren:
* 7Digital
* Autodock
* CardioTrainer
* DLNA

Het vervelende hierbij is dat deze apps soms uit zichzelf aangaan. Als ik kijk welke apps er data gebruiken, blijkt bijvoorbeeld plotseling dat deze apps data snoepen. Ook zag ik er eens Yahoo-accounts tussen staan. Dat terwijl ik nog nooit van mijn leven iets met Yahoo te maken heb gehad.
Dergelijke dingen irriteren mij omdat dit gewoonweg niet nodig is. Ik vraag me dan af wat de ontwerpers in gedachten hadden toen ze deze telefoon ontworpen.

Degelijkheid
Gelukkig waren de voorgenoemde dingen niet de hoofdredenen om deze telefoon te kopen. Dat is natuurlijk de degelijkheid en die zit redelijk snor.
Waarom redelijk vraag je je af? Er zijn namelijk een aantal dingen op af te dingen:

1: De zijkanten slijten wel!
Als je deze telefoon voor het eerst laat vallen (en geloof me, deze telefoon die gooi je haast meteen op de grond als weet dat hij daar op gemaakt is) zie je nog niks van. Maar na een aantal keren vallen en oppakken zul je merken dat in de zijkant van de telefoon butsen te zien zijn.
Dat is frappant want op het scherm zelf zul je niet of nauwelijks beschadigingen zien. Ook de achterkant, gemaakt van een soort stroef rubber zingt het prima uit. Daarom is het jammer te zien dat die zijkanten wel slijten. Dat zorgt ervoor dat de telefoon niet of voor weinig geld doorverkocht kan worden.

Vreemd Touchscreen
Ik heb als gebruiker af en toe last van warme en/of zweet handen. Het is dan voor mij haast onmogelijk deze telefoon te gebruiken. Vaak gaat hij dan uit zichzelf acties ondernemen. Zelfs als ik hem alleen in mijn hand houd, zonder mijn vingers in de buurt van het scherm te houden.
De telefoon even locken en unlocken helpt vaak wel.

Random uitvallen
Zo af en toe valt de telefoon gewoon helemaal uit. Hij zet zichzelf daarna meteen wel weer aan, maar dit geeft niet het idee aan de gebruiker dat deze telefoon echt tegen een stootje kan.
Ik weet niet wat hiervan de oorzaak is, en misschien is het er ook niet ťťn, maar meerdere.

Accu en Warmte
De accu is een apart geval. Meestal trekt hij het anderhalve dag (= dag school + stappen), soms ongeveer een halve dag. Deze schommelingen worden natuurlijk veroorzaakt door het al dan niet intensief gebruik. Toch vind ik ze vrij extreem, terwijl ik altijd probeer zo min mogelijk van de Processor en het RAM te vragen.
Ook heb ik al enkele keren meegemaakt dat het accupercentage van 20% plotseling (in enkele seconden) onder de 5% zit.

De telefoon blijft meestal gewoon koel, maar kan soms erg warm worden. Wat ik dan doe is hem even uitzetten, de accu er uit halen en wachten tot hij wat is afgekoeld. Als ik hem daarna aanzet wordt hij ook niet meer warm.
Dit is echter wel vervelend en geeft je het gevoel dat de accu gigantisch snel aan het leegstromen is.

Overige Opmerkingen

* Motorola schijnt een eigen skin erover te hebben gegooid die het systeem nogal vertraagt. Om dit aan te passen kan men een Custom ROM installeren. Hiervoor moet de telefoon eerst geroot worden. Dit is mij nog niet gelukt, maar wellicht ligt dat aan mijn niet perfecte tweaker kunsten.

* De muziek app heeft een update gehad naar TuneWiki, dit is zeer vervelend omdat deze gigantisch veel data en resources snoept, totaal overbodige informatie geeft en zijn core-functie daarbij ook nog eens niet altijd perfect vervult. Sinds de laatste update kost het je ongeveer 15 seconden om het eerste beste nummer aan te zetten.

* Douchen met je telefoon (ook met onder andere de Sony Xperia Z) zit er niet in: het scherm reageert op warmte, en de meeste mensen nemen een warme douche. Hierdoor kan je niet goed berichten typen en zul je alleen een paar notificaties kunnen lezen. Ik heb het zelf uitgetest en de ervaring was negatief.

Edit 26/3/2013
Een fabrieksreset uitgevoerd. Alle contacten helaas ook weg, samen met alle apps. Dat tweede was zoals verwacht, het eerste niet.
Alle andere data zoals afbeeldingen en muziek staat nog wel op de de telefoon.
De voordelen van de reset zijn dat ik geen TuneWiki maar weer de normale muziek app op mijn telefoon heb, en dat ik geen MOTOBLUR meer op mijn telefoon aan heb staan.
Ik zal nog een keer mijn telefoon proberen te rooten na deze reset.

Heb jij ook een Motorola Defy+ Zwart?

Jij hebt waarschijnlijk ook Motoblur erop geÔnstalleerd. Hier heb ik ook wat Defy en Defy+ toestellen, en dat Motoblur eraf gooien (herstart met fabrieksinstellingen en dan niet akkoord gaan met Motoblur) hielp bij mij nogal.
Verder; uitvallen is niet normaal; garantie?
Dankjewel voor je reactie! Dat ga ik zekers doen. Alleen jammer dat Chrome er dan nog niet op kan, vanwege de verouderde Android versie.
Ik kan het proberen over de garantie terug te halen, maar ik weet niet hoe moeilijk/makkelijk ze hier mee doen, hij vertoont ook andere gebruikerssporen, en ik dacht dat ze dan zeggen dat het een het ander veroorzaakt?