WD My Book Essential 3.0 4TB Zwart Review

Perkouw 22 maart 2013, laatste update op 31 maart 2013, 5.603 views

WD My Book Essential 3.0 4TB Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Klein, niet veel groter dan een losse 3.5'' disk
  • Schakelt automatisch in/uit bij het starten/afsluiten van de pc
  • Nuttige extra software

Minpunten

• Relatief duur

Mobiliteit Score: 5

Reden van aanschaf
Na eerder al overstapt te zijn naar 3TB schijven van Seagate, http://tweakers.net/produ...0014-st3000dm001-3tb.html, was ik alweer op zoek naar grotere schijven. Na de introductie van de 4TB schijven heb ik eerst nog even de kat uit de boom gekeken. Dit niet alleen vanwege de relatief hoge prijs, maar een nieuw product kan ook last hebben van kinderziektes etc. Onverwacht kon ik echter voor een leuke prijs een aantal van deze schijven kopen waarbij deze goedkoper waren dan een losse 4TB disk, de keus was dan ook snel gemaakt. Dit is dan ook de directe reden waarom ik deze schijven gekocht heb. Indirect leek het me ook wel makkelijk om wat portable opslag te hebben naast mijn al flinke hoeveelheid opslag hier in huis. Het is dan ook nog maar de vraag of ik de schijven uit de behuizing haal of dat ik dat ik gewoon een stapel losse disks erbij haal voor vaste (lees interne) opslag.

Mocht je nu na aanschaf toch de schijf uit de behuizing willen halen dan wordt dat hier middels een video geheel uitgelegd en voorgedaan. In de eerste video wordt exact deze versie open gemaakt, persoonlijk vind ik het filmpje wat onduidelijk zodoende heb ik een tweede filmpje bijgevoegd van een 3TB versie. De werkwijze is het zelfde, maar het filmpje is aanzienlijk beter te volgen.

MerkWestern Digital
ProductserieMy Book
ProductWestern Digital My Book Essential
UitvoeringEssential 3.0
Opslagcapaciteit4TB (effectief 3.63TB)
Hardeschijf bus (extern)USB3.0
Behuizing bay intern3.5''

De externe harddisk werd geleverd in een goed verpakte, in folie gewikkelde, doos. De doos zelf ziet er goed verzorgd uit en schreeuwt in tegenstelling tot sommige verpakkingen niet om de aandacht.

Zo stom als ik ben heb ik pas weer foto's gemaakt na het open maken van de doos. Unboxing foto's moet ik jullie dan ook helaas verschuldigd blijven. Wel kan ik vertellen dat alles zeer goed verpakt zit. De hardeschijf zit tussen houders vast in de doos en is in folie gewikkeld. In de zijkant van de doos bevinden zich de kabels en garantie boekjes.

Wanneer je alles hebt uitgepakt heb je uiteindelijk;
  • De externe hardeschijf
  • Een USB3.0 kabel
  • Een voedingskabel
  • Een drietal boekjes aangaande garantie, in gebruik name e.d.
Het in gebruik nemen van de disks is voor een Windows user helemaal gemakkelijk. Zonder problemen wordt de disk per direct herkend en wordt gevraagd of je Smart View wilt installeren van Western Digital, hiermee is het mogelijk meerdere gegevens van je disk in de gaten te houden zoals gebruikte schijfruimte, temperatuur etc. Interessant hierbij is dat de disk automatisch aangaat wanneer je de pc opstart en deze aangekoppeld zit, hetzelfde geld voor het uitzetten van de disk. Wanneer je de pc afsluit wordt je disk ook uitgezet en kan je bijvoorbeeld je stekkerdoos zonder meer uit zetten.

Ook is het mogelijk om met deze software een automatische back-up in te stellen waarmee je gehele pc naar de hardeschijf wordt geback-upt, je kunt overigens ook handmatig aangeven welke folders/files je geback-upt wilt hebben. Als extra feature kan je hierbij ook de hardeschijf voorzien van encryptie.

Zelf heb ik Smart Ware geïnstalleerd om de disks gemakkelijk in de gaten te kunnen houden. Ik maak dan ook geen gebruik van de back-up functionaliteit als ook niet van de encryptie mogelijkheid. Dit is voor mij irrelevant. Vergeet echter niet dat wanneer je op zoek bent naar een schijf om je data te back-uppen dit de ideale all-in-one oplossing is. Je hoeft het maar eenmaal te configureren en you're good to go.

Mac gebruikers zullen de schijf zelf eerst moeten formatteren voor gebruik. De schijf komt namelijk NTFS geformatteerd. Na het formatteren houd je een effectieve ruimte over van 3.63TB

Waar het voornamelijk om draait met opslag of dit nu extern of intern is zijn natuurlijk de prestaties. Ik heb dan ook een aantal tests gedraaid om de snelheid van de disk te kunnen meten over USB3.0.

HDTune Pro 4.61

Om de één of andere reden krijg ik bij een tweetal tests gelijk een IO-error geserveerd van HD Tune Pro, dit lijkt me een probleem op applicatie niveau gezien de andere benchmark tools vlekkeloos hun werk konden doen en ik ook geen problemen heb met de schijf bij dagelijks gebruik.

Wat betreft de prestaties zie je dat de disk een schrijfsnelheid weet te behalen van zo'n 104.7 MB/s gemiddeld.

CrystalDiskMark 3.0.1c

CrystalDiskMark geeft in tegenstelling tot HDTune betrouwbaardere resultaten zoals we straks ook zullen merken met de Atto Disk Benchmark die dezelfde resultaten laat zien.

In de 100MB test wordt geschreven met 127.9 MB/s en gelezen met 129.4 MB/s. De tweede test met 1000MB, laat zien dat de schijf tot meer in staat is. Hier behaald deze namelijk een schrijfsnelheid van 134.5 MB/s en een lees snelheid van 133.5 MB/s. Al met al prima resultaten waarbij opvalt dat de schrijf- en leessnelheid nagenoeg gelijk aan elkaar zijn.

Atto Disk Benchmark 2.47

De laatste benchmark die ik gedraaid heb is die met de Otto Disk Benchmark. Zoals bovenstaande grafiek duidelijk maakt behaald de schijf een lees- en schrijfsnelheid van ~ 140MB/s. Al met al zeer goede resultaten voor een USB3.0 disk, ongetwijfeld zal de disks sneller presteren wanneer deze in een pc geplaatst wordt en aangesloten wordt met een sata kabel.

De meeste interessante resultaten zijn natuurlijk de snelheden die je bereikt wanneer je de schijf dagelijks in gebruik hebt. Ik heb dan een enkel, relatief groot, bestand gekopieerd naar de schijf vanaf mijn SSD. Als ook heb ik een enkel, wederom relatief groot, bestand gekopieerd van de schijf naar mijn SSD.

ISO (2.5GB) van externe harddisk naar SSD.

ISO (6.25GB) van SSD naar externe harddisk.

Iedereen zal voor zichzelf moeten bepalen of hij/zij het de prijs waard vind om deze disk aan te schaffen, gelukkig zijn er ook goedkopere, kleinere, exemplaren te verkrijgen variërend van 500GB t/m 4TB.

Met een schrijf- en leessnelheid van net geen 140 MB/s (~1 Gbit/s) is de schijf rap te noemen. USB3.0 kan echter tot 5 Gbit/s, waarom de schijf dan niet nog sneller presteert zal mogelijk te maken hebben met het feit dat de behuizing niet over actieve koeling beschikt en hiervoor, mogelijk, een duurdere USB3.0 controller benodigd is (waar de schijf intern op aangesloten zit).

Dat de schijf automatisch in en uitschakelt wanneer je de pc opstart/afsluit en over een aantal zeer interessante extra features beschikt als het automatische back-uppen van data als ook het toepassen van encryptie maakt dit tot een uitmuntende aankoop waar ik zeer content mee ben.

31-03-2011: Review gepost. Inhoudelijke als ook grammaticale feedback is welkom. Indien er vragen zijn, stel deze gerust! :)

Heb jij ook een WD My Book Essential 3.0 4TB Zwart?

Keurige review met een 10 voor presentatie, een plezier om te lezen.
Bedankt! Ik heb er mijn best op gedaan en vind het dus erg leuk om een reactie als deze te mogen ontvangen. :)

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 31 maart 2013 17:46]

Leuk om te lezen. Ik heb gisteren de 3TB versie aangeschaft en stuit nu pas op deze review. Blij om te zien dat het een goede aankoop is, getuige deze review (er vanuit gaande dat de opslagcapaciteit het enige verschil is tussen de 3TB en 4TB) ;)
mooie review!

nog wat "inside information" van mij na uitbouw :

ik heb dezelfde truc toegepast en er 3 gekocht in de tijd dat de Books goedkoper waren dan de losse.
Ik heb overigens nog een 4e OEM versie gekocht, met als voordeel 3jr garantie tegenover 2 voor de books.
Ik heb ze er dus uitgehaald, dus de vraag is wel of je na inbouw weer garantie hebt.
Op de Hitatchi garantie website worden de Book schijven herkend als special, ofwel geen directe garantie via Hitatchi, logisch natuurlijk.

Ander goed nieuws: het zijn standaard SATA schijven dus zonder moeite los in de PC te stoppen

Wat ook raar is: het zijn 5900rpm schijven.

Als laatste, nog een handige link naar de losse Hitatchi versie:
pricewatch: Hitachi Deskstar 5K4000, 4TB
Dank voor je compliment! Mag ik vragen waarom je het raar vind dat het een 5900RPM schijf is?

In het filmpje is overigens ook goed zichtbaar dat het gewoon een standaard SATA schijf betreft, overigens is dit met alle 3.5'' schijven, voor zover ik weet, het geval. Bij 2.5'' externe schijven komt het daarentegen nog wel eens voor dat de USB aansluiting direct op de printplaat van de schijf vast zit.
de meest voorkomende standaarden zijn toch wel 5400 en 7200 naast de exotische 10k/15k.

Ik heb behoorlijk lang naar de info moeten zoeken destijds, en bij de filmpjes van de oudere Books was het slecht te zien dat het een std SATA is.

Seagate schijnt in een groot deel van zijn USB disks wel specifieke 3.5" USB versies te hebben geleverd; dat is toch weer lastiger op het mobo te schroeven en in Raid te zetten :+
Fijne review! Uitstekend en verdient een plaats in de schijnwerpers ;-)
Zeer goede review, met genot gelezen. Erg duidelijk en met benchmarks waar we wat aan hebben, welke mijn vragen beantwoordt in ieder geval. De prijs is wat fors inderdaad, maar hij is wel gunstig geprijst voor zijn (snelheids)klasse. De goedkopere varianten zijn volgens mij allemaal 5400 RPM.

Ik zou er graag twee willen hebben zodat ik een mirror backup heb, dus dat wordt helemaal en flinke investering ;)