Devolo dlan 200 AVeasy Starter Kit Review

gas0line 8 mei 2008, laatste update op 22 maart 2010, 4.286 views

Devolo dlan 200 AVeasy Starter Kit

Pluspunten

• Zeer positief is het simpele aansluiten. Werkt direct, dus ook voor je ouders ;-) makkelijk. Pas een aantal uren in bezit, maar lijkt zeer stabiel en snel. Geen verschil met utp. Maar ik gebruik het dan ook niet als direct netwerk tussen PC's.

Minpunten

• Valt me op dat ze erg warm worden. schat zo'n 50 graden. Tevens is de handleiding supersummier. Volgens mij kan ik de beveiliging instellen door binnen 2 minuten de knopjes op beide adapters 2 sec. in te drukken. Maar erg duidelijk is het niet.
  • Je kan ook niet zo zien of de beveiliging ingeschakeld is.

Beheerbaarheid Score: 3
Omdat Casema modem opeens na een paar dagen 10% van de snelheid niks meer deed, voor nieuwe oplossing gekozen. Modem had ik aangesloten op 2e slaapkamer (werkkamer) via de kabel. Dit heeft 4e jaar perfect gefunctioneert. Schijnbaar is er iets bij Casema gewijzigd waardoor dit niet meer werkt. Omdat ik hele dag internet nodig heb (werk) en de monteur minimaal 7 dagen later komt maar de DEVOLO Dlan 200 startersset gekocht. Volgens de verkoper was ie niet zeker dat dit zou werken op mijn manier.

Adapter 1 plus modem in meterkast en adapter 2 in werkkamer en aangesloten op mijn router. Ik kreeg de spullen mee met de garantie dat ik mocht terugbrengen als het niet werkt.

Thuisgekomen de adapter met datakabel (bijgeleverd 2x) aangesloten in de meterkast. Hierna adapter 2 in werkkamer (in stekkerblok wat afgeraden wordt) geplaatst en router aangesloten. Werkt meteen !!!! :)

Perfect dus. Snelheid kan ik niet testen want ik gebruik dit voor een breedband internetverbinding. Die haalt de maximale snelheid (Snelheid: 4000/1000 kbit/s). Prima dus voor mij.

Er wordt ook nog wat software bijgeleverd. Maar die zal de gemiddelde tweaker hier niet gebruiken. Te basic. Het programma Informer (die gegevens geeft over de adapters) werkt niet. Waarschijnlijk omdat ik via een router werk.

• motorola cablemodem
  • Linksys BEFW1154
  • Windows Vista

Heb jij ook een Devolo dlan 200 AVeasy Starter Kit?

"Omdat Casema modem opeens na een paar dagen 10% van de snelheid niks meer deed, voor nieuwe oplossing gekozen. Modem had ik aangesloten op 2e slaapkamer (werkkamer) via de kabel."

Ik snap niet zo goed wat je Casema modem te maken heeft met de beslissing om dan een Devolo dlan set aan te schaffen.

Kun je dat motiveren?
Modem stond in de werkkamer. Dus niet aangesloten bij hoofdpunt in de meterkast. Modem stond dus verderop op een vertakking van de kabel. Aangezien dat "opeens" niet meer werkte heb ik het modem direct in de meterkast geplaatst bij de hoofdaansluiting.

Aangezien ik niet de mogelijkheid heb om een nieuwe kabel te trekken naar de werkkamer heb ik die Devolo daarvoor gebruikt. In de werkkamer staat mijn router (WIFI) aan de Devolo adapter. Van daaruit bedien ik een aantal pc's. Die WIFI zet ik alleen aan als ik mijn laptop in de woonkamer wil gebruiken. Ik hou namelijk niet zo van draadloos in huis. Maar volgens de Casema monteur (die gisteren opeens op de stoep stand) hoef ik me daar helemaal geen zorgen om te maken.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Heb je ook lansnelheden kunnen testen? Die lijken me juist het interessants voor dit soort dingen. 4Mb haal je op vrijwel ieder apparaat wel, zelfs de meest brakke wlannetjes doen dat vaak zonder al teveel morren. 100Mb is toch 25 keer zoveel en het blijkt dat veel van die dingen daar lastig mee doen.
Ik heb die 200 genomen omdat ik misschien ooit nog eens voor LAN ga gebruiken en omdat de internetsnelheden (Zie Ziggo) binnen een jaar weleens heel erg hoog kunnen worden.

Ik kan 'm dus zo helaas niet in LAN config testen, doe ik misschien binnenkort nog eens. Maar dat netwerk gebeuren met de PC blijft lastig. Met de Mac was het altijd zo geregeld.
Tuurlijk werkt het... Devolo is gewoon een netwerkkabel via het stopcontact..
Wat je ermee doet is je eigen keuze en dat kan voor verschillende dingen... ;)
Diverse DLan adapters zijn recentelijk getest in één van de grote computerbladen.

Met de Devolo v1 (de 14Mb variant) haalde ik destijds meestal de 12 Mb wel.
Verdeeldozen zijn funest voor de snelheid.

En beveiliging is eigenlijk alleen intressant als er meerdere Dlan netwerken in één pand gebruikt worden. Je netwerkverbinding komt niet voorbij de meter in de meterkast.

Verder gebruik ik ze als een WLan verbinding geen optie is omdat er teveel buren een Wlan hebben.

Maar er gaat imho nog steeds niets boven een normaal utp kabeltje ;)
quote: aZuL
Dat is niet helemaal waar. In een appartementencomplex (woon ik) zit dat iest anders en kunnen enkele buren theoretisch meegenieten.
Informer geeft o.a. informatie over de werkelijke netwerk performance tussen de kastjes. Dit kun je eenvoudig eens proberen met deze testopstelling: PC <-> PLC-kastje & PLC-kastje <-> router <-> PC. Deze kastjes werken op ISO layer 2. Kleine kans dat je router dataverkeer op dat nivo filtert/ blokkeert, maar het zou kunnen.

Beetje lastig om volgende vragen duidelijk te stellen. Maar goed, ik doe toch een poging:
1) Stel dat ik aan zo'n kastje een server hang, kan dan elke client (dat aan een zelfde soort kastje op dezelfde faselijn zit) die server benaderen, al was het uitsluitend tot OSI-layer 2?
2) Laten deze kastjes (als een soort datalink-filters) uitsluitend dataverkeer door van andere units waarmee een beveiligde connectie is opgebouwd?
3) Kan een client waarmee GEEN beveiligde verbinding is opgebouwd packets van het netwerkverkeer ACHTER een andere unit (bijv. in promiscious mode) capturen/ sniffen?
Mijn vraag is dus NIET: in hoeverre dataverkeer TUSSEN units kan worden beveiligd (want dat kan namelijk met een wachtwoord en de hardwarematige 128-bits AES versleuteling).

[Reactie gewijzigd door TweakMij op 11 mei 2008 00:09]

Zojuist een reactie ontvangen van Devolo op mijn bovenstaande vraag:
Devolo: "Er is geen mogelijkheid voor niet-gepaired-dLAN-adapters in het netwerkverkeer in te grijpen of er bestanden uit te halen. Zelfs als iemand die in het bezit van een PLC-unit de gemoduleerde bestanden zal verkrijgen zal hij deze niet terug kunnen moduleren zonder uw password."

Verder ook dit antwoord van hun ontvangen op de vraag of het kan kloppen dat de units (met name aan de bovenkant met de lampjes) nogal heet worden:
Devolo: "de dLAN Adapters kunnen zonder meer tussen o°-40° graden heet worden."