Soundmagic PL50 (Blauw) Review

GWBoes 20 maart 2013, laatste update op 20 maart 2013, 673 views

Soundmagic PL50 (Blauw)

Pluspunten

• geluidskwaliteit in midden en hoog
  • draagcomfort
  • prijs kwaliteit

Minpunten

• Bass mager voor mensen die daar van houden
  • bouwkwaliteit niks bijzonders
  • verkrijgbaarheid

Na eindeloze uren zoeken op internet naar de vervanger van mijn Sennheiser CX-400II (waarvan 1 oor nog maar 50% werkte) uiteindelijk uitgekomen op de Soundmagic PL50. De eisen waar de oordopjes voor mij aan moesten voldoen waren:
  • betaalbaar (sub €75)
  • goed draagcomfort
  • goede weergave in midden en hoog
  • strakke bas
verpakking en accessoires
Het is een verademing om zo'n product weer eens in een normale doos te ontvangen i.p.v een blisterverpakking. de doos heeft een venster waar de oordopjes in een plastic plaatje zijn gedrukt waardoor het net lijkt of ze in de doos zweven.
De inhoud van de verpakking bestaat uit 4 maten silicone tips, 3 maten harde foam tips, een paar oorbeugels en een nepleren zakje om het allemaal in op te bergen.

afwerking en draagcomfort
De afwerking en bouwkwaliteit is niks bijzonders. De behuizing is één stuk plastic in dezelfde blauwe kleur die sennheiser vroeger voor zijn MX serie gebruikte. Ook de splitter en stekker zijn gewoon simpel maar doeltreffend.

Het draagcomfort is zeer goed te noemen. Dit komt voornamelijk door het zeer lage gewicht van 15 gram voor de hele koptelefoon met oorbeugels en tips (5 gram per oor met beugel). De foam tips zijn ook heel comfortabel alleen deze sluiten niet zo goed af waardoor je flink wat geluidskwaliteit mist.

geluidskwaliteit
De geluidsweergave is naar mening erg goed voor zijn prijsklasse. Natuurlijk hangt dit er van af wat je persoonlijke voorkeur is en naar wat voor soort muziek geluisterd wordt.
De muziek waar de pl50 voornamelijk voor gebruikt wordt is prog rock (Rush, dream theater, spock's beard, tiles, etc.) waar de nadruk op bas een stuk minder is. Daardoor is de Pl50 zeer geschikt voor mij omdat de gitaren, piano's, orgels veel prominenter aanwezig zijn dan bij de cx400.
Ondanks dat de bass een stuk minder aanwezig is is hij wel heel strak weergegeven, de double bass die regelmatig bij dream theater voorbijkomt is goed te onderscheiden en klinkt gecontroleerd.

prijs en beschikbaarheid
met hun prijs van €60 zijn ze op moment van schrijven ongeveer even duur als de gemiddelde prijs van de sennheiser en dus zijn geld meer dan waard.
Hij is in nederland echter maar bij één webshop beschikbaar en die heeft nogal wat dubieuze reviews hier op tweakers. Daarom heb ik hem via ebay gekocht bij een betrouwbare verkoper.

Heb jij ook een Soundmagic PL50 (Blauw)?

Heb de PL30 gehad en nu de PL50. Beide heerlijke oordoppen. De PL30 vind ik persoonlijk wel comfortabeler zitten maar de PL50 zit ook niet verkeerd.

Qua geluidskwaliteit vind ik de PL50 echt heel goed. Vooral voor de prijs. Onder de 50 euro vind je sowieso geen betere.