Thermaltake DH101 Review
Algemeen: Een mooie HTPC kast die ook van de dames veel thumbs up heeft gekregen. Gebruiksgemak en versatiliteit in een eenwoudig uiterlijk. Degelijkheid met 3 jaar carry-in garantie erg fijn! Bouwkwaliteit: Een massief aluminium frontpanel met het standaard plaatstaal als behuizing. Erg chique verwerkt en ook de knop voor volume of navigatie is van massief aluminium. De afmetingen zijn wat forser dan ik had verwacht, de diepte is echt wel een meubelbreker. Helaas is de breedte net 43 cm, dus 1 cm kleiner dan standaard audioapparatuur. Werken met de kast is een zegen, installatie was een fluitje van een cent, al moet je even nadenken over de volgorde. Een zegen omdat achterop 3 thumbscrews zitten en de HDD en 5,25 inch racket beide aan een...
Pluspunten
Afwerking (gewoon mooi!) Eenvoud Afstandsbediening (met muisfunctie) Compleet dimbaar LCD Aansluiten van de hardware op moederbord
Minpunten
Geen Cardreader Misschien iets te weinig HDD schroeven meegeleverd Groot
Eindoordeel
Bouwkwaliteit: Een massief aluminium frontpanel met het standaard plaatstaal als behuizing. Erg chique verwerkt en ook de knop voor volume of navigatie is van massief aluminium.
De afmetingen zijn wat forser dan ik had verwacht, de diepte is echt wel een meubelbreker. Helaas is de breedte net 43 cm, dus 1 cm kleiner dan standaard audioapparatuur.
Werken met de kast is een zegen, installatie was een fluitje van een cent, al moet je even nadenken over de volgorde. Een zegen omdat achterop 3 thumbscrews zitten en de HDD en 5,25 inch racket beide aan een kant screwless zijn. Dat lijkt eerst een nadeel, maar eigenlijk is dit beter dan twee zijden screwless: kunststof kan gaan slijten tijdens gebruik met ronddraaiend materiaal. Onderdelen die in de weg zouden kunnen zitten tijdens de installatie kun je allemaal verwijderen.
Inbouwmogelijkheden: Gemiddeld, aangezien het ook een HTPC kast moet zijn en deze heeft van nature een beperkte ruimte, omdat vorm voor functie gaat in de meeste gevallen. 3x HDD kun je er in kwijt, 1x CD/ DVD / BR en daaronder nog ruimte voor twee 5,25 apparaten, maar daar kan geen media bij. Dus als je wat brackets hebt, kun je er 5x HDD in kwijt. Bij mij zit hier nu de rest van de bekabeling van de voeding. Modulaire voeding is bijvoorbeeld daarom aan te raden!
Er zijn voldoende PCI slot-uitbreidingslipjes, dus je kunt flink aan de slag (of zoveel je mobo toelaat). Ik heb geen extra onderdelen voor het wegwerken van kabels gevonden, al kon ik ze mooi rondom de onderdelen wegwerken.
Koeling: Er zitten standaard in de kast: 1x 12 cm fan aan de voorzijde voor luchtinlaat en 2x 6cm fan aan de achterkant voor luchtafvoer. De hoogte van de kast valt 'tegen', dus je moet opletten welke koeler je koopt. De Scythe Ninja Mini past. De behuizing heeft achterin perforatiegaatjes voor koeling. De PCI afdekplaten hebben ook gaten voor luchtafvoer.
De kast wordt gebruikt met een passief gekoelde videokaart, 2600XT van MSI. Deze past nét, met de koeling van de CPU en het geheugen en de achterzijde van de kast.
Vormgeving: Prachtkast. Past goed bij mijn Harman / Kardon AVR 130. Kleur blauwe display is bijna identiek, erg mooi. Velen zijn verbaasd over het feit dat het een computer is. Vergelijkbaar met de Silverstone 20 en de Zalman 160 in de zelfde prijsklasse.
Installatiegemak: Zoals gezegd ging het al met al heel voortvarend Let goed op in welke volgorde je wat doet! Lees hiervoor de handleiding. Kleine hapering gehad met de hauppauge TV kaart waar de FM stekker niet helemaal lekker paste, maar een beetje buigen en flexen die hap en door.
Modbaarheid: Wat ik mis is een Cardreader, maar daar doe ik niet moeilijk over aangezien er een Dell 2408 aan zit te komen
Voeding: moet je naar eigen smaak er bij kopen. Wordt dus niet meegeleverd.
Prijs: Flink, dat klopt, rond de 190 euro. Krijg je echt een mooie staaltje (pun intended) vakmanschap voor terug met kwaliteitsonderdelen. De kast voelt solide aan en kan met de meegeleverde software echt verrekte veel!
[update]
Op verzoek wat plaatjes geschoten. Kabels heb ik niet netjes weggewerkt, te weinig zin in.
Eerste plaatje is om te zien hoe 'fel' de display is in verhouding met AV component.
edit: 80mm moet zijn 60mm fan zoals opgemerkt in de comments.
edit HW: er zijn nog twee 500Gb schijven bijgekomen, identiek aan de eerste.
[update juli 2009]
Ondertussen heb ik dit setje ongeveer een jaar en eigenlijk zijn er geen problemen geweest. De HTPC remote heb ik vrij snel ingewisseld voor de MS remote, aangezien daar minder (!) knoppen op zitten en de muisfunctie is overgenomen door een draadloos setje van Logitech dat ik nog had liggen. Af en toe doet de kast 'raar' met de bediening via de MS remote. Het is onduidelijk of dit ligt aan de kast+IR lezer, of MS Vista.
In de planning staan onder andere nog een combinatie met een IR burst apparaat zodat digitale TV gekeken kan worden, bovenop de ingebouwde dubbele tuner. Ook een multimedia keyboard met ingebouwde muis is gewenst.
Opvallend is een storing geweest die aan de front USB een externe HDD niet wilde snappen. Achterin deed deze het gewoon.
Reacties (12)
Een paar foto's kunnen geen kwaad
Op de de sitehttp://www.thermaltake.co...ktop/dh101/vf7001bns.asp# zie ik staan dat er 2 x 60mm fan in past. Ik ben erg beniewd hoe jij er 2 van 8 cm in hebt gekregen? Past dit gewoon?
Werkt de afstandsbediening met elke programma? ook als ik een film afspeel vanaf me hd. ?
En hij is idd wel groot maja wel lekker de ruimte
De meegeleverde heeft (veel) meer opties en een muisstand waarmee je de muis simuleert en met de 8way knop bestuurt. Dit was mij echter niet precies genoeg en af en toe schakelde dat niet heel lekker. Ik gebruik de MCE afstandsbediening. Deze kun je dan helemaal omprogrammeren zoals jij dat wilt. Dus gebruik je 'vage' niet-ondersteunde software, dan kun je je eigen shortcuts toewijzen aan de knoppen. De meeste out of the box software is automatisch ondersteund en je krijgt er een programma dat lijkt op MCE er bij, waarmee je ook TV-Tuners etc. kan aansturen, dus ook je DVD.
Gewoon de mooiste HTPC kast met ATX die er is.
Voor de rest is het de ideale HTPC kast!
Dit vind ik tevens een erg zwaar tellend minpunt dat een kast van dit kaliber geen 3/4 pin aansluiting heeft voor op je mobo zodat je vanuit je bios kunt regelen hoe hardt de fans draaien (Bij Asus Q-fan).
Verder prima review!
Past dus inderdaad mooi bij elkaar als ik de foto's bekijk
De info her en der is nogal onduidelijk.
Hoe breed is deze kast nu ?
Niet goed gelezen, excuus. Ik zie t al 435 dus. Das mooi !
[Reactie gewijzigd door djfritzen op 26 juli 2024 18:08]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/8063/phizzie_05.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/254740/b00n.jpg?f=community)
/u/225986/crop6751c4222f8e0_cropped.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/199641/albundy23.jpg?f=community)