Gigabyte GZ-X3 Zilver Review

MuisM4t 7 mei 2008, laatste update op 7 mei 2008, 886 views

Gigabyte GZ-X3 Zilver

Pluspunten

• schroefloos
  • 2x120 mm fan meegeleverd
  • harde schijven actief gekoeld
  • beide zijpanelen afneembaar

Minpunten

• fans wat lawaaiig op hoogste stand

Ik was op zoek naar een nieuwe ,ruime, behuizing voor een nog te bouwen thuisserver. Deze homeserver zou plaats gaan bieden aan de onderdelen van een oude P4 + 3x320 GB Seagate Barracuda 7200.10 en een Promise TX4 Pci-controllertje. Er moest ook voldoende ruimte over zijn voor eventuele extra harde schijven. De harde schijven moesten actief gekoeld worden.

Ik kwam uit bij de Gigabyte GZ-X3, die ik bij dicecomputers bestelde.

De kast kwam goed verpakt in een grote doos:

De kast biedt plaats aan 4 5,25 inch bays , ook is er ruimte voor 5 harde schijven. Verder kun je twee floppy's of memorycardreaders monteren, er zijn twee externe 3,5 inch bays.
De Harde schijven worden actief gekoeld door een 120mm Gigabyte fan. Deze fan heeft negen bladen en is zwart. Achter in de kast vind je nog zo'n fan als outtake. Beide fans kunnen los worden aangesloten op een 3 pins aansluiting op het moederbord, maar ook samen op één aansluiting, daarvoor wordt een kabel meegeleverd.
Verder zitten aan de voorkant twee usb poorten, een Firewire poort en audioaansluitingen.
[b]Naast de aan/uitknop zit een aparte resetknop. In de aanknop zit een blauw powerlampje, daarnaast een rood harddisk activity lampje.

Bouwkwaliteit en afwerking
Alles voelt stevig aan en ziet er netjes afgewerkt uit. Alles is opgebouwd uit staal, toch voelt de kast lekker licht aan. Er is zeker niet te veel plastic gebruikt.

Er is wat extra ruimte om kabels weg te werken aan de kant van het rechter zijpaneel.

Inbouw- mogelijkheden
Er is plek voor 4 5,25 inch drives, 5 interne 3,5 inch drives en 2 externe 3,5 inch drives.

Ik heb er zelf een heel oud AGP kaartje in hangen, maar er is plaats voor wat grotere videokaarten (en coolers). Mijn Ati Radeon HD3870 met Arctic Accelero S1 koeler zou er in passen. Mocht je nog grotere videokaarten willen inbouwen zou je wellicht beperkt worden door in de weg hangende harde schijven. Als je alleen de onderste 3,5 inch bays gebruikt kunnen er dus ook de echt grotere kaarten in. Grote processorkoelers lijken me ook geen probleem.

Koelings- mogelijkheden
Er worden standaard twee 120 mm fans meegeleverd die je softwarematig (PWM) harder en zachter kunt zetten. Deze fans zijn op de hoogste stand wat lawaaiig, maar de airflow is goed , ook worden harde schijven zo goed gekoeld, er zit nl. een fan voor.

Vormgeving
Ik vind de kast niet zo mooi vormgegeven, in vergelijking met de Sonata III (toch ook niet supermooi vormgegeven), lijkt deze kast erg vierkant en saai.
Deze kast komt gelukkig niet in het zicht te staan, dus voor mij is dat geen probleem.

Installatie- gemak
Deze kast maakt gebruik van clipjes in plaats van de reguliere schroeven voor harde schijven en optische drives. Dit werkt erg fijn: zonder dat er een schroevedraaier aan te pas komt zitten je schijven goed vast.

Ook voor het monteren van pci-kaartjes hoef je niet naar de schroevedraaier te grijpen: met een soort deurtje vergrendel je alle brackets.
Beide zijpanelen zijn van de kast te halen: je hebt dus wat extra ruimte om alles in te bouwen en kabels weg te werken.

Al met al was de installatie dus ontzettend snel en gemakkelijk.

Voor 40 euro incl. verzenden heb je deze kast al in huis. Hiervoor krijg je een goed afgewerkte kast met veel ruimte, een schroefloos installatiesysteem en twee ventilatoren.

Heb jij ook een Gigabyte GZ-X3 Zilver?

Zijn de fans echt PWM gestuurd? Mijn vader heeft de zwarte versie van deze kast, en de fans zijn gewoon 3-pins modellen. Veel moederborden kunnen deze echter ook via de spanning aansturen.
Foutje, het zijn i.d.d. 3 pins fans.
Mooie review, kort zakelijk en alles wat erin moet staan staat erin. Complimenten.