Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Cosmos 1000 Review

brugj03 7 mei 2008, laatste update op 7 mei 2008, 1.225 views

Cooler Master Cosmos 1000

Pluspunten

• Super stil.
  • Degelijk.
  • Mooi om te zien.
  • Compleet
  • Goedkoop

Minpunten

• Zwaar
  • Staal, heeft scherpe randjes.

Ik heb getwijfeld tussen de Cosmos S en de 1000. Het is de 1000 geworden vanwege de deur, de geluids isolatie en de op mij beter overkomende constructie.
Nu ik hem heb, ben volledig overtuigd van mijn keuze, in 1 woord, geweldig, wat een kast.
Ik lees hier weinig over de modbaarheid van deze kast maar dit vind ik wel 1 van de sterke punten, vooral de airduct schreeuwt gewoon om een fan mod, waardoor deze kast onverslaanbaar word.

Ik heb een nieuwe versie van de 1000 waarbij de 2e HDD intake fan bracket bijgesloten is, verder hebben alle fans 3 pins mobo aansluitingen. Dus is het niet nodig gelijk fans te vervangen.

De kast is goedkoop voor wat hij bied en erg compleet, je hoeft dus niets meer aan te schaffen, alle fans zijn al gemonteerd.
Echter de staal constructie is niet zo glad en licht als aluminium, er zijn dus soms wel scherpe randjes te vinden. Bijna 18 kilo leeg gewicht is niet niks en draait bij mij uit op een totaal gewicht van ruim 30 kilo.

Heb jij ook een Cooler Master Cosmos 1000?

Hallo Brugj03,

Heb de Cosmos in begin apriil gehaald, maar zo te lezen heb je een andere versie dan die ik heb gekocht.
Zou je hier een foto van kunnen maken, ook op internet kon ik hier niets op vinden namelijk. En ben wel beniewd.
Ook erg fraai is het side panel voor deze kast, je kunt dan je hardware mooi uitlichten...
De Cosmos 1000 heeft een standaar sidepanel met geluidsdempende foam. Nu weet ik dat je op www.coolermaster.nl/shop 3 andere soorten panels kan kopen. 1x zonder foam met 120mm fan en 2x met sidewindow (in standaard silver of Cosmos S zwart).

Zou je ook daar een foto van kunnen maken, welke jij standaard bij jouw Cosmos kreeg?
Ik heb mijn Cosmos 1000 alweer van de hand gedaan. Voor mijn Striker II moederbord en 2 x 8800GT in SLI had deze kast gewoon te weinig airflow. Dit zou wel te verhelpen zijn door extra maatregelen; deurtje eruit laten, extra fans plaatsen (is nog best lastig, met name aan de onderkant want daar zit je voeding in de weg), andere sidepanel erop zetten, maar dat vond ik wel wat erg veel werk voor een kast die al zo duur was. Tot slot vond ik de afwerkkwaliteit toch niet super (de beugels sloten niet 100% aan en wiebelden een beetje. Verder zat er een constructiefout waardoor je de kabels niet goed kon wegwerken. Probeer maar eens de kabels van onderaan de backplate van het moederbord, achterlangs, naar je harde schijven te laten lopen en je zult merken dat de sidepanel niet meer dicht kan. Voor de minder kritische gebruiker wel een superkast, namelijk heel erg stil!
Die review zal wel goed komen, maar wat heb jij voor deze kast betaald, want goedkoop kan ik hem niet noemen.
Staat wel bij jou als positief punt.

Neem dan de Antec performance 182 of 180, of de nine hundred, dat zijn toch ook erg goede kasten zonder voeding, maar dan voor rond de 100 120 euro.

ben zelf ook nog steeds op zoek naar een nieuwe kast en wil niet meer dan 100 120 euro uitgeven.
De nine-hundred gaat lawaai maken, trekt enorm veel stof binnen door het ontbreken van stof-filters en is kwalitatief minder afgewerkt (zoals de de zeikantjes van de kappen ongespoten). Deze kast is misschien wel duurder maar hij is zeker beter en completer dan de nine-hundred. Als je de nine-hundred op al deze dingen gaat aanpassen met stoffilters, demping materiaal en andere fans is hij ook gelijk een stuk duurder.

Over die andere antec performance kasten kan ik geen mening geven want die heb ik nooit gehad.

Als je een goede ruime kast wilt hebben voor dat geld (tot 120,-) raad ik het ouwe model stacker aan.
Het oude model stacker is mij iets te groot, zeker wel een mooie kast.
De Cosmos is volgens mij ook zo groot, alleen valt dat niet zo op door z'n vormgeving.
De cosmos S is overigens nog mooier...:)

Maar idd, de ninehundred is misschien niet helemaal vergelijkbaar wegens het missen van al die extra's, maar goedkoop is de antec kast wel (99,- bij alternate).

de Antec mist dan wel die filters, maar is nog steeds geen slechte kast, Antec leverd zeer degelijke afgewerkte kasten, de nine hundred bied bied dan wel minder dan deze cosmos daar is de prijs dan ook naar.

dus of de Cosmos z'n geld waard is, denk het wel en of je dat dan wel of niet goedkoop vind ligt denk ik aan het budget dat je voor een kast over hebt/kan besteden.

Zelf vind ik 170 200 euro voor een kast erg veel geld.

De Performance 180/182 van Antec is beter geprijsd heeft net zulke prestaties, maar gaat denk ik verdwijnen, want ze zijn zeer slecht leverbaar...:(
Gelijk heb je, maar ik ben ook nog niet klaar met schrijven :+
Als je nog niet klaar bent met schrijven, kun je beter (om hierom heen liggend commentaar te voorkomen) de review in preview mode schrijven (boven de algemene waardering het vakje aanvinken).
Jij kunt dan rustig doorschrijven en bekijken wat je tot dan toe hebt gefabriceerd, zonder dat er pottekijkers zijn, die teleurgesteld worden dat ze aan het lezen van een 1/2 (of 1/4, of nog minder) review hun tijd hebben zitten besteden. Dat roept irritatie op.

Ik ben benieuwd als hij af is. Vooralsnog maar n ster, maar dat kan altijd bijgesteld worden.

P.S. vergeet de foto's niet (anders heb je gegarandeerd weer opmerkingen... }> )
Ik begrijp ook wel dat je erg blij bent met je nieuwe kast, aan heel Nederland wilt vertellen, maar je vertelt hier dus echt 0.
Hoewel de kast heel interessant is hebben we hier natuurlijk niets aan. ;) . Probeer het eens opnieuw met daarbij veel uitgebreider ingaan op de voor en nadelen. Plus wat goede foto's.
Ik sluit me bij hier boven aan. Ik ben benieuwd als de review daadwerkelijk klaar is.

suc6!