Specificaties 14" (1600x900), 750GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NP700Z3C-S01NL Review

danaraya 16 maart 2013, laatste update op 24 maart 2013, 633 views

Samsung NP700Z3C-S01NL

Pluspunten

• mooi design
  • licht en dun
  • krachtig voor zijn formfactor
  • xpress cache snelheid
  • groot touchpad
  • scherm algemeen goed
  • goede accuduur

Minpunten

• opstaand randje rond body
  • hitte ontwikkeling
  • geen volledig alluminium
  • weinig ports
  • fixed battery
  • rare wifi soms

Reden van aankoop
Ik heb lange tijd gewerkt met een asus K53 laptop maar omdat ik die elke mag naar school moest slepen was hij toch eigenlijk te zwaar (2,8 kilo + oplader blok) en was de accuduur te min en besloot ik hem te verkopen en een dunnere laptop te kopen. Eerst overweegde ik sterk een ultrabook te kopen, maar ik wil eigenlijk ook nog een beetje kunnen gamen op mijn laptop en wou graag een wat groter toetsenbord dan die van de 13 inch ultrabooks.

Na wat te hebben rondgezocht kwam ik uit op de chronos serie van samsung die alles leek te hebben wat ik zocht, Krachtige hardware, hogere resolutie scherm, Grote accu, dun, licht en mooi. Er was 1 probleem en dat was de prijs die een goed stuk boven mijn budget lag (600 euro) en dus wou ik eigenlijk al verder gaan zoeken maar ik besloot nog even een aantal 2e hands websites af te struinen en kwam op marktplaats een 14 inch model tegen bij coolblue, hij was 4 maanden als demo model gebruikt en daarom verkochten ze hem op markplaats voor sterk verminderde prijs maar nog met garantie en omruil service en alles erop en eraan. Na wat geld van mijn spaarekening bij elkaar te hebben geschraapt heb ik de laptop besteld en 2 dagen later had ik hem binnen.

Eerste indruk:
De doos van de laptop zelf maakt niet bijzonder veel indruk, het is een wat simpele witte doos waar de Specs op staan, een aantal foto's en allerlei marketing termen waar je niks nuttigs uit kunt halen. De laptop zelf zit samen met de handleiding en dergelijke tussen schuimenkussentjes en dan nog in een zak. Dan zit er op de bovenkant van de laptop nog een plastic beschermer.

De laptop zelf is een mooie combinatie van aluminium afwerking aan de bovenkanten (toetsenbord en deksel) en hard plastic aan de onderkant en zijkant, hij ziet er mooi uit met het verzonken toetsenbord en touchpad en de bezels zijn lekker klein. Ik vind het wel erg jammer dan er zoveel plastic toch aan zit, ook is bij het toetsenbord aan de zijkant het plastic omhulsel iets te ver naar boven geplaatst wat lichtelijk schuurt bij typen. Alle ports zitten aan de linker kant met aan de rechter een DVD drive, het is dus even een kabeltje verleggen voor als je een muis aan de rechter kant wilt hebben.

Specificaties:

CPU: Core i5 3210
GPU: Nvidia Gefore GT630m 1GB
RAM: 6 GB 1600 MHZ dual channel (2+4 GB)
HDD: 750 GB HDD 7200 RPM + 16 GB SSD voor caching

3.5 MM Audio jack
Bluetooth 4.0
WiFi a/b/g/n

Ervaringen na een week:

Ten eerste kan ik zeggen dat ik over het algemeen aardig tevreden ben over mijn aanschaf, het is een mooi luxueus apparaat en hij weet niet veel. Helaas heb ik wel wat minpuntjes ontdekt. Zo valt op sommige momenten bij het uit de slaapstand komen de verbinding met het wifi netwerk weg en zit ik opeens zonder en krijg ik het niet gefixt tot ik de pc opnieuw opstart. Ook heb ik na veel typen gemerkt dat de laptop een irritant stukje heeft, er zit namelijk een plastic rand rond de onderkant van de laptop en die steekt een stukje boven de aluminium afwerking uit, na veel typen schuur je daar veel langs en begint het te irriteren. Ook begint na veel gebruik begint de laptop aardig warm te worden, dit gebeurt aan de achterkant en je merkt het niet zolang hij op een bureau staat ofzo maar als je hem oppakt of op je schoot hebt merk je het duidelijk, ik heb het gevoelt dat dit best wel eens voor CPU throtel zou kunnen zorgen omdat hi erg warm word en dan de kloksnelheden vaak afnemen.

De prestaties zijn zeer redelijk voor een laptop van deze afmetingen en ik ben er dan ook zeer over te spreken, hij kan bijvoorbeeld Tomb Raider aan op medium met 41 fps average wat zeer redelijk is voor een laptop, dit is natuurlijk wel op netstroom. Ook zal lichtelijk photoshop werk wel lukken. De HDD + SSD combo zorgt zoals belooft voor zeer snelle opstart tijden voor windows en veelgebruikte programma's. Ik heb de laptop niet echt lang genoeg gebruikt om er nog veel van te merken omdat de belangrijke bestanden pas na een tijdje worden verplaatst naar de SSD maar ik begon het al te merken. Het scherm is vrij redelijk, het heeft een leuke resolutie van 1600*900 en kan vrij helder worden gezet, wel heb ik het gevoel dat het een MVA zo niet een TN paneel is omdat de kijkhoeken en kleuren niet altijd optimaal zijn.

Over de accuduur ben ik ook wel te spreken, er zit een 6550 mah accu ge´ntegreerd in de laptop, dit is jammer omdat ik zelf graag de accu eruit haal als de laptop vol zit en ik nog door wil gaan op net stroom, ook kun je hem dan makkelijke vervangen wat nu dus niet kan.
De accu houdt het gelukkig wel vrij lang uit op de batterij, bij browsen en word typen tussen de 6-7 uur, bij gamen hangt het sterk af van het spel, de originele Warhammer 40K Dawn of War ongeveer 4 uur en Tomb Raider ongeveer 1,5 uur, dus een goede batterijduur.

Het toetsenbord is erg fijn, de toetsen staan lekker ver uit elkaar en slaan fijn aan, ook is de backlight erg handig en comfortabel in het donker. Jammer genoeg ontbreekt een numeriek eiland wat ik vaak gebruik voor excel en dergelijke. Het touchpad is vrij groot en heeft ge´ntegreerde knoppen, het werkt over het algemeen wel fijn maar bij slepen en box selecteren kan het wel een problemen opleveren omdat je alles met 1 vinger moet dan, het oppervlak is erg fijn en een goede combo tussen ruw en zacht. De boxen zijn niet echt goed en klinken schell, er komt wel vrij hard geluid uit maar het klinkt gewoon niet echt super. Ook de ports zijn een minpunt, het wordt namelijk wel vrij simpeltjes afgeleverd, 2X USB, 1X HDMI, LAN, wifi, bluetooth, CD drive en SD reader. Voor mij is 2X USB toch wel vrij weinig en die heb je echt snel gevuld. De wifi ontvanger hapert soms wat erg irritant kan zijn, dit doet zich vooral voor bij het uit slaapstand komen. Wat extra ports zou fijn zijn geweest bij deze laptop en aan de rechterkant zit een heleboel ongebruikte ruimte.

Conclusie:

Het is een leuke allrounder die bijna alles wel aankan wat je er tegen gooit aan programma's in een kleine form factor. Het is een mooi apparaatje en ik ben er wel blij mee, Toch retourneer ik hem en ga ik voor de 15,6' variant omdat ik merk dat ik de ports, het numeriek eiland en de schermruimte mis. Heb je een portabel laptopje nodig om op te kunnen werken en is een ultrabook weer een stap te ver dan is dit misschien wel de juiste keuze voor jou. Toch kan ik hem voor een prijs van boven de 875 euro niet aanraden omdat hij dat naar mijn inzien niet waard is.

Verwacht over een aantal dagen mijn review van het 15' model om te zien of die beter is.
edit hier is de review: link

Heb jij ook een Samsung NP700Z3C-S01NL?

Bedankt voor je review. Je noemt nu een aantal zaken waardoor ik deze laptop van mijn lijst heb geschrapt. Zeker gezien de prijs van 1000+ euro op dit moment.

Hoe waren eigenlijk je gaming ervaringen met deze GPU?
redelijk, je kunt er vrij vloeiend skyrim op draaien op high, Tomb Raider heb ik ook nog even geprobeerd en dat ging ook wel lekker. De videokaart is dan ook wel adequaat voor de meeste midrange gamebehoeften.

natuurlijk moet je er geen wonderen van verwachten aangezien het gewoon een hernoemde GT540m is en dus nog "oude" tech is maar met de instellingen op medium kan hij bijna alles vloeiend aan.

overigens heb ik deze laptop weer ingewisseld en zijn grotere broer gekocht en daar ben ik stukken meer over te spreken, die heeft dan ook een sterkere videokaart en dat merk je! link