Creative Sound Blaster Audigy SE F/D Review

nielskip 5 mei 2008, 3.888 views

Creative Sound Blaster Audigy SE F/D

Pluspunten

• goede geluidskwaliteit met muziek en film
  • uitgebreide drivers

Minpunten

• microfoon volume
  • onbetrouwbare voor en achterkant

Opnamekwaliteit Score: 1
Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 3

2 maanden terug heb ik deze soundcard bij salland automatisering besteld, En ga daar nu een review van schrijven.

Meegeleverde spullen

Ik had deze kaart OEM besteld dus verwachte geen doosje en dergelijke. Het werd geleverd in een anti-statische zak met verder een driver cd en een sticker. De drivers op de cd waren out dated maar hier later meer over

Installatie

De installatie in de pc is een koud kunstje zoals ieder pci apparaat. Maar de installatie van de drivers zorgden voor meer problemen. De drivers op de cd waren out dated. Ze werkten wel maar bugged (dat is niet ongebruikelijk bij creative). Ik heb de site van creative afgezocht naar drivers maar ze hadden gelukkig betere, en met die drivers klonk de sound redelijk kijk het is geen x-fi maar lang niet slecht.

Geluidskwaliteit

Hier draait het natuurlijk om. Als je muziek en films wilt kijken is dit perfect en ook spellen waar sound geen wezelijk belang heeft zo als een racegame of fifa. Maar ik speel counter-strike waar sound het verschil tussen leven en dood kan betekenen hiervoor is de kaart ONGESCHIKT . Je hebt echt het gevoel dat je sound niet precies genoeg is. Bij de meeste soundkaarten kan ik als ik iets hoor direct zeggen uit welke hoek het komt, maar bij deze soundcard niet. En nee dat ligt niet aan mijn headset.

Verdere problemen

Ik heb ook een groot probleem met deze kaart. Mijn microfoon gaat zonder dat ik daar opdracht toe geef harder en zachter, bijvoorbeeld als ik in ventrillo zit horen ze mijn het ene moment superzacht en 2 seconden daarna zonder dat ik iets aan mijn sound instellingen verander staat hij superhard, en dan bedoel ik ook echt zo hard dat mijn vrienden hun headset af moeten zetten. Het meest vreemde hieraan is dat de slider in de drivers (dat balkje waarmee je de luidheid van de microfooninput in kunt stellen) niet verandert. Ik heb meerdere headsets getest en krijg steeds dezelde problemen. Er is ook nog een probleem dat ik geen vertrouwen in deze kaart had wat voor en achter was, ik heb namelijk met spellen meerdere keren iets voor me gehoord wat later achter me bleek te zijn, en dit is niet omdat er een stekkertje verkeerd zit.

De kaart is van een gemiddelde kwaliteit verwacht er niet te veel van voor die 20 euro. Ik heb hem gedegradeerd naar de pc van mijn ouders en zelf een x-fi extreme gamer kaart gekocht, Want ik had geen vertrouwen in deze kaart. Als je een htpc wil bouwen is hij goed maar verder is het geen aanrader.

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Audigy SE F/D?

Nou jongens, zijn Nederlands kan verbeteren, maar ik snap niet waar jullie zo een punt van maken. Er is werkelijks niets in deze review wat ik niet direct begreep. Ben ik wel eens anders tegengekomen! Misschien ligt het wel aan jullie Nederlands/inlevingsvermogen dat je zo over een paar puntjes en komma's zit te bazelen. Zijn eerste review, dus moet nog leren, geef hem dan opbouwende kritiek en zeik hem niet af!

On-topic:
Wat de drivers betreft: Het is tegenwoordig gemeengoed dat de drivers op Internet nieuwer zijn dan op de bijgeleverde CD. Wat ik veelal doe is eerst de drivers downloaden voordat ik de kaart installeer. Bij het plaatsen van de kaart wordt dan nieuwe hardware gevonden. De wizard kun je dan naar de plaats leiden waar je de drivers hebt gedownload. Daarna kun je eventueel software installeren die op de CD wordt bijgeleverd.

M.b.t. je microfoon:
Heb je hem niet zo ingesteld dat die automatisch harder gaat als geen/weinig/zacht signaal binnenkomt? Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom hij harder gaat zo nu en dan. Het duurt dan altijd even voordat hij de versterking weer terugschroeft. Je moet even precies opgeven hoe je je microfoon hebt ingesteld (en getest), ik bedoel dus ook met of zonder booster.

Dat de kaart "maar" ¤ 20,= kost mag niet tot gevolg hebben dat voor en achter omgedraaid worden, dat de microfoon een eigen leven gaat leiden, enz. Ook voor ¤ 20,= moet hij gewoon doen waarvoor die gemaakt is. Dat het geluid minder goed zal zijn dan van een (veel) duurdere kaart is WEL acceptabel. Als ik het zo lees heb ik sterke twijfels aan het feit of je de kaart wel goed geļnstalleerd hebt. Tot nog toe heb ik niet jouw soort klachten gehoord over deze kaart.

/edit typo

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 5 mei 2008 11:49]

ik denk het niet want voor de rest functioneerd hij perfect ik denk dat het een softwarematig probleem is

[Reactie gewijzigd door nielskip op 5 mei 2008 00:02]

Ik heb dezelfde kaart en absoluut geen problemen mee. Mijn mic blijft mooi op nivo. Dus softwarematig probleem lijkt me niet helemaal juist.
Helaas snap ook ik het probleem niet helemaal. 't Klinkt als een softwareprobleem, jammer genoeg laat je iedereen daarover in het ongewisse. Zo heb ik in elk geval niet veel aan je review. Omschrijf het eens wat duidelijker zou ik zeggen.

En tja, aan je Nederlands mag je best werken hoor. Het is hier geen literair forum maar een beetje mooier kan het allemaal vast wel. Oefening baart kunst, toch?
Is je kaart niet gewoon kapot dan?
Ik heb deze kaart ook, het bevalt me redelijk goed :) ach ja, nu nog betere drivers.....
Nou heb geen last van te laat geluid of de microfoon die steeds harder en zachter gaat..
Enigste wat ik klote vind is de update software van Creative.
ja je krijgt er van alles bij wat je nooit gebruikt zoals een mediaplayer maar bij de drivers zitten wel handige dingen zoals dat geluid opschonen. bij mijn x-fi extreme gamer heb ik ook al die rotzooi erbij gekregen maar ja. je kunt er voor kiezen het niet te installeren
klinkt een beetje als geflame :o
Kan iemand mij vertellen waar de F/D voor staat? Was ook vanplan zo'n kaartje te kopen omdat ik nu ruis door m'n koptelefoon heb soms. Maar zie nu 2 versies staan met en zonder de toevoeging F/D. Heb al gegoogled maar zonder resultaat.
F/D = Final Design???
Interrrrrrrrpunctie, totaal onleesbaar.

Verder klinkt 't meer als dagboek dan een review.
Waarom deze man omlaag gemod wordt snap ik niet helemaal. Hij heeft echt een punt hoor. Als je wat bij wil dragen doe het dan goed. Dit komt zo afgeraffeld over. Duidelijke zinsopbouw is ver te zoeken. Je mag trouwens ook wel een nieuw toetsenbord kopen, want volgens mij zijn je shift-knoppen kapot... Verder zijn al je problemen niet echt lekker onderbouwd. Waarom is het geluid zo slecht dat je er geen Counterstrike mee kan spelen? Wat bedoel je met je microfoon harder of zachter, zie je echt de volume-slider omhoog en omlaag gaan ofzo?

Wees eens wat duidelijker, zowel in je taalgebruik als in je onderbouwing.