Asus P5E Review

Twazerty 3 mei 2008, laatste update op 3 mei 2008, 1.570 views

Asus P5E

Pluspunten

• 3x PCI-e minus 1 omdat Videokaart 2e slots is. 2 over is best netjes. Altijd handig.
  • Sata aansluitingen makkelijk geplaatst.
  • 2x PCI sloten vrij. Toch al zo een druk bord.
  • Veel USB aansluitingen.
  • 6x Sata.
  • Best veel accesoires.

Minpunten

• Waardeloze geluidskaart.
  • Geluidskaart neem PCI-e X1 slot in beslag.
  • Maar 1 IDE kanaal.

Layout Score: 5
Vandaag mijn P5E binnengekregen. Eerste indruk was: WOWO. De reden van aankoop is dat ik mijn oude Asus P5N-e SLI niet meer goed genoeg vond. Ik wou perse een ASUS bord hebben. Niet dat ik slechte ervaringen heb gehad met andere merken maar gewoon veel plezier beleefd heb aan mn asus bordjes en nooit geen klachten gehad. Verder wou ik 2 PCI-e X16 aansluitingen hebben omdat mijn oude bord op X8 en X2 draaide. Ik op dit moment ATI voorstander ben. Dus een Crossfire moederbord moest het worden. Verder had ik te weinig aan 4 sata aansluitingen. Dus minimaal 6 moesten het er worden. Ik wou niet te veel uitgeven voor een moederbord. Normaal gesproken geef ik niet meer uit als 120 euro voor een moederbord. Dus deze van 151 was al een beetje over budget heen. Maar dan heb ik wel iets moois.

Featureset:

Er zijn genoeg usb aansluitingen onboard. Maar liefst 6 aan de achterkant. Ik heb de Supreme FXII, de onboard geluidskaart (SoundMax HD) waarvan je een gedeelte in het zwarte pci-e x1 slotje moet stoppen, vergeleken van geluidskwaliteit met mijn Creative Audigy 2 NX Usb. Binnen 5 minuten wist ik het wel hoor. De meegeleverde geluidskaart klinkt werkelijk voor geen millimeter. Werkelijk vanalles geprobeerd om de geluidskwaliteit op mijn Creative te laten lijken. Het komt zelfs niet in de buurt. Zeer brak geval. Tevens moest ik mijn versterkers verder open zetten om hetzelfde volume eruit te krijgen. Maar dan zelfs op max dan gaat die nog niet zo hard als mijn creative. Werkelijk alles is beter op mijn creative. Wat wel weer jammer is dat er maar 1 IDE kanaal op het moederbord zit.

Layout:

De layout is zeer goed. Mijn GiminiII past zonder problemen. Sata aansluitingen makkelijk geplaatst net zoals het IDE kanaal en het Floppy kanaal. Wat ook makkelijk is dat je nu een PCI-e en een PCI slot hebt boven je PCI-e X16 slot. Tenminste als je de geluidskaart eruitgooid.

Prestaties:

Vista geeft mijn voor het geheugen een 5,7 ipv een 5,0 op mijn oude moederbord (P5N-e SLI). Windows is niet opnieuw geinstalleerd. Een test met 3DMarkVantage leverde een mooi resultaat op voor dit bord.
CPU Score P5N-e SLI: 8554
CPU Score P5E: 9358
Een verbetering van meer als 9%. Dat is zeer netjes maar dat mag ook wel voor de prijs.
P5E: 8084 PCMarks in PCMark05

Stabiliteit & betrouwbaarheid:

Alleen de eerste keer kreeg ik een fout tijdens het opstarten. Een fatal error. Daarna niet meer gezien. Verder nog niets te melden. Draait tot nu toe uitstekend. Nog geen BSOD's gehad. Systeem start ook vlugger op als mijn oude mobo. Heb nu het geluidskaartje eruitgehaald en hier mijn raid controller in gedaan en dat werkt gewoon zonder problemen.

Overklokbaarheid:

Nog niets over te zeggen. Ga binnenkort overklokken.

Compatibiliteit:

Al mijn hardware werkt zonder problemen. Heb een of ander vaag merk Raid controllertje (JMicron JMB36X Controller) in gebruik en deze werkt ook zonder conflicten met het moederbord. Binnenkort komt er nog een raid controllertje bij en ik hoop dat deze ook zonder problemen gaat werken. Alle randapperatuur werkt zonder problemen.

Prijs:

Prijs is wel ok voor wat je er voor terugkrijgt. 2x PCI-e X16. Draai nog een 2e kaart. Niet in crossfire. Er zitten best veel accesoires bij voor de prijs. Zoals een mooie fan die je kunt/moet gebruiken als een passieve koeler hebt. 6 sata kabels, 1IDE kabel, 1 Floppy kabel, een firewire/usb extension.

Systeem:
Asus P5E
Intel C2Q Q6700, momenteel @stock
Asus HD3870, HD3450, beide @stock
2x1GB Kingston + 2x2GB Kingston. Beide PC5300@stock.
6 Harddisks, 1x Samsung, 1x WD, 2x Hitachi. In raid op een los PCI-e kaartje: 2x Hitachi.
2 Branders, LG LGAH10N en de H55L
600W Zalman voeding
Zolid TV kaart, bekende philips chip
JMicron JMB36X Controller. PCI-e x1 sata raid controller.
G15 tobo
G3 muis
USB touchpad

Review word steeds uitgebreid.

Heb jij ook een Asus P5E?

Toch nog voor een ander mobo gegaan dus... :P

Dat de geluidskaart 1 slot in beslag neemt.. Boeit niet, want die kan je volgens mij ook alleen maar voor de geluidskaart gebruiken dacht ik.

Btw, check ff je drivers, misschien scheelt dat..

[Reactie gewijzigd door Steephh op 3 mei 2008 01:14]

Had de nieuwste gedownload maar dat hielp niet.
Misschien een brakke versie? RMA naar Asus.. XD Klinkt namelijk niet zoals het hoort.. :P
Klonk niet vervormd ofzo. Gewoon geen mooi geluid. Zachter als mijn creative, geen mooi geheel. Ik gebruik altijd dat CMSS. Zoiets heeft de asus kaart wel en dan klinkt het gewoon lang niet zo mooi als mijn creative. Mocht die brak zijn dan heb ik geen zin om hem op te sturen. :)
Wat wellicht ook nog scheelt is de meest up-to-date drivers te downloaden. Niet van de Asus site af, maar van de website van SoundMAX. De driver die Asus aanbied is ronduit slecht. Ik kan het niet vergelijken met een creative geluidskaart, maar de nieuwe drivers werken zowieso een stuk beter.
Heb er nu een raid controller inzitten ipv geluidskaart en dat werkt als een zonnetje.
Ik begin oud te worden :+ . Op de lay-out van de kaart kan ik de SATA aansluitingen niet vinden, waar zitten die precies? Tevens zie ik maar 2 * PCIe 1x terwijl er volgens de specificaties 3 op zitten.

Het valt op dat ze de passieve koelingen (die ik voor het eerst op mijn P5B zag) sterk uitgebreid hebben, nu zit de "hele" kaart er mee vol. Wordt daar ook zo'n waardeloos fannetje bijgeleverd voor het geval je waterkoeling gebruikt?

Geluid is al tijden het zwakke punt bij ASUS. Op mijn P5B heb ik SoundMax HD, waar je nu ook echt geen kippevel van krijgt (of het moet van ergenis zijn). Mijn vorig boord (ASUS K8N-E de luxe) had een RealTek, hetgeen aanzienlijk beter was. Waarom ASUS hierop bezuinigt is mij niet geheel duidelijk, laat het er dan gewoon af.

Kun je nog wat schrijven over je overwegingen om dit MOBo te nemen en niet een andere ASUS of Gigabyte of.....

/edit Was je eerste foutmelding niet een panel intrusion? Als ik mijn kast open heb gehad krijg ik altijd na het opstarten die fout, en hij zit dan echt dicht. Opnieuw opstarten en probleem is weg.
Ik wacht met belangstelling je uitgebreidere versie van de review af. Voorlopig 2 sterren, die ik bijstel als je review uitgebreid wordt :+ .

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 3 mei 2008 01:55]

zitten wel degelijk 3 PCI-e X1 op. nr 3 is de zwarte helemaal boven. Zit inderdaad een waardeloos fannetje bij. Idd een panel intrusion.
Nog een vraag die ik vergeten was (ja, ik word echt oud ... :*) ).

Je hebt
"een of ander vaag RAID controllertje"
in gebruik....... Op mijn P5B zit een Intel ICH8R-, bij jou een Intel ICH9R- en een JMicron-chipset. Ik ben erg verrrukt over de instellingen voor en de werking van RAID die je met die Intel kunt doen (0, 1, 0+1, 5) en met JMicron (0,1, JBOD (eigenlijk geen RAID)). Het nadeel van mijn Intel is dat je er "maar" 2 RAIDS op kunt configureren en dat dan gelijk voor alle 6 de SATA-aansluitingen geldt (ik heb nu 3 schijven in 2 * RAID 5 (zie o.a. mijn review van de Seagate schijven) staan en dacht er een losse schijf bij te kunnen prikken, maar dat was jammer.... moest dus op de JMicron (die ik veel minder fraai vind).

Ik vraag me nu af waarom je losse RAID-controllers gebruikt (zeker als die vaag zijn) als je toch een mooie RAID-controller met goede performance on-board hebt?

/edit verkeerde link gecorrigeerd

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 3 mei 2008 03:30]

Een paar logische redenen. Had eerst maar 4 sata poorten en dit was te weinig. Heb er 6 in gebruik. Bij vervangen moederbord blijft mijn raid config gewoon 100% in orde. Geen risico dat de array defect raakt. Zefs nu is 6 onboard net zat. 2 IDE schijven gaan eruit. En worden vervangen voor SATA. Nu je het zegt is het idd wat minder. Raid in 1 keer voor alle 6. Maarja mijn Jmicron werkt ook uitstekend. OOwja die zijn verrekte goedkoop. Meestal 10 voor PCI-e 2x Sata en 1x IDE of een PCI kaart, 5x USB 2x sata en 1x IDE.

[Reactie gewijzigd door Twazerty op 3 mei 2008 03:38]

Heb het moederbord ook sinds kort. Het is wel een koeler moederbord dan de P5K, dat is wel een feit.
De geluidskaart is wel goed, althans ongeveer evengoed als onboard. Ik merk niet veel verschil met onboard sound. Het is ook wel een mooier bord dan de P5K qua layout en qua kleuren. Krijgt van mij gewoon een voldoende, de geluidskaart is niet veel verschil met onboard sound. Gewoon voldoende, maar eigelijk overbodig want onboard was ook goed geweest.
ik heb zelf de P5E, ik vind het een perfect bord, nooit problemen mee gehad (ook niet de fatal error die jij beschrijft).
Het overklokken gaat van een leien dakje, en het is zelfs mogelijk de bios van zijn grote broer erop te flashen waardoor je nog meer mogenlijkheden hebt.

In vista heb je toch niet zoveel aan hardware accelerated geluidskaart (eerst een audigy2) dus ik gebruik gewoon de geluidskaart die bij het mobo kwam.. geen problemen mee hoor.
Waarom de kaart niet onboard zit, is om interferentie tegen te gaan, en ik ben zelf nog geen interferentie tegen gekomen dus dat zit wel snor!
Ik heb zelf ook de P5E .. nu al meer dan 3 a 4 maanden.. echter ik heb laatst RMA moeten doen. Board bleeft gewoon tijdens gamen crashen. Ook onder andere OSen en verschillende games .. crash de la crash. Gewoon een freeze .. geen event log entry of niets...

Mobo swap .. nergens geen last meer van. Helaas dit er een enorme vDroop op. Hij is de modden dat het minder is maar dat werkt niet altijd goed. Hierdoor pleurt je vcore in als een zak stront onder CPU load.

Wat minder .. je moet dus meer volt stampen dan eigenlijk nodig. Ook wijkt vDDR regelmatig ~0.05 tot ~ 0.20 (!!!) af (vaak bij meeste boarden ook nog eens omhoog! kijk dus uit met cheap ram).

Ook had ik problemen met mijn B-Merk highend geheugen. Corsair Dominator PC8500 draait als een zonnetje (1200OC .. 1066 stock). Doet ook prima full loading (dus 4x RAM).

E6320 cpu overclock met intel boxed cooler (gewoon voor de gein) ging naar ruim 3200mhz.

Deze E8400 gaat van 3000mhz (333x9) naar 4500mhz (500x9) zonder echte problemen. Dat met geheugen op 1200mhz draaide hij net niet onder 10 sec bij superpi 1M.

Dus ... een super OC board is het niet .. heeft wat problemen .. ook is de bios niet altijd even lief voor die-hard OCers (ivm die voltages die 0.2V kunnen afwijken). Verder presteert het als een trein. Board is zeker de moeite waard. Als je iets meer geld hebt, zou ik voor de x48 versie gaan.

OC results op 500x9.0, DDRII1200@5.0-5-5-15-2T (E8400, Corsair Dominator PC8500, Thermalright Ultra-120 eXtreme met Scythe 120mm fan):

SuperPi / Mod 1.5 XS: 1M 10.358sec
hexus_pifast: 20.92sec

Opmerking: geheugen latency nog niet getweaked .. kan nog strakker.
Ik snap jouw rant tegen de geluidskaart niet. Bij mij werkt ie als een zonnetje. Bovendien: als je geen afzonderlijke geluidskaart had gewild, dan had je je van te voren toch echt eventjes moeten verdiepen in de features van dit moederbord.
Ik had me ook verdiept. Ik wist dat het niet een super goede was. Het is tenslotte ook maar een budget kaartje. Ze gaan er echt geen bijgeven van 50 euro. Maar zo bagger had ik het niet verwacht. Kan goed zijn dat het geluid wat eruitkomt gewoon zo is alleen dat ik mijn verwachting veel te hoog hhad liggen. Of omdat ik mijn andere kaart gewend was. Komt juist wel mooi uit een extra pci-e x1 slot.

Edit: Op mijn vorige mobo had ik de creative usb geluidskaart ook al.
Edit2: Ik durf te wedden dat als ik jouw hier zou laten luisteren dat je binnen 5 minuten het wel weet. Ik heb namelijk geen subwoofer en al helemaal geen standaart setje. Laten we zeggen 4 verschillende oude versterkers + 3 verschillende sets luidsprekers. Zo om 7.0 te maken(eigenlijk 7.1)

[Reactie gewijzigd door Twazerty op 4 mei 2008 02:14]

Veel klachten idd. mbt. de geluidskaart. Frontpanelconnector bij mij is ook brak... Ding ondersteunt alleen 4.1 en hoger... is ook kut
Heb het bord ook nog maar enkele uurtjes in huis. In een paar uur kan ik idd niks zeggen. Ik zeg op het laats ook dat het nog uitgebreid word. :)