Sitecom MD-250 Network Drive Review

J__F__K__ 2 mei 2008, laatste update op 23 augustus 2010, 2.073 views

Sitecom MD-250 Network Drive

Pluspunten

• Behuizing
  • Installatie

Minpunten

• Geluidsproductie
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties

Kwaliteit voeding Score: 2
Ik heb deze drive nu ruim een jaar in mijn bezit. In eerste instantie was ik erg tevreden. Nu een stuk minder.

Installatie
De installatie is erg gemakkelijk. Met alleen een schroevendraaier kun je eenvoudig de behuizing openen, een harddisk plaatsen en de behuizig weer sluiten.
De voedig geschiedt via een adapter. Dit kun je een voor- of nadeel vinden. Zelf heb ik geen voorkeur voor adapter of direct 240V.

Beheer
De configuratie, voor het ethernet gedeelte, gebeurt via een ingebouwde webserver. Deze is overzichtelijk en makkelijk te gebruiken. Het aantal instellingen is beperkt.

Prestaties
De drive is uitgerust met een 10/100 Mbit ethernet aansluiting. Deze heb ik aangesloten op een 100 MBit router poort. Vanuit mijn PC, die is aangesloten op dezelfde router, krijg ik echter geen doorvoersnelheden hoger dan zo'n 33% (=4 MByte/s). Aangeloten op USB haal ik veel meer, maar dat gebruik ik zelden. Tussen individuele PC's haal ik makkelijk het dubbele. Het is dus duidelijk een snelheidsbeperking die door de ethernet aansluiting van de drive wordt veroorzaakt.

Geluid
De drive is uitgerust met een kleine 25mm fan om de disk te koelen. Deze maakt erg veel lawaai. De harddisk zelf hoor je eigenlijk nooit. Dit komt vooral, omdat al het geluid dat de disk zou produceren wordt overstemd door de fan.

Betrouwbaarheid
Onlangs kreeg ik problemen met de drive. Sommige bestanden waren niet "zichtbaar". De windows explorer liet ze niet zien. Dit was niet vanaf een enkele PC zo, maar vanaf alle. De drive aansluiten via USB liet de bestanden gewoon zien. Het bestand via Ethernet overschrijven gaf wel de waarschuwing dat het bestand al bestond met de vraag het te overschrijven of niet. Ik had al de laatste firmware van SiteCom geladen.

Ik heb vervolgens een andere firmware gevonden op http://www.enclosureservice.com/ bij "Product NS347,NS348" en deze geladen. Daarmee ware bovegenoemde problemen verholpen.

Er is nog een klein probleempje wat niet is opgelost. Omdat de drive het FAT32 bestandssysteem gebruik, kunnen er geen grote bestanden op worden opgeslagen. Via USB gaat dat dan ook echt niet. Via Ethernet gebruikt de drive een trucje; grote bestanden worden in meerdere bestanden opgeslagen (te zien als je de drive via USB aansluit) en als 1 groot bestand gepresenteerd. Van sommige van deze bestanden wordt bij mij de file date niet goed aangegeven, wat weer problemen geeft met mijn synchronizatie software (die denkt dat er een nieuwe versie op mijn PC staat).

Ik geef een algemene beoordeling "slecht", omdat ik genoemde problemen en de geluidsproductie erg storend vind.

Heb jij ook een Sitecom MD-250 Network Drive?