D-Link DIR-505 Review

Sartaxi 10 maart 2013, 3.590 views

D-Link DIR-505

Pluspunten

• Makkelijke user-interface/firmware (evt. met App)
  • Verbazend goed bereik voor zo'n klein apparaatje
  • Veelzijdig (AP/Repeater/Router)
  • Ook te gebruiken voor delen van printer/HDD
  • Evt smart-phone ook mee op te laden

Minpunten

• Soms als je hem 'unplugged' moet je hem opnieuw instellen
  • Booten duurt vrij lang (voordat WiFi werkt)
  • In hotels soms niet genoeg ruimte bij het stopcontact om hem in te stoppen.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Verwacht voor deze prijs geen top-apparaat, maar voor de prijs kwaliteit verhouding is dit een fantastisch apparaat om te hebben.

Initieel had ik hem gekocht als repeater voor in hotels waar het wifi-bereik onvoldoende is. Hiervoor gebruik ik hem met veel plezier: hij werkt fantastisch hiervoor (als je de interface een beetje doorhebt). En je kunt de USB port ook nog gebruiken om je mobieltje op te laden!

Wat mij echter zeer verbaasde (in positieve zin), is dat toen mijn thuisrouter het leven liet, dit mini-routertje zonder problemen het zware werk overnam. Het bereik was in mijn hele appartement prima (toegegeven, niet heel groot, maar toch...). Ter vergelijking: ik kreeg van Ziggo een nieuw wifi-modem met als doel die te grbuiken als vervanging van mijn overleden Linksys (Cisco) router, maar de Cisco kabelmodem/router haalde de woonkamer amper, terwijl dit kleine D-Link modelletje daar geen problemen mee had!

Om een lang verhaal kort te maken: voor de gemiddelde consument is dit een fantastisch veelzijdig apparaat die als access-point, repeater en router gebruikt kan worden, en met de standaard D-Link firmware prima (boven verwachting goed) presteert.
Wat mij betreft een aanrader, al is het maar als back-up!

Heb jij ook een D-Link DIR-505?

Als je veel op verschillende locaties komt, is er dan een mogelijkheid om al deze ssid's en wachtwoorden automatisch in de 505 te bewaren, zodat als je opnieuw op dezelfde locatie komt je niet opnieuw moet aanmelden?
Dat zou een handige optie zijn, maar die heb ik niet gevonden nog.
Kan je een eigen beveiligd netwerk ermee opzetten? In een hotel een draadloos netwerk of bedraad netwerk oppikken, en die verbinding gebruiken om een nieuw, prive, draadloos netwerk uit te zenden. Zodat je je hotel internetaccount gaat delen, in je eigen beveiligde netwerkje (ipv doorzenden van het hotelnetwerk).
beetje laat misschien, maar ja, dat kan. Je hebt dan in feite een router waarvan de wan poort aan de wifi van het hotel hangt. Je eigen netwerk hangt aan de lan kant, en zelfs de lan poort is in hotspot mode aan de lan kant van je router, dus je kunt ook bedraadde apparatuur aansluiten aan de hotelwifi.

[Reactie gewijzigd door NKR op 17 oktober 2014 17:47]

Hoi Dagizmo,

volgens mij kan dat inderdaad. Hangt er wel vanaf hoe je inlogt op het hotelnetwerk.
Ik zou het graag voor je testen, maar heb hem weggegeven inmiddels (wel beetje spijt van...).

succes.

Sartaxi