Arctic Accelero Xtreme 2900 Review

Mr.SiniSter 30 april 2008, laatste update op 2 mei 2008, 1.663 views

Arctic Accelero Xtreme 2900

Pluspunten

• Koelt goed
  • Stiller dan stock
  • Ziet er wel cool uit
  • Niet duur

Minpunten

• Montage stekker fans
  • Ruimtebeslag (blokkeert SATA poorten)
  • Niet zo stil als ik hoopte

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
(Even voor Flashwin: de pc waar deze koelers inzitten heb ik voor mijn vriendin gebouwd.)

Koelvermogen:
Houdt mijn 2900gt videokaartje een stuk koeler. Eerste wat ik moest doen is via rivatuner de fan speeds veranderen. De fans krijgen niet genoeg stroom bij opstarten computer om op gang te komen. Hierdoor schiet de temp van de videokaart omhoog maar vreemd genoeg gaan de fans niet draaien.
Standaard staat de videokaart ingesteld op een streeftemp van 60 graden. Dit was mij wat te hoog. De fans draaien nu op 60% van hun max en houden de kaart op 50 graden idle. Full load moet ik nog testen maar gebruikt mijn vriendin toch niet dus is niet zo belangrijk voor mij.

edit: na een paar dagen gebruik dalen de temps iets.

Geluidsproductie (max):
De fans maken best veel lawaai op max. Een stuk stiller dan de stock cooler van Sapphire maar duidelijk hoorbaar boven al mijn fans uit. Viel me tegen.

Geluidsproductie (min):
Niet hoorbaar maar kaart wordt heet. Heb gezocht naar een balans tussen geluid en temp.

Installatie- gemak:
Het monteren van de koeler is niet zo lastig maar dan kom je er achter dat je eerst het stekkertje van de fans moet inpluggen voor je de zooi vastschroeft. Kun je de boel weer uit elkaar halen om het stekkertje erin te steken :'( .

Compatibiliteit:
Daarna kom je erachter dat de kaart niet past op je moederbord omdat de sata stekkers in de weg zitten. De koeler blokkeert al mijn sata poorten (msi p35 neo2 fir) Heb 2 sata stekkers moeten kopen met een 90 graden hoek om het passend te krijgen. 2 sata poorten zijn nu niet meer te gebruiken :( . Daarnaast is de koeler ook erg lang en neemt de videokaart nu 3 pci slots in beslag, dit leverde hier geen problemen op gelukkig.

Prijs:
Niet zo heel duur vergeleken met andere koelers.

Check even de stekkers van je moederbord voor de deze koeler koopt. Kans is groot dat je een aantal SATA poorten niet meer kunt gebruiken.

Heb jij ook een Arctic Accelero Xtreme 2900?

Vreemd dat het ding nog zoveel geluid maakt. Als je de site mag geloven van AC, moet hij eigenlijk ultra stil zijn..... of maken de stock coolers extreem veel lawaai :), want het zijn alleen relatieve waarden die ze geven Zijn de andere slots helmaal niet meer bereikbaar, ook niet met 90o SATA kables. Want dan vind ik de combinatie moederbord cooler absoluut ongeschikt (voor het gros van de mensen). Je zult maar een CF-opstelling hebben... jammer geen enkel PCI slot meer bruikbaar maar wel twee koele GraKa's :).

Een fotootje erbij zou eigenlijk ook wel mooi zijn, want de cooler ziet er wel indrukwekkend uit....

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 1 mei 2008 07:53]

Mijne zitten in CF, beetje onzin aangezien het de pc is van mijn vriendin die toch niet gamed maar had de 2 kaarten toch liggen :9 . Zal wel even een foto maken.
In verschillende tests staat dat de coolers alleen te horen zijn als je je oor er naast houdt, dit is onzin, je hoort ze gewoon duidelijk als ze boven de 60% komen, misschien ben ik te kritisch, mijn vriendin en die merkt er niets van. En ja de stock coolers zijn enorme stofzuigers.
Ik vermoed dat er meerdere moederborden zijn met het SATA probleem, helemaal in CF. Achter op de koeler zit een plastic afscherming, ik denk om te voorkomen dat kabels in de fans komen, deze is echter naar de moederbord toe gebogen waardoor de ruimte nog krapper wordt (op de foto zie je dat het achterste deel van de onderste koeler licht naar onder gebogen is, dit komt doordat hij tegen o.a. de USB stekkers aangedrukt zit).
Probleem met de 90 graden sata is dat je deze niet naast elkaar kan gebruiken, alleen onder elkaar.

[Reactie gewijzigd door Mr.SiniSter op 2 mei 2008 22:43]

Nou voor de tweede keer dan maar, was net klaar met schrijven en controleerde even iets door op een link te drukken. Normaal popt een nieuw scherm op, nu niet, dus al mijn tekst weg.... 8)7 (ben weer wakker }:O ).

Ik heb even het platte grondje van je MSI opgezocht. Je hebt 3 SATA aansluitingen, waarvan je er dus in ieder geval 2 kunt gebruiken met zo'n krom gevalletje (hoezo dan 2 onbruikbaar?). Je hebt geen RAID aan boord, 1 IDE en een FDD-aansluiting.
Dan is er toch niet zo'n groot probleem. Je kunt dus twee HDD's aansluiten en twee Opticals (via IDE) of maar één HDD als je SATA Optical wilt (maar waarom?).
Het is trouwens ook onderbouwend als je naast een foto van de (mooie) coolers ook een foto van je MoBo-lay-out bijvoegt.

Ik vind het wel vreemd dat MSI, toch niet de eerste de beste, een goede subtopper zou ik zeggen, zo'n lay-out maakt. Op mijn P5B heb ik 6 SATA aansluitingen (gestuurd door de Intel ICH8R chipset) die misschien (maar ik denk het niet) problemen op zouden kunnen leveren met een tweede videokaart met grote koeler (ik heb er nog niemand over gehoord). Van de andere SATA-aansluitingen (gestuurd door de JMicron chip) zit er één extern en één boven de PCI-Ex16 aansluitng, dus altijd toegankelijk. Het moet toch alom bekend zijn dat de GPU's steeds groter worden en zeer veel mensen/tweakers de stock coolers vervangen door een betere (meestal grotere) cooler?

Begrijp ik het verder goed, dat als je cooler 3 sloten in beslag neemt je dus al je PCI-Ex1 en je PCI's niet meer kunt gebruiken? Je kunt dus alleen nog maar GPU's in je computer plaatsen?

Nog een extra tip: je hebt ook twee externe SATA aansluitingen , ik weet niet of interne schijven daarop aangesloten kunnen worden (stekkertje schijnt iets anders te zijn (en externe SATA-schijven kunnen iig niet op de interne SATA aangesloten worden), maar als het kan dan: Eén beschermplaatje weghalen en je kunt die 2 externen poorten ook intern gebruiken.... :). Heb ik ook gedaan met een USB-aansluiting. Mijn interne Sweex (ja waarom een Sweex.... goedkoop en zo) card-reader 53-in-1 wordt geleverd met een gewone USB aansluiting. Past dus intern op geen enkel MoBo. Toen maar die niet zo fraaie oplossing bedacht. Voor de zekerheid nog even nagevraagd bij Cool-Prices, en ja zij doen het ook zo als ze een computer bouwen (hoe Sweex het verzint... :? ).

P.S. Het is nu een heel ander verhaal geworden dan de "eerste versie" }> .

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 1 mei 2008 19:10]

Heb even plaatje toegevoegd van MB. In rood staat aangegeven wat het ruimtebeslag is van de cooler. Zoals je ziet vallen alle 4 de SATA poorten eronder. Met een 90 graden stekker kan je er 2 gebruiken. Door de vorm van de stekker kan je de andere 2 niet gebruiken, de andere stekker zit dan in de weg. (Het bord heeft trouwens wel RAID aan boord).
Denk niet dat mijn vriendin alle 4 de poorten nodig gaat hebben, voordat ze 750gb vol heeft...
He dat is vreemd, ik word naar een iets ander MoBo toegeleid (n.b. via tweakers.net) dan jij hier weergeeft.

"Mijn" MoBo.
De negatieve punten, vind ik niet heel erg sterk.

* Montage: Zat er geen handleiding bij, of een pdf-je via de site? Heb jij je wel goed voorbereid of ben je maar wat gaan knutselen?

* Ruimte: Niet ieder MOBO heeft dezelfde lay-out. Bij jou worden de SATA-poorten geblokkeerd, bij een ander MOBO misschien wel niet. Daar kan de koeler op zich niets aan doen.

Deze twee punten zijn niet erg objectief. Daarnaast staat op de site uitgebreid wat de afmetingen zijn van de koeler.

(Edit: Spelfoudten)

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 1 mei 2008 10:23]

Ben het wel een beetje met je eens. Een paar foto's zou een hoop uitmaken ;)
Zit een handleiding bij, niet echt een hele duidelijke maar goed genoeg. Dat stekkertje vergeet je gewoon in je enthousiasme. Had al meedere reviews gelezen waar het in stond maar vergat het toch 8)7 . Is meer als waarschuwing bedoelt dan als kritiek.
De afmetingen op de site slaan op de ruimte tov de componenten op de videokaart. Ik had verwacht dat er wel wat meer ruimte tussen koeler er MB zou zitten. Je kan natuurlijk ook zeggen dat MSI de SATA poorten ergens anders had moeten plaatsen maar als je CF gebruikt is bijna de hele onderkant van de MB bedekt door de koelers.
Volledig offtopic, maar viel me toevallig op

Vind je het nou nodig om voortdurend te benadrukken dat het je "vriendin's pc" is? Waarschijnlijk lieg je ook nog eens, want in de review spreek je continue over "mijn" [hardware], maar in de reakties begin je opeens te blaten over je denkbeeldige vriendin. Beetje kansloos imo, ook al is het waar (wat ik betwijfel)
:? Je bent zeker jaloers. We hebben hier gewoon 2 pc's staan, 1 voor mij en 1 voor haar. Aangezien we al 8 jaar samen zijn en de zooi samen betalen kan ik ook van mijn hardware spreken. Ze gebruikt deze pc gewoon het meest en hij is op haar wensen/eisen gebouwd (videobewerken).
ps je hebt wel een beetje gelijk, ze is namelijk mijn verloofde, als je even je adres achterlaat hier stuur ik je een uitnodiging voor de bruiloft. Moet je wel een vet cadeau meenemen natuurlijk ;)

[Reactie gewijzigd door Mr.SiniSter op 2 mei 2008 17:43]

Ik heb zelf 2 2900xt's en heb nu op 1 van de kaarten deze koeler zitten, ik heb er ook een besteld voor de onderste kaart, maar daar moesten direct andere sata kabels bij (met 90 graden hoek) want anders dan kan de koeler er ook niet op.
Het enige expension slot wat er nog is, is boven de videokaarten (pci-e 1x), tegenwoordig kan hier dus gewoon een geluidskaart of netwerk kaart in.

En met dat monteren, in de manual staat niet dat je eerst de connecter voor de fan moest aansluiten, ben hier dus ook de fout in gegaan, en moest dus weer opnieuw beginnnen...

Voor de rest is het een geweldige koeler, zelfs op 100% vind ik hem nog niet eens zoveel geluid maken.
Zou deze koeler ook op een HD4870 passen? De mounting holes zijn hetzelfde volgens mij..