Specificaties PCI geluidskaart met 7.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Asus Xonar D2 Review

Partypooper 28 april 2008, laatste update op 28 april 2008, 3.204 views

Asus Xonar D2

Pluspunten

• Veel aansluitingen
  • Goede Support
  • Veel opties in de software
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 4
CPU-belasting Score: 4
Dit is mijn eerste productreview.
De reden waarom ik deze review schrijf is omdat er nog geen review van deze geluidskaart is geschreven op Tweakers.net

Algemene Beoordeling:

Het pakket van deze kaart is zeer uitgebreid je krijgt er veel kabels bij + bijbehorende drivers en software.

Inhoud van het pakket:

1x De geluidskaart
1x Midi Connector
5x Tulpkabel naar 3,5mm jack
1x Toslink kabel
1x Driver CD
1x CD's met Software (PowerDVD, Ableton Live, Cakewalk, Sonar LE, Dimension LE,
Project5 LE)

Kortom Asus heeft veel tijd besteed aan het pakket en de geluidskaart zelf.
Op de kaart zelf zit een zogenoemd EMI shield, deze dient ervoor te zorgen dat de kaart geen last krijgt van electrische schokjes.

Featureset:

Featureset is ook dik in orde.
De kaart ondersteund de volgende dingen:

Dolby Digital Live
Dolby Pro Logic IIx
Dolby Headphone
DTS Connect
DTS Interactive
DTS Neo:PC
ASIO
EAX 2.0 (Kan een nadeel zijn voor de gamers onder ons maar heb hier geen last van.)
ALT DRM Backup (Kun je bijv.een stuk van een bepaald nummer opnemen)
OpenAL

Zoals je ziet ondersteund de kaart zeer veel dingen die invloed kunnen hebben op je geluid.
Zelf gebruik ik echter alleen Dolby Digital Live + Dolby Pro Logic IIx.

Installatie verliep makkelijk je drukt hem in een vrij PCI slot installeerd de software.
Wat mij opviel toen ik de software ging gebruiken dat er heel veel opties beschikbaar zijn.
Zo kun je instellen of je een koptelefoon gebruikt of een 5.1 of mischien wel een 7.1 set gebruikt.
Je kan met de bijgeleverde software kiezen voor een vooringestelde modus.
Keuzes zijn: Muziek, Hi-Fi, Game, Movie, DS3DX
Je hoort wel degenlijk verschil als je een andere modus kiest zelf gebruik ik geen van deze opties aangezien ik dit allemaal zelf wil instellen op zo een mooi/warm/helder geluid te kunnen krijgen.

Ook mischien een leuk detail is dat als je PC aanstaat dat de ingangen van alle bovengenoemde aansluting elk een andere kleur hebben.
Dus geen gepriegel meer met aansluiten van speakers en/of headset :)

Aansluitmogelijkheden:

Er zitten veel aansluitingen op de kaart:

1x Microfoon
1x Line Output
1x Koptelefoon/Front Output
1x Side Surround Output
1x Center/Subwoofer
1x Rear/Back Surround Output
1x S/PDIF Input
1x S/PDIF Output

Ik zelf gebruik de 1x Microfoon + 1x Koptelefoon/Front Output voor mijn Sennheiser PC150.
Daarnaast gebruikt ik de 1x S/PDIF Output voor mijn Sony HTS-350SS Home Cinema set.

Weergavekwaliteit:

Zoals er eigenlijk al op de doos staat "Astoundingly Crisp High Definition Sound Quality"
Het geluid is met één woord: Geweldig!
Heb hiervoor een Creative SoundBlaster Audigy SE gehad en ik hoor merkelijk geluidsverschil tussen deze en me oude Creative.
Het geluid zelf klinkt zeer helder en warm geen kraak of vervelende plopjes.
Op deze kaart zijn zelfs 128kbps nummer nog heel goed luisterbaar.
Zowel op mij HTS als op mijn Headset krijg ik een zeer helder geluid.

Opnamekwaliteit:

Heb hier nog geen ervaring mee heb dit namelijk nog niet uitgeprobeerd.
Ben dit wel van plan in de toekomst te gaan doen.

Processorbelasting:

Je moet deze kaart niet kopen als je een processorbelasting van 1% wil hebben.
Deze kaart is echter puur voor mij alleen voor het muziek/films gebruiken.
De processorbelasting bedraagt ongeveer 11-12% met het afspelen van een MP3.
Vind dit in mijn geval goed :)

Drivers en Ondersteuning:

Drivers worden goed bijgehouden en zijn stabiel.
Gebruik zelf deze kaart in Windows XP 32-bit heb nog geen problemen ondervonden dus dit zit wel snor.
Enige nadeel alleen is dat de site van Asus somstraag is.
Hier zou Asus toch nog iets aan kunnen veranderen maar dat is voor later.

Prijs:

Prijs is toch wat aan de hoge kant heb er ¤135 inclusief verzendkosten voor betaald.
Maar daarentegen krijg je er een hele mooie kaart + veel features voor terug.
Ben zelf erg tevreden met deze kaart.

Dit was mijn eerste review.
Hopelijk is de review geslaagd.

Heb jij ook een Asus Xonar D2?

Geachte Asus Xonar gebruikers,

Asus heeft haar zaken niet op orde m.b.t. de drivers.
De standaard Asus drivers zorgen voor veel problemen en zijn outdated.
Problemen zoals een hoge DPC Latency (wat o.a.. zorgt voor piepjes en ploppen), instellingen in het Asus panel die ervoor zorgen dat sample rates en andere dingen niet meer kloppen zorgen ervoor dat de gebruikservaring steeds slechter wordt.

Nu heeft ene 'Dorin Papuc' speciale drivers gemaakt, die hij zelf 'ASUS XONAR Unified Driver' noemt, voor vrijwel alle Asus Xonar kaarten (Asus Xonar Cards: DG,DS, D1 ,D2, DX,D2X, HDAV,HDAV Slim, ST, STX, XENSE – Except U1) die ervoor zorgt dat er veel problemen zijn opgelost.

De Uni Drivers zorgen oa voor:

-Lagere DPC Latency (ongeveer 82ms)
-Sneller opstarten van Windows omdat er 30-35MB minder RAM wordt gebruikt
-Prestatieverbeteringen in sommige spellen en applicaties
-Fixed audio glitches
-Andere Tweaks
-Teveel om op te noemen

De drivers voor alle Windows x86 versies kun je hier gratis downloaden.

Let op: voor x64 Windows versies is er een walkaround nodig die ook beschreven staat op de link hierboven.

Deze post heb ik gemaakt omdat ik andere Asus Xonar gebruikers wil waarschuwen en informeren.

Leesvoer:

The case of DPC latency (Part 1)
Asus forum met heel veel klachten/problemen.
Officiele reactie van Asus op de 'Uni drivers'

[Reactie gewijzigd door n0elite op 12 december 2011 19:42]

hippe geluidskaart :D compleet met sLEDjes en een cover :P

prima review!
Je review ziet er goed uit. ;)
Mooie review, alleen vraag ik me af met wat voor een PC deze kaart gebruikt word.
10% processor belasting lijkt me erg veel voor een mp3tje afspelen aangezien alles hardwarematig gedaan zou moeten worden.
Ik heb ook een Xonar D2 en CPU gebruik is maar 0%-1% bij het afspelen van MP3's. Welke software gebruik je om MP3 af te spelen.

Prima review overigens!
@ Praya:

Gebruik zelf Winamp 5.53 + SoundSolution om mijn mp3's af te spelen.

@ Praya & MetaFrame:

heb het verkeerd ingeschat want ik heb eigenlijk altijd meerdere schermen openstaan dus denk dat het daar aan ligt ben eigenlijk met veel verschillende dingen achter elkaar bezig..

Heb net even alles afgesloten behalve me MP3 en nu kwam in ongeveer uit op 3-5% :)

Hoop zo een beetje jullie vragen beantwoord te hebben.

En bedankt iedereen dat mijn review toch geslaagd is vind altijd leuk positieve reacties :)
hoe meer mensen het kopen hoe lager de prijs word ;)
dus over 1 jaar zal de prijs 50% lager liggen.
Klopt,

Maar dat is met alle hardware zo.. en niet alleen met deze geluidskaart :)