Cooler Master Hyper TX 2 Review

jostytosty 28 april 2008, 1.107 views

Cooler Master Hyper TX 2

Pluspunten

• Compatibiliteit

Minpunten

• geluidsproductie te hoog

Geluidsproductie (min) Score: 2
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Algemene beoordeling.
De Hyper TX2 komt netjes verpakt aan en het is goed dat hij voor bijna alle processors (AMD-Intel) toepasbaar is.
Tegenvallende geluidsprestaties maken dat het product in zijn geheel tegenvalt.

Koelvermogen
Ik heb de stockkoeler van Intel niet getest dus ik heb geen vergelijk. Het lijkt me dat hij goed koelt alhoewel ik met Core Temp aanzienlijke verschillen krijg tussen m’n verschillende cores (quad) 10 graden zelfs (vreemd)
Onder volle belasting, 7% overclocked, wordt het allemaal max 48 graden dus dat gaat wel goed lijkt me.

Geluidsproductie max.
Ik weet niet hoe dit zit maar volgens mij is de maximale geluidsproductie gelijk aan de minimale want hij draait maar n toerental, rond de 1940 rpm.
Ik had deze koeler gekocht vanwege de reviews. In db Zou dit ding stil moeten zijn maar ik vindt dat hij een irritant geluid voort brengt. Heb er een stukje noppenfolie op geplakt als een soort hoedje, om iets van het geluid te dempen. Deze oversized mug in mijn kamer begon namelijk flink op mijn zenuwen te werken. Dat is nu wat minder. Jammer dat je zulke dingen niet eerst uit kunt testen en op getallen af moet gaan, de toon hoogte van het geluid wil namelijk ook wat.

Geluidsproductie min.
Zie max…
Gewoon niet stil genoeg en hier wordt duidelijk dat er een verschil is tussen gemeten waarde en waargenomen geluidsniveau.

Installatiegemak
Gemakkelijk te instaleren is dit ding ook niet.
Ik kan met mijn worst vingers niet fatsoenlijk op de (merkwaardige) klips duwen. Aan de ene kant zit de behuizing van de fan in de weg en aan de andere kant een kap die een deel van de paserende lucht naar het mobo moet leiden. Veel gevloek en gezweet dus en drie keer blijken de pinnetjes toch niet goed uitgeklapt te zijn.
Dat de koelpasta al op de voet zit is natuurlijk wel lekker.
De handleiding is goed.

Compatibiliteit
Het apparaatje is geschikt voor meerdere soorten processors, niet geprobeerd, het zal wel.

Prijs.
Door de tegenvallende geluidsproductie is eigenlijk de prijs iets te hoog naar mijn zin. (19,- bij Alternate op 22-04-08)

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX 2?

Je hebt blijkbaar een Asus-MoBo. Dan is het vreemd dat je wel je fansnelheid aan kunt passen via de BIOS en niet via de AI-Suite (of Cool&Quiet bij jou). Tot nog toe kon ik bij al mijn Asus-mobo's het gewoon onder windows aanpassen, zonder probleem.

Als ik het goed begrijp (uit de diverse reacties) heb je gewoon een 3-pins fan, dus moet het regelbaar zijn. Weet je zeker dat je de fan goed hebt aangesloten, op de juiste aansluiting? Niet alle aansluitingen zijn regelbaar op het MoBo (welke wel en welke niet, kun je zo in de documentatie vinden). Maar....... blijft het vreemd dat het wel via de BIOS kan, snap er nix van :?

Waar heb je overigens die noppenfolie op geplakt eb hoe? Help je de fan niet een beetje om zeep, of heb je het alleen op het middenstukje zitten? Hoop voor jou dat het er niet een keer afvliegt en in de fan terecht komt..... O-)
Zeer slechte review. Vrijwel elke koeler past op elke socket dus daarmee onderscheidt deze koeler zich niet. Bovendien lijkt het alsof je niet eens hebt geprobeerd het toerental terug te dringen, wat zeer waarschijnlijk zou moeten kunnen door f een bios instelling f een programma als Speedfan. Ik begin me bijna af te vragen of je het ding sowieso wel goed hebt aangesloten.
ik heb de koeler ook, en het toerental is ergens in te stellen volgens mij, want ik heb hem in het begin op een verkeerde aansluiting gezet (beginnersfoutje), en toen hoorde ik hem duidelijk in toerental stijgen en dalen. Hoe je dit in kunt stellen weet ik helaas niet.
Iig heb ik het met speedfan geprobeerd maar dat heeft geen effect.
edit:
Ik heb net q-fan aangeschakeld (draait nu 1060rpm), en nu kan ik hem niet meer horen.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 28 april 2008 14:09]

Het beestje laat zich niet terug dringen met speedfan en ook niet via de silent instelling van het mobo. moet ik opnoemen hoeveel fans er NIET op een 775 passen?? Ik heb maar n aansluiting voor een CPU fan, de rest is bezet door drie case fans

[Reactie gewijzigd door jostytosty op 28 april 2008 15:00]

bij mij reageerde hij ook niet op cool 'n quiet of speedfan, maar met q-fan (in bios ergens) werkt het wel.
Heb deze koeler op mijn p5k, had hem ook eerst op de cpuaansluiting van het mobo.
Maar omdat ik hem ook iets te veel vond resoneren, heb ik er maar een voltregelaar tussen gezet. Met de fan nu op 1650 rpm, is het goed. Als ik hem moet vergelijken met de freezer pro, heb ik die laatste toch liever, die fan hangt in rubbers, en veroorzaakt geen trillingen. ;)