Specificaties Small form factor, 1 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Chieftec BT-02B Review

kakanox 3 maart 2013, 586 views

Chieftec BT-02B

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stevig
  • Koel genoeg
  • Prima uiterlijk
  • Wl intern ruimte voor 1x 2,5" en 1x 3,5"

Minpunten

• "Stevigheidsbalk"
  • Geen ruimte voor een wat forsere videokaart

Op de eerste plaats: Ik heb deze Chieftec behuizing gekocht naar aanleiding van de review van Zeemijl. Moet dan ook zeggen dat ik me prima kan vinden in zijn bevindingen, buiten dat ik de koelingsproblemen met de voeding niet ervaren heb (ik heb echter ook geen extra koeler gemonteerd). Laat ik eerst even uitleggen wat ik met dit kastje doe:

Gebruik
Ruimte is hier beperkt, net als het budget. Ik zocht een rap systeem om foto's te bewerken en wat met databases te spelen, naast natuurlijk muziek en films afspelen en alle andere dagelijks bezigheden. Vanwege de ruimte heb ik voor een ITX-setup gekozen.
Wat betreft degelijkheid ben ik hieronder wat positiever dan Zeemijl was. Ik denk dat het gevolg is van mijn opstelling: Ik gebruik een dualhead opstelling met 2x 21,5" monitoren en heb de behuizing hier achter staan (vandaar ook ITX, anders steekt er zo'n lelijke kast bovenuit...). Zo nu en dan beroer ik de aan/uit knop een keer of plaats ik een USB-stickje in het moederbord, verder wordt het kastje eigenlijk niet aangeraakt. Ik slaap momenteel in dezelfde ruimte, dus stilte is wel gewenst.

Deze review is dus niet zozeer een volledig review, maar meer een aanvulling. Ik ben namelijk wel een tweetal dingen tegengekomen die ik in zijn review niet terug zie komen, en die zijn als volgt:

2,5" schijven
Ik ben net overgestapt van een laptop naar deze desktop, heb daar dus ook de (2,5") schijf uit gehaald en dat betreft een Toshiba MK-3256GSX (7200 rpm, 320GB). Daarnaast is m'n bootdisk een 160GB SSD. In deze behuizing is volgens de specs echter alleen ruimte voor een 5,25" apparaat en een 3,5" apparaat; het was echter geen enkel probleem om de SSD (die ook 2,5" is) plat op de bodem voor de voeding te monteren. Ik had de boormachine al klaar liggen maar zelfs de gaatjes die erin zitten sloten perfect aan. Gezien mijn SSD een netjes gesloten behuizing heeft (bedenk je even of het verstandig is om hier een HDD te monteren als die in principe sluiten zou kunnen maken...) heb ik dit dus maar gedaan.

Na wat meten met de temperatuurmeter blijkt de voeding koude lucht over de SSD heen te zuigen, vanuit de voorkant van de behuizing. De SSD schommelt tussen de 28 en 30 graden, beter kan niet lijkt me.

Temperaturen
Nu we het daar toch over hebben: Ik gebruik geen "die-hard-hardware", nl. een 55W Ivy Bridge Pentium G2020 met boxkoeler, een Asrock H61M-ITX mainboard en de hierboven genoemde schijven. De temperaturen hiervan zijn dan ook ideaal te noemen: de harddisk wordt 37 graden (uitgelezen via SMART), mainboard 33, proc 35 idle 40 stressed.

Stevigheid
De Chieftec voelt vrij stevig aan voor een behuizing die van dergelijk dun metaal gemaakt is. Als je 'm openmaakt ontdek je al snel waarom: De "deksel" bestaat niet uit 2 losse platen maaruit n U, zoals bij vroegere PC-behuizingen vaak was. Daarnaast zit er tegen de open zijkant (die waar niet het mainboard zit) een balk om de 5,25" drive op te kunnen hangen. Deze is zo gepositioneerd dat hoog geheugen of forse koelers niet gaan passen, ook een videokaart die naar "achteren" uitsteekt (dikke koeler?) zou nog weleens in de knel kunnen komen en contact kunnen maken met dit metaal.

Dit is wel iets om rekening mee te houden als je deze behuizing aanschaft; Ook al zal het geen enorm gamesysteem worden, bekijk even goed de foto's in de review waar Zeemijl naar linkt en evt. mijn onderstaande foto, zodat je weet of je spullen passen of niet.

Geluidsproductie
Zelfs tijdens het draaien van SuperPI, waarbij de processorkoeler naar bijna max speed gaat, hoor ik de computer zo goed als niet. Als ik heel graag wil kan ik het geruis van de Toshiba harddisk horen bij lees-/schrijfacties. Erg prettig!

Hierbij alvast even mijn excuses voor het gebrek aan foto's. Het betreft hier mijn werkstation, ik moet eraan werken, dus heb 'm meteen dichtgemaakt en aan het werk gezet ;) Hoop dat ik lezers desondanks vooruit kan helpen met dit beetje extra info!

Heb jij ook een Chieftec BT-02B?