Specificaties Small form factor, 1 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Chieftec BT-02B Review

Zeemijl 9 december 2010, 3.620 views

Chieftec BT-02B

Pluspunten

• Goedkoop.
  • Inclusief voeding.
  • De ventilator van de voeding maakt weinig geluid.

Minpunten

• Lelijk.
  • Goedkope connectors op het front-panel voor usb en audio.
  • Luchtcirculatie niet optimaal.

Kwaliteit voeding Score: 3
De Chieftec BT-02 of BT-02B is een goedkope behuizing met voeding voor een mini-ITX boardje.

De behuizing ziet er niet mooi uit, maar daarvoor kocht ik hem ook niet.
Er zijn trouwens veel meer merken die een behuizing verkopen, die precies hetzelfde lijkt.

Er is ruimte voor een normale 5.25" dvd-drive. Veel mini-ITX kastjes hebben ruimte voor een dunne dvd-drive zoals in laptops gebruikt wordt. Maar deze kast is geschikt voor een normale dvd-drive. De kast heeft een aan de voorkant een klep met een veer, en een knop. En als het goed is, dan drukt die knop precies tegen de knop van de dvd-drive, en komt de la door de klep naar buiten.

De harde schijf zit helaas vastgeschroefd tegen het chassis, zonder rubbertjes.
Bovenop zitten achter een klepje twee usb-poorten en een audio-uit en microfoon-in. Deze usb-stekkers en audio (jack) stekkers zijn van matige kwaliteit.

Het inbouwen was even lastig, met name door de bundel draden van de voeding.
Voor de harde schijf heb ik een goedkope en minder stevige sata-kabel opgezocht, zodat ik die gemakkelijker in bochten kan wringen.
De kwaliteit van de kast is goedkoop, maar de doos met pleisters had ik niet nodig.

De voeding heeft een fan, die nauwelijks hoorbaar is. De harde schijf maakt nog meer geluid. Ik gebruik trouwens een mini-ITX boardje dat maar 30Watt gebruikt, terwijl de voeding 180Watt is.

Ik heb deze kast op zijn rechterzij gelegd. Daarvoor heb ik eerst een paar voetjes tegen de rechterzijkant geplakt. De cdrom-la staat dan in de normale positie (ik gebruik die trouwens niet). Het klepje met usb en audio zit dan vooraan aan de rechterzijkant.
En de luchtinlaat zit dan vooraan aan de linkerkant, en wordt niet beperkt door de ondergrond.

Luchtcirculatie
Er is iets vreemds met de luchtcirculatie.
Aan de achterkant is er ruimte voor twee fans van 6cm. Ik heb daar heel langzaam draaiende fans in zitten. Het gevolg daarvan is, dat de voeding warm wordt. De luchtinlaat is niet groot, en de onderdruk in de kast verminderd de lucht door de voeding.
De voeding is pas na een half uur warm, dus dat valt ook wel weer mee.
Aan de voorkant is ruimte voor een extra fan van 8cm, bij de luchtinlaat. Dat heb ik niet geprobeerd.
De luchtinlaat zit onderaan bij de voorkant, terwijl hij door de kleine voetjes dicht bij de grond staat. De luchtinlaat is dus niet groot.

Aanvulling 9 december 2010: Met een moederbord dat weinig vermogen gebruikt is het beste om géén fans aan de achterkant te plaatsen. De achterkant kan dan zelfs als luchtinlaat dienen. Als meer luchtstroom nodig is, dan kan aan de voorkant een 8cm fan geplaatst worden. Op die manier is er altijd een goede luchtstroom door de voeding, die daardoor minder warm wordt.

Al met al is het een goedkope kast + voeding. En ik wilde iets dat goedkoop was, dus ik ben tevreden met mijn aankoop.

Hier staat een goede review met veel foto's: http://www.xtremecomputing.co.uk/review.php?id=503

Heb jij ook een Chieftec BT-02B?

Kun je zelf geen rubbertjes tussen de kast en de harde schijf in knutselen? En waarom kom je trouwens tot de conclusie dat de front connectors van matige kwaliteit zijn?

Als ik je review zo lees denk ik dat de Antec ISK-65 (of 150) wellicht ook wel iets voor je geweest had kunnen zijn. Is een tientje duuder ofzo. Die heeft het voordeel dat er een externe adapter is voor de voeding, scheelt aardig wat warmte in de kast en geluid. Nadelen zijn dat je dan dus wel een slimline optische drive moet gebruiken (al is dat voor jou niet echt een nadeel aangezien je aangeeft dat je de drive niet gebruikt ;)) en dat je met 2,5" HDD's moet werken.
Er is helaas geen ruimte voor rubbertjes voor de harde schijf. Het is allemaal klein, en zit dicht op elkaar.

De connectors voelen slap aan, vooral de jack-connectors.

De Antec ISK 300-65 lijkt me inderdaad een goede keuze.
Maar dat er geen gewone 3.5" schijven in kunnen is een nadeel (mijn bedoeling was een eenvoudige desktop voor zo weinig mogelijk geld, en ik had nog een 3.5" schijf liggen).
pricewatch: Antec ISK 300-65
pricewatch unsorted: Antec Mini-ITX ISK 300-65 Antec ISK 300-65 EC

Ook de Aopen S 152DT is goedkope kast:
pricewatch unsorted: Aopen Mini ITX case S-152DT (Case: black/Panel: black) Without Cardreard 150W PSU USB/Audio Aopen 91.91720.B030
Ben van plan een HTPC op te stellen, en deze behuizing lijkt mij ook wel wat.
Ziet er degelijk uit en is lekker goedkoop (plus je hoeft niet extra te betalen voor een voeding).

Toch heb ik een vraag aan je, namelijk hoe groot de ruimte tussen het PCI-E slot op je moederbord en de voeding is. Ik ben dan namelijk van plan een extra videokaartje in te zetten , maar dan moet ik eigenlijk wel weten of dit te realiseren is. Er zit een PCI slot in de behuizing, dus het zou moeten passen, maar is dat in de praktijk ook echt zo?
hallo

ik wil ff zeggen dat je wel een 1 slot videokaart moet hebben want anders past hij niet, er zit maar 1 slot in niet 2 zoals een beetje alle videokaarten

sjoerd
beste zeemijl, ik las in uw review dat de luchtcirculatie niet zo goed is. daar had ik een vraag over, wat kun je dan beter doen? 1 fan voor en geen achter, 2 Fans achter, 1 fan achter, 1 fan achter en 1 fan voor, etc..

vr.gr. sjoerd
Omdat de ventilator van de voeding langzaam draait, kun je beter geen onderdruk in de kast maken.

Een goede keuze lijkt me een fan voorin. Er ontstaat dan wat overdruk in de kast.

Misschien is er geen fan nodig.
Ik heb nu geen fan voorin en geen fans achterin. De voeding wordt nu niet te warm en de warmte van mijn moederbord wordt voldoende afgevoerd (lucht in via achterkant, lucht uit via de voeding).

Als alternatief zou je omgekeerde fans achterin kunnen zetten (die lucht in de kast zuigen).

Een slecht alternatief is misschien een zuigende en blazende fan achterin. Dan onstaat er goede circulatie over het moederbord, maar met het risico dat de warme uitgeblazen lucht meteen weer naar binnen wordt gezogen.