Canon GP-E2 Review

Dennis_77 1 maart 2013, 1.235 views

Canon GP-E2

Pluspunten

• Gps route logger
  • Een gewone baterij (1 baterij)
  • instellingen aan te passen op de camera

Minpunten

• Nog niet gevonden

Ik heb hem meegenomen naar Noorwegen, je zet hem gewoon op de je camera, geen kabeltjes verder nodig. Op het moment dat hij op de camera zit en hij heeft de gps gevonden kun je alle info ook op het scherm terug zien. Denk aan gps co÷rdinaten, aantal graden. Data wordt direct weggeschreven in het fotobestand. Hij werkt op 1 AA batterij.

Je kunt de tijd van de camera aan laten passen door de gps.

Een functie waar ik zelf erg over te spreken ben in de extra functie om je route te loggen. Dit deed ik altijd al wel, maar ik had een apparaatje voor de foto's en 1 voor de afgelegde route. Nu hoef ik dus maar 1 ding mee, en die zit gewoon op mijn cam. Je kunt de route exporteren als google earth bestand. Je kunt hem ook gewoon als losse logger gebruiken. Je kunt instellen om de hoeveel seconden hij je positie logt.

Bijgeleverde software is ook niet onaardig. Je kunt precies zien in welke richting de foto is gemaakt.

Al met al een topding!

• EOS 5D Mark III

Heb jij ook een Canon GP-E2?

Wat is de levensduur ongeveer van die batterij? Ben benieuwd hoeveel van die dingen ik mee moet nemen als ik bijvoorbeeld een maandje op pad ga :)
Dat durf ik je niet echt te vertellen. Doe standaard mijn batterijen 's avonds in de lader op vakantie zodat alles vol is..

Maar dit komt vanuit Canon en gaat over als je de logfunctie aan hebt:

Every second 10 hours
Every 5 seconds 27 hours
Every 10 seconds 37 hours
Every 15 seconds (default) 39 hours
Every 30 seconds 39 hours
Every 1 minute 54 hours
Every 2 minutes 63 hours
Every 5 minutes 92 hours
Ik heb in mijn vorige vakantie een app gebruikt om mijn telefoon om GPS routes te loggen, GPSLogger. Werkt heel handig en kan routes loggen in GPX en KML formaat, en je kunt er heel veel aan instellen (hoe vaak hij moet loggen, automatisch uploaden of e-mailen van trackbestanden enz.).

Met Adobe Lightroom 4 kon ik vervolgens heel gemakkelijk mijn foto's taggen, door het GPX-bestand in de Map module in te laden. Dat werkt goed, maar je moet natuurlijk wel de tijd op je camera goed hebben staan.

Voordelen: geen extra apparaat nodig (m'n telefoon heb ik toch al altijd bij me), geen aparte batterijen nodig. Nadelen: je moet je foto's achteraf taggen, je flitsschoen blijft vrij.

Is het 't geld waard om zo'n Canon apparaat te kopen als het ook kan met je telefoon?
Het is vooral het gemak. Als ik kijk wat jij moet doen om de gps in je foto te krijgen (en wat ik tot 1 maand geleden ook moest doen), ik hoeft dat nu niet meer. Je maakt de foto en de gps zit erin (zowel de RAW al de jpg).

Daar komt bij dat ik op vakantie juist niet mijn telefoon bij me hebt.. Vakantie = rust