Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech MK260 Wireless Combo Review

Beesje 28 februari 2013, laatste update op 8 april 2015, 117 views

Logitech MK260 Wireless Combo

Voor een basis-toetsenbord en -muis werkt het prima. Toetsen voelen niet 'loszittend' aan zoals andere goedkope muis/kb willen doen dus relatief stil. Werkt NIET met unifying software en heeft GEEN uitknop! Maar verder een prachtig basis-setje!

Pluspunten

• stil tiepen/klikken
  • accuraat genoeg voor de gemiddelde gebruiker
  • n usb dongel voor twee apparaten
  • no-nonsense tiepen en scrollen

Minpunten

• zowel muis als toetsenbord hebben geen aan/uit-knop
  • Dit setje werkt niet met unifying dongle en/of setpoint samen
  • 2,4GHz band wordt wr een stukje voller gegooid

Hoe uitgebreid wil je een toetsenbordje testen, en hoe uitgebreid test je een simpele muis. Ik ga mijn best doen.

Uitpakken maar!

De set komt in een simpele doos, met apart verpakt:
- Muis M210 (1,5v @ 100mA, werkt op AA-batterij)
- Toetsenbord (3v @ 20 mA, werkt op 2 AAA-batterij)
- 2 AAA batterij (GP alkaline)
- 1 AA-batterij (GP alkaline)
Voor goedkopere apparaten voelen ze zelfs zwaar aan: dat mag ik wel.
Ik kwam deze set drie jaar geleden tegen in een actie voor 10, daarom maximale score voor de prijs. In de tussentijd nauwelijks gebruikt en vooral als reserve in de doos gehad, maar nu gaat deze wat meer worden gebruikt.

Functionaliteit

Het eerste dat ik doe, is de set om beurten aan mijn laptop en desktops koppelen. Windows XP, Windows 7 en Windows 8.1 herkennen alles zeer snel en hoef nauwelijks te wachten op het installeren van drivers. Mijn R.Pi B+ met RaspBMC (Kodi op debian basis) heeft ook geen moeite met herkennen, maar de play/[pause knop lijkt deze meer moeite mee te hebben. Verder test ik op mijn Win 8.1 laptop terwijl ik de review schrijf.

De mediaknoppen op het toetsenbord doen in Windows precies wat ze beloven: play/pause wekrkt prima in WMP/VLC/MPC.
Volume mute, up, down doen dit ook binnen de applicatie. Als de applicatie niet geselecteerd hebt, wordt in Windows het algemene volume getriggerd.
De home en mail knop starten mijn favoriete browser/mailapplicatie
De "uit-knop" zet (vreemd genoeg")
De rekenmachine-knop start de rekenmachine toepassing in de desktop-omgeving, en niet in de "metro" omgeving. Ook niet als ik in de metro-omgeving bezig ben.

De muis is gewoon basic: een knop links, een rechts en een scrollwieltje dat als derde muisknop kan dienen. Scrollen heeft zeer lichte weerstand om niet door te vliegen over pagina's en op de regel te stoppen (hoe vermeld ik dit anders?) De muis beweegt met een precisie die me tegenvalt, maar ik ben de MX Performance gewend... maar ik heb met draadjesmuizen met slechtere prestaties gewerkt. Dit is dus wel in orde. 1000 DPI die T.net aangeeft kan ik niet op de site van Logitech terugvinden, maar zal wel prima zijn.

Ik loop naar achterin de kamer (~7m verderop) en ben dit aan het typen. Ook met de muis kan ik gewoon mijn muis zien bewegen (en mag daarna wat typo's wijzigen omdat ik nauwelijks/niet zie wat er gebeurt op mijn 14" scherm)

Ik ben lekker aan het tikken, en het valt me op dat de knoppen redelijk solide aanvoelen. Geen losse/rammelende knoppen. Wel goedkoop/hard plastic.

Drivers

Het setje werkt dus prima onder alle courante windows versies, en onder RaspBMC nagenoeg vlekkeloos (op de play-pause knop na). Alles automatisch herkend, en ik vermoed dat met wat handmatig geprul met Linux de play-pause-knop ook aan de praat te krijgen is, zoals veel hardware op de R.Pi. Maar daarvoor ben ik te lui/linuxnoob.

Ik start de unifying software (voor een dongle van mijn andere muis bedoeld) om te kijken of dit MK260 setje hierin wordt herkend. Helaas, deze worden niet herkend.

Ik sluit de unifying receiver aan van mijn MX Performance muis. Werkt veel lekkerder dan deze set, maar daar gaat het niet om in deze test. Er zitten nu dus twee dongels in de laptop.
Ik start de unifying software om te kijken of dit MK260 setje hierin naar boven komt. Helaas, deze worden niet herkend. De MX muis wel.

Ook met losgekoppelde receiver van de MK260-set en aangesloten unifying receiver doet het setje niks, wordt niet hetkend en is dus niet te gebruiken.

Terug de 'eigen' receiver er in en de unifying er uit.
De Setpoint software van de MX-muis starten, en hier wordt dit setje ook niet herkend.
Via de website van Logitech is wel vermeld dat via setpoint de koppeling te maken/verbreken moet zijn, maar lijkt hier niet te werken: ik kom niet verder dan de melding 'zet apparaat uit en weer aan' (wat ik dan maar met de batterijen verwijderen/herplaatsen doe). Daarom staat deze nu op 'goed'(alles werkt) en niet op 'uitstekend'. Wellicht dat dingen wel werken als er daadwerkelijk iets moet veranderen met een nieuw apparaat?

Ergonomie

Ergonomie is redelijk: het toetsenbord is in hoogte te verstellen en de muis is redelijk groot voor een goedkoop ding. Meer verwacht ik eerlijk gezegd niet voor deze prijs.

Wat meer kan ik hier over vertellen? De kans dat je de set tegenkomt niuew wordt kleiner, maar ook tweedehands: gewoon doen voor een vriendelijk prijsje. Werkt voor de gemiddelde gebruiker prima (al zou ik er niet extreem mee gaan gamen).

Heb jij ook een Logitech MK260 Wireless Combo?