Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Glo Zwart Review

J2pc 27 februari 2013, 3.450 views

Kobo Glo Zwart

Pluspunten

• Stuk lichter & kleiner dan 'gewone' boeken
  • Goed leesbaar e-paper scherm
  • Ingebouwde front-light!
  • 2Gb + microSD slot. (ik krijg 2Gb al niet op een zinnige manier vol)
  • matte Soft Touch (dus geen duidelijke vingerafdrukken
  • Intergreerd goed met calibris
  • Ondersteund Adobe DRM

Minpunten

• Nog Niets

Veelzijdigheid Score: 5
Dit is mijn eerste echte e-reader. Daarvoor wel gelezen op schermen / tablets. Maar wat een verademing is dit.

Binnen lezen, buiten lezen, 's nachts lezen, allemaal geen probleem.

In eerste instantie heb ik 'm gekocht om mee te nemen op vakantie (toch een stuk makkelijker dan 5 boeken in je koffer) maar na 2 weken was ik helemaal overtuigd en gebruik ik 'm thuis ook veel.

Er zit wifi op waarmee je naar de kobo store kunt, of wat kunt internetten. Heb beiden beken vanaf een terras in zuid-europa, en ze werken. Veel meer kan ik er niet van zeggen :)

Het lezen is perfect. Terwijl anderen in de groep met een tablet in de zon zaten te kloten, zat ik lekker te lezen. Wekenlang zonder opladen.

Het lampje is ideaal bij slechte verlichting / donkerte. Ik heb 'm altijd op de laagste helderheid en dat is voor mij voldoende. Voordeel is lekker nog even in je boek doorlezen als m'n betere helft al/nog slaapt.
Erg prettig is dat 't 'front-light' is. Dit houdt in dat het e-paper (in tegenstelling tot bv LCD) vanaf de voorkant verlicht wordt, zoals dat bij echt papier ook 't geval zou zijn.
Er zal vast wat impact zijn op de batterijduur, maar ik denk zomaar dat 't led-verlichting is en met gewoon gebruik (licht aan als 't donker is, uren per dag op vakantie) ging 't ding nog weken mee. Hij is onlangs opgeladen omdat ik er nieuwe boeken opzette, niet omdat ie leeg was.

Over in 't donker lezen gesproken, bovenop (naast de power knop) zit een klein ledje. Erg handig als je 'm in 't donker aanzet. Je weet dan precies wanneer hij gestart is en je op 't verlichtings knopje moet drukken.
Je kunt 'm dus prima in 't donker aanzetten zonder 't licht in de kamer aan te hoeven doen.

Zelf heb ik er de leren 'sleep cover' van kobo bij. Als je deze gebruikt gaat 't ding automatisch in/uit slaap stand. Ik kan niet echt beoordelen hoe 'nodig' dit precies is, omdat 't ding sowieso weinig stroom verbruikt.
In ieder geval kan je slaap / power-off beide met een timeout instellen.
De kobo toont in slaap/power-off de cover van boek dat je aan 't lezen was.

Om m'n boeken te beheren & over te zetten gebruik ik calibris. Dit werkt prima samen.
Een aandachtspuntje is dat meta-gegevens (boekenplank / serie-informatie) in de kobo database wordt opgeslagen.
De db Entries voor boeken worden echter pas aangemaakt als een boek wordt geimporteerd door de kobo zelf. Dus je moet 2x de boeken 'uploaden' om alle features voor elkaar te krijgen.

Mijn procedure:
1) sluit kobo aan
2) verzend boeken met calibris naar de kobo
3) ontkoppel de kobo
*kobo importeerd boeken in de kobo database
4) sluit kobo aan
5) verzend boeken met calibris (nu wordt de meta-data bijgewerkt in de kobo database)
6) ontkoppel kobo
Klaar!

Heb jij ook een Kobo Glo Zwart?