Specificaties 13dB, bij maximaal 1.000rpm - Bekijk alle specificaties

Noiseblocker BlackSilent XL-1, 120mm Review

Ploink 22 februari 2013, laatste update op 22 februari 2013, 401 views

Noiseblocker BlackSilent XL-1, 120mm

Pluspunten

• Stiller door rubber ophanging

Minpunten

• Niet stil genoeg door motor geluid

Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 3
De geluidsproductie valt een beetje tegen.
Ik hoor continu een storend motor geluid, het klinkt als een laag gerommel met een zachte brom. Na verloop van tijd begint het irritant te worden en het is voor mijn stille pc niet acceptabel.

Bij de 'geluidsproductie' heb ik een 'acceptabel' oordeel gegeven, maar dat is een nogal subjectieve term. Voor mijn hoge eisen is het onacceptabel, maar dat betekent niet dat de geluidsproductie hoog is. Tussen 'hoog' en 'laag' in is 'gemiddeld' een betere term.

Ik had deze fan gekocht voor mijn nieuwe desktop PC. In de oude zat een http://tweakers.net/price...p-12-(800-rpm)-120mm.html maar die was een stuk duurder dan deze.

Er worden 4 'trekrubbertjes' meegeleverd voor de montage, maar de mijne waren heel anders dan die op de foto in de review van luckyjan. Mijn exemplaren zijn donkerblauw en doorschijnend, min of meer zoals de fan zelf.

Tijdens montage viel me op dat de rubbers erg zacht en rekbaar zijn. Je trekt ze gemakkelijk door het gat, maar ze floepen er ook zo weer uit en dat is imho niet stevig genoeg. De Scythe fan heb ik opgehangen met Cooltek Anti-vibration plugs en die moet je echt met een tang beetpakken en zo hard trekken dat je denkt dat ze bijna breken, maar dan zitten ze ook goed vast.

Uiteindelijk heb ik de fans in mijn oude en nieuwe pc omgewisseld en dat scheelde enorm. De Scythe fan is echt veel stiller en de airflow is bijna net zo goed, ondanks de lagere rpm.

Bevestigd met gewone schroeven was de Scythe fan ook minder stil, omdat een heel klein beetje trilling door onbalans wordt doorgegeven aan de behuizing die dan als een klankkast gaat werken.
Mijn conclusie is dan ook dat deze Noiseblocker fan niet veel beter is dan andere fans bij hetzelfde toerental, maar dat het geheim zit in de meegeleverde montagerubbers en wellicht een beetje in het placebo effect van de naam zelf.

Heb jij ook een Noiseblocker BlackSilent XL-1, 120mm?

Deze koeler heb ik ook in mijn desktop, geluidsproductie viel mij ook tegen

De originele case fan die erin zat was stiller