Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Asus RT-N56U Review

tomvld 21 februari 2013, laatste update op 21 februari 2013, 1.850 views

Asus RT-N56U

Pluspunten

• FTP / NAS functie met USB disk op poort werkt perfect.
  • PC's en laptops houden super snelle verbinding.
  • Sinds firmware 3.xx is de parental control en QoS perfect op orde

Minpunten

• gevoelig voor storingen

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
De Asus scoort op papier utistekend en ook in combinatie met PC's is het product aan te raden.

** Onderstaande is verouderd; probleem is opgelost ...

Koop de router echter nooit indien je met een smartphone wifi verbinding wilt maken... en vasthouden. We wonen op het platteland in een buitengebied en er zijn geen andere wifi signalen. Dat maakte het testen eenvoudiger.

Android telefoons kunnen met name sinds Jelly Bean geen stabiele verbinding onderhouden. Het gaat even goed zelfs op 150MBps en dan dropt naar 13Mps en stopt geheel. Zeer consequent en altijd te reproduceren.

De laatste firmware 3.0.0.4.342 helpt niet. De router heeft veel professionele WIFI instellingen. Als IT expert ben ik die allemaal afgelopen...ik geef niet snel op;)
- verschillende kanalen
- al dan niet DHCP/fixed IP op de telefoons
- 2.4 en/ of 5G
- brede of smalle kanalene
- verschillende security protocollen
- etc.

Tijdens het testen regelmatig even de router helemaal naar de fabrieksinstellingen resetten... maar geen resultaat. Android en Asus gaan momenteel (winter 2013) niet samen.

Uiteindelijk heb ik mijn oude stoffige Linksys WRT-54G als bridge/switch ingesteld. Alle telefoons houden stabiele wifi verbinding met deze switch. Dus... als je toch een ASUS hebt aangeschaft, is het verstanding voor een tientje op marktplaats een oude Linksys erbij te kopen. Binnen 5 minuten heb je een permanente verbinding die netjes op 54MBps blijft doorpruttelen. De Asus gebruik je dan alleen als hoofd-router, NAS en voor de PC's

Update: 08/04/2013: Het probleem is opgelost, zie mijn commmentaar hieronder. Het probleem zat hem toch niet helemaal in de Asus !

PS: Met de opvolger, de RT-N66 heb ik zelf geen ervaring, maar de forums vertellen hetzelfde over deze router. Niet kopen dus als je ook een smartphone hebt met meest recente Androids (4.1+)

• Acer laptop, Windows 7
  • Custom made Desktop PC met Ubuntu 12.10, wired
  • Galaxy Nexus, Android 4.2.1
  • Galaxy Samsung Note 2, Android 4.1.2
  • GalaxySamsung Note 1, Android 4.0.1
  • HP DM4-2510, Ubuntu 12.04
  • Samsung Q210, Ubuntu 12.04

Heb jij ook een Asus RT-N56U?

Raar dat Android zo reageert op een router.

Zie je niet vaak.

Goede review! Zeker +1 waard.
@PunceTundra: dank je. Heb even een link toegevoegd naar een post die ik plaatste met oorzaak en "work around"... http://forums.smallnetbui...ead.php?p=61429#post61429

Het lijkt er trouwens op dat ook veel mensen het probleem niet hebben... maar die hebben geen Samsung Galaxy devices maar andere...

[Reactie gewijzigd door tomvld op 22 februari 2013 09:18]

Het probleem is opgelost. Wat bleek? De Asus is gevoeliger dan andere routers voor het gedrag van andere aparaten binnen het bereik. Een upgrade van een WIFI driver op een van onze HP laptops, heeft het probleem voor de Androids opgelost !!
Ik heb sinds de laatste 2/3 maanden ontzettend veel last van storingen met het internet, mede door deze router. Mobiele telefoons in het netwerk hebben nagenoeg geen internet, zoals een iPhone 4 en een 5s. Ook een Samsung Galaxy S3 en een Sony xperia Z en twee iPads hebben hier last van. Ondanks de storingen op de telefoons is het internet een stuk stabieler op de laptops (Macbook Pro 2008, 2011 en een medion laptop).

Soms valt het internet compleet weg, maar blijft de connectie met het netwerk in stand. Echter kan je nergens mee verbinden. Ook de router (192.168.2.1) is niet te bereiken.

Hebben jullie hier ook last van? Ik ben namelijk sterk aan het nadenken om een andere router te nemen, geen asus meer. Geen support, onduidelijke features die aanstaan. (Parental control van 0:00 tot 9:00 staat standaard aan bij de laatste firmware)