Sharkoon MS120 Review

mkool89 21 februari 2013, laatste update op 26 februari 2013, 706 views

Sharkoon MS120

Pluspunten

• 2 Front fans meegeleverd
  • Front USB 3

Minpunten

• Looks zal niet iedereen waarderen
  • Slechts 1 USB 3 front poort

Beste Tweakers,

het moest er een keer van komen dus wordt mijn eerste review hier. Opbouwende kritiek wordt natuurlijk op prijs gesteld!

Stukje achtergrond
Ik heb onlangs een "home build" ESXI server in elkaar gezet. Dit als “thuis test lab”. Daarbij moet de server ook een dedicated Ubuntu VPN server & download server gaan draaien.
Hiervoor wou ik een kleine systeemkast die er strak uitziet zonder al te veel toeters en bellen.
De keuze is gevallen op deze Sharkoon MS120 omdat hij er naar mijn mening strak uitziet, en met de maten B175xD420xH375 mooi compact is.
Ook speelden de 2 grote 120 MM fan's aan de voorkant een rol. Dit omdat ik lucht langs de harddisk naar binnen trekken altijd een prettig idee vind. Hierdoor blijven de schijven lekker koel en zijn ze hopelijk een lang leven beschoren.

In de doos
De kast komt aan in een gewone kartonnen doos met daarin alleen de kast zelf, een zakje schroefjes en de kabels die in de kast zitten voor het front panel. Redelijk summier maar functioneel.

Features
-1x Front USB 3.0
-3x Front USB 2.0
-1x Front Aux in
-1x Front Mic in

Uiterlijk
Zoals hierboven benoemd vind ik de kast er strak uitzien. De kast heeft aan de voorkant gaas zitten wat modern staat en stevig aanvoelt. Dit is meteen wat de kast zijn strakke looks geeft want de zij + achterkant zijn simpel en saai plaatmetaal. Leuk detail is dat de 2 standaard ingebouwde fans met blauwe leds uitgevoerd zijn wat de kast toch net dat beetje extra uitstraling geeft.
Aan de binnenkant is de standaard lay-out van toepassing. Alles ziet er keurig afgewerkt uit, maar daar is dan alles ook mee gezegd.

Inbouwmogelijkheden
De Sharkoon geeft ruimte voor een Micro-ATX moederbord, een DVD speler en 4 harde schijven. Ook is er ruimte gemaakt voor kabelmanagement. Naast de (bovenin geplaatste voeding) zit een uitsparing in het HDD rack om kabels doorheen te voeren. Het is nogal een gepriegel om alle kabels hierdoorheen te voeren, maar wanneer dit gelukt is : Profit : want je kunt de kabel echt mooi wegwerken. Voor een goedkopere kast vind ik dit een goede feature en viel het mij aller sinds mee dat de heren en dames bij Sharkoon hier zo goed over nagedacht hebben.
De Harde schijven worden Verticaal geplaatst i.p.v. horizontaal. Voor bevestiging draai je de schroeven dus in de onderkant van je HDD’s. De gaten in de kast zijn uitgevoerd met rubbertjes om het trillen in de kast tegen te gaan, deze komen natuurlijk ook ten goede van de geluidsproductie.

Koelingsmogelijkheden
Hierover kan ik kort zijn, de kast wordt standaard met 2 120 MM front fans geleverd. Verder is er nog de mogelijkheid om een fan aan de achterkant te plaatsen. Dit lijkt mij in zo een kleine kast meer dan genoeg airflow. Ik zou persoonlijk ook niet weten waar er nog meer ventilatoren bijgeplaatst zouden kunnen worden. Ik heb helaas nog geen temperatuur checks uit kunnen voeren, misschien voer ik deze later nog een keer uit.

Sharkoon heeft met de MS120 een mooie en functionele lowbudget behuizing weten te produceren. De kast is van solide kwaliteit en zal zeker voldoen voor de kleinere / simpelere systemen. Als je meer dan 4 HDD’s of grote videokaarten wil gaan inbouwen zou ik toch een stapje groter gaan i.v.m. airflow onderbreking en ruimte in het algemeen.

Heb jij ook een Sharkoon MS120?

Goede duidelijke review!
Goede review, Maar plaatjes zouden wel handig zijn!