Conceptronic 300Mbps 11n Wireless USB Adapter Review

Beesje 18 februari 2013, 1.485 views

Conceptronic 300Mbps 11n Wireless USB Adapter

Pluspunten

• Snel
  • Betrouwbaar

Minpunten

• Ondersteuning
  • Betrouwbaarheid en stabiliteit

Deze USB-WiFi adapter heb ik ooit gekocht om een desktop op internet te krijgen op een plaats waar ik geen ethernetkabel had. De exacte reden waarom de keuze op deze stick is gevallen weet ik niet meer, maar ik vermoed dat het de combinatie is geweest tussen 300Mbps en de prijs. Ook de toenmalige prijs weet ik niet meer.

De stick heb ik nu een jaar of twee-en-een-half in mijn bezit. Mijn algemene beoordeling is dat het een goede stick is. Ik heb deze gebruikt icm. Windows XP, Vista en 7 op recente computers.

De stick kwam in een doos met daarin de stick, een USB-verlengkabeltje en een installatie CD. De stick wordt aangesloten op een USB-poort. Regulier een USB2 poort, maar ook op USB 1.1 heb ik hem aan het werk gekregen. USB 3.0 heb ik nog niet geprobeerd, maar zal ongetwijfeld ook moeten werken. De stick zelf heeft een aan-en-uit knopje. Opvallend, het werkt, maar volgens mij een nutteloze feature. Verder is het gewoon wat je nodig hebt, en kun je zelfs de stick op een plaats rondom de kast leggen waar deze een goed bereik heeft. Een klein nadeeltje is het formaat, maar dat is waarschijnlijk nodig voor het bereik van de antenne (gok ik).

Bij het aansluiten op Windows XP is het even opletten dat XP indien nodig de WPA2 standaard ondersteunt door (KB893357) vooraf te installeren. Daar ging ik de eerste keer in de fout: installeren ging prima, maar ik kreeg geen verbinding.
Verder is het een kwestie van installeren, en het werkt gewoon.

Drivers vind ik prima werken, maar een nadeel vind ik wel dat deze niet in Windows Update zijn opgenomen. Daarom slechts 4 sterren. Drivers zijn via de website nog steeds te verkrijgen, voor het geval de CD kapot gaat of je -zoals ik- te lui bent de CD op te zoeken tussen de 200 andere.

Zoals bekend is van wifi, haalt ook deze stick de beloofde 300 Mbps niet. 7 8 megabyte doorvoer haal ik op mijn thuisnetwerk met gemak, en daarmee vind ik de snelheid prima. Hiermee kan ik perfect HD-films streamen. Dat vind ik het belangrijkste. Internet is minder snel dan de stick kan verwerken, dus vormt ook geen bottleneck. Ook het bereik vind ik prima: achterin de tuin heb ik prima bereik en kan ik nog steeds HD streamen. (door 2 bakstenen muren heen, plus een dubbelglas-ruit). De stabiliteit is wat je mag verwachten: de stick doet het gewoon.

Mis ik iets belangrijks? Laat het even weten. Dan kijk ik of ik daarop nog aanvullende info kan geven.

Gebruikt in combinatie met Acer Aspire 5535 onder besturingsysteem Windows 7 x64.

Update: Op de Raspberry Pi werkt deze prima, zelfs zonder drivers te installeren!

Heb jij ook een Conceptronic 300Mbps 11n Wireless USB Adapter?