Raspberry Pi model A Review

Beesje 18 februari 2013, laatste update op 16 mei 2014, 3.913 views

Raspberry Pi model A

Pluspunten

• Snel (1080p films afspelen op 720p formaat)
  • Klein
  • Zuinig (300mA)
  • Goedkoop (ongeveer 25 euro inc. BTW bij RS)
  • Overklokbaar
  • icm. Wifi dongle tetheren om overal online te kunnen zijn.

Minpunten

• Onlogische indeling van het board (aansluitingen aan alle kanten)
  • Films kijken en internetten niet op één OS mogelijk (distro-probleem)
  • Op te blazen door powered USB direct op de USB-uitvoer aan te sluiten (naar verluid)

Layout Score: 2
Recent heb ik twee van deze boardjes gekocht om wat te gaan spelen met linux. Buiten dat ik Ubuntu 8.4 eens heb geïnstalleerd op een oude computer, heb ik nog geen enkele ervaring met overige linux distro's.

De bedoeling is om een board te gaan gebruiken om een portable computer met 17 inch scherm te bouwen, dat zowel op een 230v~ als op een 12v= accu kan werken. Dit geheel moet in een koffer komen te zitten. Om op accu te "werken" is een laag stroomverbruik ideaal.

De keuze voor model A is vanwege het feit dat ik geen ethernet wil gaan gebruiken hierop, en een USB hub ga gebruiken. Gezien die twee mogelijkheden het grootste voordeel zijn van een model B, heb ik deze niet nodig.

De twee R.Pi A boardjes heb ik besteld bij RS, bij de zakelijke producten. De Pi's kwamen beide in een antistatische zak, in een kartonnen doosje met een papieren quickstart guide. Samen zaten ze in enveloppe met schuimvoering.
Niets bijgeleverd qua bekabeling of wat dan ook, maar dit stond op de website vermeld.

Het boardje
De Pi is ZEER onlogisch ingedeeld, met aan alle vier de kanten stekkers aan te sluiten. Dit is bekend van deze boardjes, dus ik wist wat ik ging kopen. Voor wat ik er mee wil doen maakt dit niet uit ook. De aanwezige aansluitingen zijn:

- Micro-USB aansluiting (niet verwarren met mini-USB) voor de stroom invoer.
- SD kaartlezer om de SD met OS te gebruiken. (onderkant bord, naast power input). Let op, een gewone SD zal half uitsteken!
- 3,5mm jack voor analoge audio
- Composiet "tulp" stekker voor analoge TV signalen naast de analoge audio
- HDMI aansluiting (beeld + geluid)
- USB-poort (1 st)

Een uitknop ontbreekt, dus daarvoor gebruik ik de knop op de stekkerdoos.

Model B heeft overigens een extra USB poort en een ethernet adapter voor wie dat interessanter vindt. En model B rev.2 heeft 512MB geheugen ipv. de 256 op de model A.

Voorbereiding
Voordat ik alles heb aangesloten, ben ik eerst op de website van Raspberry gaan rondneuzen. Hier wordt veel verwezen naar fora met bollebozen. Dit vind ik erg goed, zeker omdat de foundation juist voor ontwikkelaars (studenten) is opgericht.
Hier ben ik er achter gekomen dat een selecte groep hardware is getest en een deel daarvan niet out of the box blijkt te werken.

De Logitech MK260 draadloze toetsenbord/muis-combo had ik liggen, en blijkt te zijn aangemerkt als "out-of-the-box werkend".
Voor wifi verbinding heb ik mijn Conceptronics C300RU gebruikt, welke ook als "out-of-the-box werkend" wordt aangemerkt.
Voor het OS heb ik een 8GB class 4 SD kaartje gepakt.
Voor beeld heb ik een HDMI <--> DVI kabel gebruikt op een gewone TFT.

Voor de voeding heb ik een Eminent EM1107 powered USB hub gekocht. Deze voorziet zowel in de voeding van de PI als in de verdeling van USB apparaten. Hier werd het even opletten volgens de website.

Door een Powered USB hub aan te sluiten op de Pi, kan de 5volt stroom van de hub teruglopen naar de USB poort van de Pi. Voor de gewone PC is dit geen bezwaar, maar bij de Pi kan dit resulteren op een paar keer knetteren, een intense stank, en een Pi die niet meer te gebruiken is. Er werd geadviseerd om de USB kabel open te werken, en de rode 5volt ader door te knippen en af te schermen. Dit heb gedaan om problemen te voorkomen.

De SD kaart heb ik ingelezen met de Raspbian die werd geadviseerd op de website (gezien ik newbie ben). Dit ging zonder problemen, echter is de link naar de tool om vanuit Windows te flashen niet correct. Google is your friend, dus heb ik de tool snel gevonden. Op de SD is binnen Windows nu een partitie van 75MB zichtbaar, de linux partitie is (uiteraard) verborgen.

Aansluiten
De USB hub aangesloten op een stopcontact met meegeleverde 5v= 2A adapter.
Een micro-USB kabel aangesloten tussen hub en de Pi voor de voeding.
De geprepareerde USB kabel op de USB uitgang van de Pi aangesloten en teruggekoppeld naar de USB hub.
De keyboard/muis/wifi aangesloten op de hub.
Monitor aangesloten met de HDMI <--> DVI kabel en een 3,5mm-jack audiokabel.
SD kaart er in gezet en de schakelaar van de verlengsnoer aangezet.

Geen beeld.

Na zoeken op de website, moet ik wat commando's op de SD kaart wijzigen omd e HDMI output te forceren. Staat redelijk duidelijk uitgelegd op eLinux, en na wat opstartcommando's op de SD te wijzigen weer een poging om te booten. Op deze fora is de ondersteuning geweldig, en wordt door de foundation ook aangebrezen als vraagbaak.

De bios van de Pi staat op de Fat32 partitie op de SD kaart, zodat deze commando's makkelijk zijn in te voeren.

Succes behaald!

Instellen
De eerste boot van de Pi wordt gevraagd om een en ander aan instellingen in te voeren. Datum/tijd, keyboard layout, taal etcetera. Opvallend is dat je hier ook kunt instellen op welke kloksnelheid de Pi moet draaien! De standaard 700 MHz kan hiermee worden verhoogd tot wel 1100 MHz (met wat overvoltage op de processor). Hiermee lijkt alles prima overklokbaar te zijn dus. Zelf heb ik dit niet getest, dus kan geen oordeel geven of dit stabiel is.

Hierna wordt de installatie voltooid en de Pi herstart. De keyboard, muis en wifi dingle worden overigens zonder problemen herkend.

Prestaties
De prestaties waren in eerste instantie redelijk om te kunnen surfen en een van de voorgeïnstalleerde spelletjes te spelen. Toen ik eenmaal een film wilde opzetten (720p MKV) was de Pi niet meer vooruit te branden. Schokkerig, traag reageren en gewoon niet prettig. De Raspbian distro is dus duidelijk bedoeld om te surfen, programmeren en veelzijdige maar lichte taken verrichten.

Hierdoor besloot ik RaspBMC te installeren (XBMC media center). Deze gedownload, op de SD gezet en de Pi weer aangezet.

Deze distro heeft internet nodig om zichzelf te installeren. Geen internet, no-go. De website van XBMC vermeldt dat een model B met ethernet noodzakelijk is. Enkel een eigenwijs wilt dit weerleggen, dus een poging gewaagd. Conclusie: Mijn model A met wifi dongle die out-of-the-box werkt, volstaat prima. Leuk detail is dat deze distro de Pi al gelijk overklokt naar 800 MHz zonder overvoltage blijkt uit het openen van een bestand op de bios-fat32-partitie. Deze opende ik weer om de HDMI gelijk te forceren.

Na een en ander te hebben ingesteld, blijkt de 720p film goed te werken. Ook muziek (MP3) en foto albums doorbladeren is geen punt. Moeiteloos wordt alles weergegeven, geluid is prima luisterbaar.

De interface daarentegen, voelt wat schokkerig aan soms, daarom een sterretje minder foor prestaties.
Tevens is een nadeel dat in deze distro geen browser zit, maar dat terzijde.

Dit weekend heb ik het board meegenomen naar een vriend, en deze had een oude USB ir-device met afstandbediening liggen. Deze aangesloten, en na een reboot werkte deze ook prima. Vraag alleen niet welk type dit was... stickers en text waren al helemaal onleesbaar geworden.

Vanwege de prijs van ¤20,44 excl. BTW heb ik er gelijk 2 besteld.

Tevreden?
Helemaal tevreden. Het board is snel genoeg om een film af te spelen, en door tussen twee distro's te switchen is ook gewoon te internetten et cetera. Het board doet wat het moet doen, en is voor deze prijs gewoon een mooie gadget.

Een model B rev.2 is nog onderweg, maar is blijkbaar moeilijker leverbaar. Ik vermoed vanwege de grote vraag.
Deze wil ik achter mijn TV gaan hangen met RaspBMC er op. Daar heb ik wel een ethernet kabel liggen, dus hoeft een dongle er niet per se aan.

Reacties en eventuele toevoegingen zie ik graag tegemoed van medetweakers!

UPDATE 1:
De Pi is met Raspbian en de wifi dongle geschikt voor tethering. Op mijn smartphone even eea ingesteld, en inloggen lukt prima. Vervolgens even de tweakers site opgevraagd en het is net zo vlot als iedere willekeurige site op de mobiel zou laden.

UPDATE 2 16-05-2014:
Nu heb ik twee van deze model A Pi's in gebruik, en ze draaien allebei als een zonnetje. Daarnaast heb ik een model B draaien.

De model B heb ik via Ethernet aangesloten, en met de A/V-kabel op de TV. Deze staat 24/7 aan met RaspBMC. Met een doorzichtige case en powered hub, zoals op foto 1 is te zien. Dit kan in principe precies zo met een model A.

Één model A ben ik mee aan het stoeien geweest en heb ik aangesloten op een kleine 4" monitor, merkloos zeergoedkoop via DX gekocht. Deze staat nu in de auto op het dashbord. Staat ook 24/7 aan, maar de monitor meestal uit (is enkel irritant tijdens het rijden).
Zie foto's 2 en 3.

De laatste model 2 ga ik nog iets leuks mee klussen, maar nog geen idee wat dit wordt.

Heb jij ook een Raspberry Pi model A?

Mooie gedetailleerde review, maar ik zie iets wat niet klopt en dus wil ik er op reageren
Dit kon inderdaad problemen geven bij rev1 model B bordjes, maar ik dacht dat het net ideaal was als er stroom terug vloeide naar de USB poort omdat je dan maar 1 verbinding naar de Pi hoeft te maken.
Na nog een en ander te hebben gelezen op de fora, lijkt het er inderdaad op dat de backfeed geen probleem meer mag zijn als je de voedingsdraad van de Pi op dezelfde hub aansluit als de datakabel.

Het lijkt er op dat backfeed zelfs een deel van de power supply kan leveren, maar niet genoeg. Een connector op de micro USB poort van de voeding blijft noodzakelijk.

Ook eerdere berichten dat het de Pi instabiel (of kapot) kan maken, geven mij in ieder geval geen goed gevoel. Zeekr niet omdat ik een cheap-ass hub heb gekocht. Dus toch een knip in de rode draad :) Geeft mij een stuk beter gevoel.
Wellicht iemand die het wel heeft geprobeerd?
Bedankt voor de review. Mijn RPi model B draait al maanden stabiel via de voorkant USB poort, ik heb deze hub http://www.conrad.nl/ce/n...-poorten?ref=searchDetail. Al moet ik zeggen dat zodra ik er een wifi dongle oid indoe hij soms spontaan reboot, het lijkt net genoeg stroom te leveren en kleine fluctuaties kan hij niet hebben.

Je kunt trouwens wel 1080p films afspelen op rasbian maar dan heb je omxplayer nodig, een niet zo gebruksvriendelijke speler die ik alleen via de command line aan de praat kreeg... Deze speler kan wel de hardware decoder chip aanspreken zoals OpenElec en Raspbmc (de xbmcs) dat kunnen.
Ik moest de naam googlen en kwam toen deze zeer interessante site tegen: http://intensecode.blogsp...ardware-acceleration.html (onderaan zie je dat je ook een gecompileerde versie kunt downloaden.)

Ik heb al 2 model B's maar koop er ook nog een A bij, omdat die het bijna 2x zo lang zou moeten volhouden op batterijen. Ik heb een wifi dongle van TP link die in Arch Linux wel een custom module nodig heeft (http://azerty.nl/0-1251-5...-wn725n-nano-wireles.html) voordat de dongle het doet (In de laatste Rasbian werkt hij out of the box geloof ik en na de volgende kernel update ook in Arch Linux) maar voorlopig hoop ik dat ik mijn in mijn model B gemaakte SD kaarten zo in de A kan steken.

Ik ben trouwens alles aan het bijhouden wat ik doe op mijn website, het is nog lang niet af op 1 tutorial na: http://rpi.nl.eu.org/node/3. Mijn doel is nu om een RPi op een accu gebufferd zonnepaneel te laten draaien. Het zou mooi zijn als ik de verlichting in de tuin ook op die accu kan laten schijnen en de Pi kan gebruiken om deze automatisch te schakelen met Python en de GPIO pinnen die de Pi heeft. Ik probeer alle images van de functionele sd kaarten ook openbaar te delen.

De RPi is echt een geweldig apparaat!

[Reactie gewijzigd door teek2 op 6 januari 2014 07:51]

Net aan mijn review toegevoegd dat ik er een in de auto heb staan. Deze blijft gewoon altijd aan staan en geen centje pijn. Ook in de winter geen probleem met starten (diesel, dus voorgloeien) dus de accu blijft mooi op spanning. Een paar batterijen met een zeer goedkoop zonnepaneeltje en een monitor zoals ik al beschreef, zouden al moeten werken lijkt me.