Microsoft Reclusa Review

rodie83 18 april 2008, 1.153 views

Microsoft Reclusa

Pluspunten

• Backlight
  • Design
  • Toetsaanslag

Minpunten

• Geen loopfucntie in macro
  • Onhandige plaatsing van knoppen bij bepaalde gamegenres
  • 360 graden wheels vrijwel nutteloos
  • Geen software updates

Toen ik ongeveer een half jaar terug nog veel World of Warcraft speelde kreeg ik langzaam aan de behoefte aan een wat meer op gamers gericht toestenbord. Met name macro toetsen spraken me aan, maar de Logitech G11 en G15 waren me te hoekig en het LCD scherm van de G15 kon me eigenlijk ook niet zoveel schelen. Bovendien is alles op mijn bureau zwart qua onderdelen en dan vallen de Logitech's ook af. Het voordeel van de Reclusa leek mij dat het toetsenbord zorgt voor gamerfuncties, maar verder in alle opzichten een "normaal toestenbord" blijft.

Ergonomie

Algemeen

De Reclusa, zo mag gezegd worden, is absoluut een groot toetsenbord. Naar de zijkanten loopt het toetsenbord vrij ver uit, mede door de macro toetsen en multimediatoesten die links en rechts van het toetsenbord zijn geplaatst. Ik gebruik het toetsenbord in combinatie met een Razer Exactmat, ook niet de kleinste muismat en daardoor, zeker tijdens het gamen, zitten je wasd hand en je muishand vrij ver van elkaar af. Het nadeel is dat wanneer je gewoon moet typen, je liever recht voor het toetsenbord zit. De muis is dan net te ver weg om lekker te kunnen werken.

Toetsenbord zelf

De ergonomie van het toestenbord zelf is in orde. Er wordt een "leren" polssteun meegeleverd die makkelijk in het toetsenbord is in te klikken. Verder zijn alle toetsen goed bereikbaar - behalve de macrokeys. De macrokeys aan de rechterkant van het toetsenbord zijn in feite onbereikbaar zonder je hand van WSAD of de muis af te halen en verliezen daardoor volkomen hun nut (tijdens de games die ik speel, wellicht wel functioneel tijdens RTS games). De macrokeys aan de linkerkant van het toetsenbord zijn in principe te bereiken met je pink, maar alleen de bovenste van die keys is te bereiken zonder je pink te verrekken. De toetsen zelf slaan allemaal degelijk aan, met een naar mijn idee fijn geluid. Niet zo'n enorme klik, maar je hoort het wel als je een toest indrukt. Het schijnt dat de WSAD toetsen meer weerstand hebben op dit toetsenbord, maar dat heb ik zelf nooit echt bewust ervaren. Het kan zijn dat fijngevoelige gamers dit wel ervaren, maar dan nog steeds kan je je afvragen of je hier blij of juist niet blij mee moet zijn.

Functionaliteit

Zoals al eerder aangegeven beschikt het toetsenbord over een aantal extra knoppen. Microsoft stelt de "features" zelf als volgt:
  • Blue LED Backlighting
  • Razer Hyperesponse™ Gaming Key Action
  • Two 360-Degree Jog-Dials
  • Four Bumper Buttons
  • Six Programmable Gaming Hot Keys
  • On-The-Fly Profile Management
  • Detachable Padded Wrist Rest
Laat ik beginnen met de backlight. Deze is naar mijn mening een verschrikkelijk handige feature. Ik kan zelf niet blind typen en zit vaak redelijk in het donker. De backlight verlicht netjes de symbolen op de toetsen maar is nergens zo fel dat ik me eraan stoor. De backlight is verder niet in te stellen, en staat dus altijd aan.

De Hyperesponse™ Gaming Key Action klinkt brilliant, maar ik gebruik de knop nooit. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de 360 graden draaiknoppen - ze zijn vrij nutteloos. Meest irritante is nog wel dat de linker standaard staat ingesteld voor scrollen (daar heb je een muiswiel voor), terwijl de rechter staat ingesteld voor je geluidsvolume. Het jammere is dat dat wel goed gekozen is, maar de uitwerking verschrikkelijk is. Zo moet het wieltje letterlijk een paar keer in het rond voor je volume van 0 naar 100 of andersom wordt gezet. De gevoeligheid is niet in te stellen, waardoor ook deze jogwheel zijn functionaliteit eigenlijk verliest. Gezien de plaatsing zijn er ook niet andere functies die ik kan bedenken om eronder te zetten dus eigenlijk hadden deze knoppen óf beter moeten functioneren, of weggelaten moeten worden.

De bumperbuttons en gaming hotkeys werken zoals het moet - in Windows kan je er heel gemakkelijk mediafuncties mee bedienen, waarbij je in de software kan instellen voor welk programma de toetsen gelden (WMP, WinAmp, etc.). Ik gebruik deze toetsen onder normaal Windows gebruik dan ook heel frequent, maar onder games vallen de toetsen door de plaatsing weg. Voor de 6 programmeerbare buttons vallen macro's in te stellen, maar deze zijn beperkt qua lengte en nog jammerder vind ik dat er geen "loop" valt in te stellen. Zo zou het in WoW bijvoorbeeld interessant zijn om de knop in te drukken, waardoor je om de 12 seconden een spell cast. Druk je weer op de knop houdt de loop op. Helaas wil dit niet, waardoor je zou moeten instellen "cast spell - 12 seconden wait - cast spell, enz.". Dat is niet praktisch, en eigenlijk verviel daarmee voor mij het nut van die macrotoetsen. In RTS games zie ik wel voordeel, omdat je bijvoorbeeld snel buildcommands kan geven. In shooters daarentegen zitten ze weer op een net onhandige plek.

Precisie

Over dit onderdeel valt weinig te zeggen. Als je drukt, dan druk je. Dit onderdeel is dan ook niet anders aan te merken dan zeer goed.

Vormgeving

Wellicht enigzins dubbelop omdat dit elders al is besproken, maar alsnog: de vormgeving is mooi zwart, met een blauwe backlight. dat het tobo geen zeer goed krijgt heeft alles te maken met de rare bovenrand van het tobo, wat gemaakt is van een soort glanzend zwart plastic met het microsoft logo erop gedrukt. Deze rand is erg breed, biedt geen functionaliteit en kost dus alleen maar ruimte. Bovendien trekt dat glanzende spul stof aan. Designmatig verschrikkelijk onhandig wat mij betreft.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is gewoon heel degelijk. Er rammelt niks, de toetsen voelen na een halfjaar gebruik nog stevig aan en de verf zit ook nog overal goed. Valt weinig op af te dingen, behalve dat de polssteun bij verplaatsen van het tobo opnieuw ingeklikt moet worden, omdat na optillen de steun uit de bevestigingsklipjes "valt".

Drivers en ondersteuning

Wel, op de site van Razer zijn drivers te vinden en die doen hun werk. Updates worden geloof ik al niet meer gemaakt voor dit toetsenbord, dus ik ben allang blij dat onder Vista 32 bit alles nog werkt. Ik vraag me af of 64 bit systemen de driver ook slikken, daar nergens staat vermeld dat ze daarvoor geschikt zijn. Verder zit er bij Winamp een bug in de play/pauze knop: als ik een nummer afspeel en druk op de knop gaat het nummer niet op pauze, maar begint het nummer overnieuw (play). Pas daarna werkt de pauzefunctie. Een simpel bugje, maar helaas dus nooit gefixt. Mede omdat er geen updates meer komen en ondersteuning voor nieuwere OSen uitblijft maar een krappe voldoende.

De prijs

De prijs is voldoende. Het tobo biedt voor de meeste gebruikers voldoende functies, en de gamer zonder al teveel eisen kan er net mee uit de voeten. De plank is geen gamersplank, maar ook geen gewoon toetsenbord. Het schommelt er tussenin, en voor 50 euro heb je dan best een stijlvol toetsenbord waar je ook met games uit de voeten kan, mits je de wat mindere macrofuncties en ergonomie op de kop toe neemt. Krap voldoende dus. Zou ik dit toetsenbord aanraden? Waarschijnlijk niet

Heb jij ook een Microsoft Reclusa?

Ik heb het toetsenbord nu ook al een aantal weken maar toch niet geheel tevreden.

Met name de software schijnt niet goed te werken, het deactiveren van de windows-fuctie van de L1/L5 en de R1/R5 toetsen koppelen aan een profiel wanneer de .exe van een game gestart wordt werkt 9 van de 10x niet. Erg vervelend als je cd-lade elke keer open gaat ...

Daarnaast herkend b.v. WoW bij mij niet deze toetsen dus kan ik ook geen key bindings eraan hangen. Ik heb verder geen tijd in gestoken om de L/R toetsen te laden verwijzen naar b.v. een letter ... maar dat zou niet moeten hoeven.
Goede review, ik kan me er helemaal in vinden. Het toetsenbord heeft een aantal sterke punten, maar ook een aantal (toch wel belangrijke) slechte.

Vooral de macrotoetsen ben ik, net als jij, niet van gecharmeerd. Onhandig qua plaatsing, en qua mogelijkheden bij het programeren. Ik denk wel eens dat ik misschien toch maar beter een G11 of G15 had kunnen kopen..
Zou je misschien een paar foto's erbij kunnen doen? dat maakt het wat leuker om te lezen :)
dan hoef je niet helemaal naar de site van razer etc.
Voor de rest een mooie review
Ik zal als ik er vanavond/morgen tijd voor kan vinden even wat foto's maken, dan wordt het gehele ergonomie verhaal misschien ook wat duidelijk :)
Goede review! Ik heb op het punt gestaan om dit toetsenbord te bestellen, maar ik twijfelde. Ondanks de goede review nog steeds... helaas.

ga zo door met reviews maken.
Leuke review heb het toetsenbord besteld... }>