Specificaties 15,6" (1366x768), 524GB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus S56CA-XX011H Review

vanHeman 15 februari 2013, 1.642 views

Asus S56CA-XX011H

Pluspunten

• Mooie vormgeving

Minpunten

• Harddisk is traag traag traag
  • Niet buitengewoon stabiel
  • Keyboad niet back-lit en je moet de toetsen goed raken

Algemeen
De Laptop heb ik nu een paar maanden in gebruik. Ik heb dit model gekozen vanwege de Ultrabook specificaties, het 15.6" scherm en de prijs. Overall ben ik redelijk tevreden met deze Asus.

Vormgeving
De laptop oogt mooi slank. De binnenkant is niet gevoelig voor vingerafdrukken, het deksel helaas wel (heel erg).

Scherm
De laptop heeft een 15.6” glanzend scherm. Ik had liever een mat scherm te zien, maar moest hiervoor een concessie doen i.v.m. de beschikbaarheid van betaalbare ultrabooks. Het glanzend scherm zorgt voor vrij veel spiegeling in direct zonlicht, maar ik vind de spiegelig bij kunstlicht meevallen. De helderheid is prima en de scherpte OK. Een full-HD schem is natuurlijk scherper, maar deze resolutie voldoet ook prima.

Toetsenbord & touchpad
Helaas niet back-lit en je moet de toetsen wel goed raken. Ik mis nog wel eens een lettertje. Nog wel prima om mee te weren, maar niet top. Het touchpad werkt prima. Muti-touch werkt goed. Weinig per ongeluk klikken. Wel kost het indrukken van de knoppen relatief veel kracht.

Stabiliteit
Mij algehele indruk van de laptop is dat deze niet bijzonder stabiel is. Ik kan niet goed beoordelen of dit door Windows 8 komt of door de laptop zelf. In elk geval gaan er relatief vaak kleine dingetjes mis. De eerste installatie leek überhaupt niet helemaal goed, maar ook na de full restore moet ik vaker opnieuw opstarten dan ik zou willen. Niet heel erge dingen, maar maakt een beetje gammele indruk. Enkele problemen die ik heb/had:
- Winamp verschijnt niet in contextmenu’s (na een hoop gepruts opgelost)
- Airfoil is instabiel (oorzaak Windows 8?)
- Veel standaard meegeleverde apps werken niet of half (oorzaak Windows 8?)
- Updaten van apps werkt niet altijd meteen en duurt extreem lang (oorzaak Windows 8?)
- Internet Explorer zeer traag en instabiel (ben overgestapt op Chrome)
Terzijde: ik ben niet dol op Windows 8. Apps in Windows 8 modus kunnen bijna niks en zijn nauwelijks in te stellen. Prima om zo’n concessie te doen als je met dikke vingers op en kleine tablet zit te werken, maar waarom zou je achter de PC die concessie doen? Ik heb bijna alle standaard apps al verwijderd voor zover mogelijk. Binnenkort maar een start menu emulator installeren…

Prestaties
Ik gebruik de laptop alleen voor office en internet toepassingen. De laptop heeft een kleine caching SSD om prestaties te bespoedigen. De computer start dan ook vlot op en de meeste programma’s starten snel. Iets minder snel dan mijn desktop met ‘echte’ SSD, maar prima. Het gaat mis als de harddisk aan het werk moet. Die is extreem langzaam. Voorbeeld: permanent verwijderen van één folder met 250GB / 80.000 bestanden kostte me meer dan een uur.

Wifi
Met de Realtek chip haal ik kopieersnelheden van ongeveer 5 Mbyte per seconde in Windows verkenner i.c.m. D-Link DIR-655 (wireless N) en Synology NAS. Dit is wat je hiervan mag verwachten denk ik.

Geluid en hitte
Geluid en warmteontwikkeling zijn beperkt, al moet gezegd dat ik de laptop ook niet zwaar belast.

Accu
Heb ik weinig ervaring mee, omdat de laptop meestal in ingeplugd. Meer dan 3 uur voor office en internet is echter geen probleem.

Update 26-04-2013
Toch contact opgenomen met Asus over de trage harddisk. Harddisk vervangen, maar geen verbetering. Traag traag traag!

Heb jij ook een Asus S56CA-XX011H?