Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 58mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 28mm f/1.8 USM Review

T-RonX 14 februari 2013, 2.048 views

Canon EF 28mm f/1.8 USM

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Praktisch

Minpunten

• Wijd open is niet scherp
  • Chromatische aberraties

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 1
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 2
Handling Score: 5
Op met moment van schrijven bezit ik deze lens ruim een half jaar. Ik gebruik deze op een Canon EOS 500D en kan dus geen informatie geven over de fullframe capaciteiten. Het enige vergelijkingsmateriaal dat ik heb en een beetje in de buurt komt qua specificaties is de EF 50mm f/1.4 USM. Ik zal dus vaker de vergelijking maken met deze lens.

Waarom een nieuwe lens?
Ik ben in bezit van de EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM (gereviewd) en de EF 50mm f/1.4 USM. De meesten foto's maak ik op vakanties en kwam toch vaak situaties tegen met weinig licht zoals activiteiten die 's avonds plaatsvonden of binnenshuis. 50mm op een crop sensor is vaak toch net te krap om en sfeerbeeld te krijgen van de omgeving. Voor portretten is me de 50mm echt heilig en zou niet zonder kunnen. Met een upgrade naar de fullframe 6D later dit jaar in het vooruitzicht (2013) was ik dus opzoek naar een tijdelijke snelle groothoeklens voor de volgende vakantie en voor niet al te veel geld. Ik zeg 'tijdelijke' omdat ik geen interesse heb in deze lens op een fullframe camera, daarvoor zou ik een snelle 35mm kopen.

Lens kiezen
Het liefst had ik de EF 24mm f/1.4 II USM gehad, maar die was me te prijzig voor een tijdelijke lens. Een 35mm leek me niet breed genoeg en de EF 28mm f/2.8 was me niet snel genoeg. De IS versie was er toen nog niet. Ik probeer Sigma te vermijden om potentiële fenomenen te voorkomen. De enige optie was dus eigenlijk de EF 28mm f/1.8 USM. Hoewel ik niet echt warm liep van de ISO 12233 chart van the-digital-picture.com heb ik deze toch gekocht, inclusief originele EW-63 II lenskap.

Eerste indruk
Het eerste wat me meteen opviel was de goede bouw van de lens. De lens is weliswaar gemaakt van plastic maar als je met de lens schud dan voel je dat er nergens speling tussen zit en als één geheel aanvoelt. Het plastic is nog het oude plastic ontwerp en niet het nieuwe stevigere en kras vaste plastic dat Canon tegenwoordig gebruikt. De lenskap past ook perfect en deze heeft geen speling. De EF 50mm f/1.4 USM heeft wel van beide last. Ook de focus ring voelt erg lekker aan, het heeft een fijne weerstand, meer dan op de 50mm die vrij losjes is en een stuk meer geluid maakt.

De focus ring maakt een slag van ongeveer 100 graden om van dichtbij naar oneindig te focussen. Dit is wel wat aan de korte kant bij het handmatig focussen, maar het is te doen. Deze lens heeft ook interne focus en wordt dus niet langer of korter tijdens het focussen. Daarom heb ik tot op heden nog geen enkel stofdeeltje in de lens aangetroffen. Ik kan mijn stofzuiger bijna vervangen door mijn 15-85mm. :)

Wat ook de moeite waard is om te melden is dat de focus ring geen 'deadzone' heeft als je van de ene kant naar de andere kant draait. Bij de 50mm heb je een heen klein stukje dat niets doet bij het wisselen van de draairichting, dit maakt het lastiger om handmatig te focussen.
De mount is van ijzer en verder is er nog een focus afstand schermpje en aan AF-MF knop aanwezig.

Focus
Het eerste wat ik heb gecontroleerd is of de lens last had van front of back focus. En mijn versie heeft er gelukkig geen last van. Het kan erg vervelend zijn als dit wel het geval is en je geen Autofocus Micro Adjustment (AFMA) functionaliteit hebt. De meeste goedkopere camera's hebben deze functionaliteit niet. Mijn EF 50mm f/1.4 USM heeft hier wel last van en dat merk je in de praktijk erg goed, zeker wijd open. Een afwijking in de camera kan hierin ook een rol spelen dus, dit zegt dus niet per se iets over de lens.
Hij focus snel en met weinig geluid. Ook is de focus vrijwel altijd in één keer raak zonder hunting. Dit is de best focussende lens die ik nu bezit en kan er blind op vertrouwen dat hij het goed doet. Mijn 15-85mm heeft mogelijk focus problemen en bij mijn 50mm is het lastig door het front focus euvel.

Wijd open
Het f/1.8 diafragma is natuurlijk een van de redenen waarom je deze lens koopt. De meeste snelle lenzen hebben moeite met de scherpte wijd open en deze lens is daar geen uitzondering op. Op f/1.8 is deze lens simpel weg niet scherp. In het uiterste midden is het nog wel te doen, maar al heel snel richting de hoeken wordt het erg 'mushy'. De scherpte wordt langzaamaan beter als je het diafragma dicht stopt. Bij f/2.2 is het al een heel stuk beter en acceptabel, maar ik prefereer f/2.8 en verder omdat de hoeken dan een stuk beter zijn. De chromatische aberratie is best extreem tussen f/1.8 en f/2.2 en dusdanig van vorm dat het met Lightroom niet weg te halen valt. In de hoeken blijft de chromatische aberratie door het hele diafragma bereik bestaan, maar is eenvoudig corrigeerbaar met nabewerking.

Is wijd open wel bruikbaar? Voor vakantie kiekjes zou ik het zeker niet nalaten voor mooie bokeh of snelle sluitertijden. Als het enigszins kan zou ik f/2.2 of hoger gebruiken. Voor het serieuzere werk waar kwaliteit hoger in het vaandel staat zou ik beginnen vanaf f/2.5. Vanaf f/2.8 is de lens best wel scherp en de sweetstop zit rondom f/5.6. De scherpte van mijn 50mm wordt echter niet gehaald, maar die is dan ook wel echt super scherp. De hoeken blijven altijd achter op het midden en worden bij geen enkel diafragma echt super scherp.

De onderstaande scherpte test is gedaan met 100% crops van de groen omlijnde gedeeltes.
Foto's zijn genomen in RAW en zijn op geen enkele manier gemanipuleerd, dus ook geen scherpte toegevoegd of chromatisch aberratie verwijderd.

Je kan duidelijk de misvormde chromatische aberratie zien bij de wijde diafragma's. Hoewel de groene randjes tot en met f/2.2 absent zijn in deze test, schieten de uitgeveegde rode randen door de zwarte gedeeltes heen. Vooral bij highlights komt dit veel voor.

Vignetting, distorsie en lens flare
Op f/1.8 is de vignetting goed zichtbaar. Op f/2.0 is het meeste verdwenen en vanaf f/2.5 is het praktisch niet meer merkbaar. Er is ook best wel wat distorsie aanwezig, als je dit niet corrigeert achteraf kun je best wel eens een vreemd gevoel krijgen bij een foto. Mijn Lightroom corrigeert beide automatisch tijdens het importeren dus ik heb van beide geen last, voor mij is dit een non-issue.
Als ik andere reviews moet geloven heeft de lens redelijk last van lens flare, ik heb dit zelf nog nooit gemerkt. Ik gebruik ook altijd een zonnekap. Het enige fenomeen dat ik misschien onder lens flare zou kunnen schuiven zijn de uitgestreken highlights wijd open? Maar ik weet niet of dit een relatie met elkaar heeft...

Over het algemeen ben ik aangenaam verrast door deze lens. De bouwkwaliteit is beter dan ik verwacht had omdat deze lens uit de zelfde periode en serie komt als de EF 50mm f/1.4 USM. En die is minder goed gebouwd als deze. Het was me van te voren al duidelijk dat de dit niet de scherpste lens zou zijn, maar toch valt het mee vanaf f/2.8, ik had minder verwacht.

28mm is een erg fijn brandpunt voor een crop camera als standaard lens. Naar mate ik deze lens meer ben gaan gebruiken ben ik er steeds meer van gaan houden, en tegenwoordig zit deze standaard op mijn camera. Niet dat ik de rest heb afgeschreven, maar dit is gewoon een erg praktische lens in alle opzichten. Hij is klein, handelt goed en voelt lekker aan, is scherp genoeg, en heeft een praktisch brandpunt. Deze lens is voorlopig dus nog niet zo 'tijdelijk' als ik in het begin gedacht had, ik ben er erg blij mee.

Heb jij ook een Canon EF 28mm f/1.8 USM?