Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 72mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM Review

T-RonX 30 april 2010, laatste update op 8 juli 2010, 9.286 views

Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • USM
  • Scherpte
  • Contrast en kleuren

Minpunten

Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Op 2 januari 2010 heb ik mijn eerste DSLR gekocht, de Canon 500D met 18-55mm kitlens. De kitlens is een prima lens om mee te beginnen, maar al gouw raakte ik geÔnteresseerd in wat er nog meer te krijgen was, en kwam ik er al snel achter dat het toch stukken beter kon. Voordat ik op vakantie zou gaan wilde ik nog graag upgraden naar een betere lens. Deze review is dus gebaseerd op de vergelijking met de kitlens. Tevens is dit mijn eerste review, dus er zullen vast nog op of aanmerkingen zijn. :)

Waarom upgraden?
De kitlens voelt een beetje goedkoop aan. De zoomring draait niet soepel vanaf <= 35mm, en het goede zoom niveau bereiken is dan ook geen pretje. De barrel voelt op 55mm ook niet echt degelijk en heeft redelijk wat speling. Ik wilde ook graag een polarisatiefilter gaan gebruiken en dat is niet handig met een barrel die rond draait tijdens het scherpstellen zoals het geval met de kitlens. Het bereik van 55mm vond ik ook net te kort doen en zou graag meer willen, maar toch niet steeds de lens hoeven te wisselen. Ik heb ook een zonnekapje gekocht bij de kitlens, hij werkt, maar is minder effectief omdat de barrel ronddraait, hierdoor kan de bovenkant van het zonnekapje niet maximaal uitsteken omdat hij anders te veel licht blokkeert in de hoek van de foto op 18mm. Het zonnekapje is dus rond, en heeft geen uitsparingen.

Lens kiezen
Ik wist eigenlijk niet zo goed welke lens ik moest kiezen. Na redelijk wat lenzen bekeken te hebben kwam ik uiteindelijk, na een paar weken, uit op de 15-85mm. Het enige waar ik nog mijn twijfels over had was het gewicht, hij weegt 575 gram, terwijl de body 480 gram weegt. Door de review van cameralabs.com was ik meteen verkocht en heb ik hem de volgende dag(22 maart 2010) besteld bij cameranu.nl. Meteen maar het officiŽle EW-78E zonnekapje en de Hoya Circulair Polarising 72mm Hmc Pro 1 Digital er bij besteld. De lens en accessoires werden de volgende dag al geleverd.

Eerste indruk
Het eerste wat opvalt is de degelijke bouw van de lens. Het voelt een stuk solider aan dan de kitlens, maar is ook een stuk zwaarder. De mount is van metaal, de rest is van degelijk plastic. De uitgezoomde barrel zelf ziet er wel iets minder degelijk uit, maar voelt desondanks goed aan, en wederom beter dan de kitlens. De zoomring voelt ook stukken beter aan en draait een stuk soepeler. Alleen bij het inzoomen moet er vanaf 30mm tot 50mm iets meer kracht gezet worden dan voor de rest van het bereik. Bij het uitzoomen doet zich dit niet voor.

De focusring zit nog voor de zoomring, voelt super smooth aan en is gemaakt van een fijne rubberachtige grip. Hij zit wel iets dieper dan de zoomring. Ik denk dat dit met dikke vingers soms een probleem kan zijn omdat je de ring dan niet altijd meteen goed vast pakt. Ik heb zelf niet echt dikke vingers, maar heb me er wel al een paar keer op betrapt. De focusring draait niet tijdens het automatisch focussen en is met de hand bij te stellen in AF mode.

Er is ook een schermpje aanwezig waar je de focus afstand op af kan lezen. Ik begrijp zelf echter het praktisch nut er niet helemaal van. Ik kijk immers door de viewfinder tijdens het scherpstellen. Het enige waar ik het twee keer voor gebruikt heb is om vooraf de focus enigszins de goede richting op te draaien.

Een klein voordeel van de barrel is dat deze volledig in en uit schuift bij zoomen. De kitlens schuift bij 30mm weer verder uit, onafhankelijk van in of uit zoomen. Dit is best irritant bij het opbergen van de lens als je hem zo klein mogelijk wil hebben. Deze lens heeft daar geen last van, gewoon volledig uitzoomen en klaar.

De lens heeft last van lens creep. Hij valt van 55mm terug naar 24mm, en ondersteboven van 30mm naar 55mm. Ik heb dit echter nog nooit als een probleem ervaren.

Praktisch
Tijd om de lens er op te schroeven. Oef.. zwaar… Dat was wel even wennen. “Moet ik daar de hele vakantie meer rond lopen?!” dacht ik. Het voelt eerst allemaal uit balans, maar je went er toch wel snel aan. Na 2 dagen er mee rond gesjouwd te hebben voelt het eigenlijk wel comfortabel. Het voelt erg solide en stuk robuuster aan. Als ik de nu de kitlens er weer terug opschroef voelt het geheel juist weer wat goedkoop aan. De 15-85mm heeft qua gewicht zeker de voorkeur voor mij. Wat me ook opviel is dat je een stuk meer aandacht trekt met een grotere lens en zonnekap, iets waar ik zelf niet op sta te springen, maar goed. :/

Wat meteen opvalt is het supersnel scherpstellen van de USM motor, daarbij is hij ook een heel stuk stiller dan de kitlens, dit is echt een heel grote vooruitgang. Bij weinig licht of weinig contrast heeft de motor soms wel iets meer moeite met scherpstellen maar is zeker niet slechter dan de kitlens.

De Image Stabilizer is iets beter dan die van de kitlens, hij vangt grotere schokken op. Als je de ontspannerknop half indrukt dan krijgt het beeld af en toe wel een flinke stoot door het opstarten van het IS systeem. Bij de kitlens heb ik dit nooit gemerkt. Problemen levert het zeker niet op, ik gebruik het als confirmatie dat die IS werkt. :p

Het zoombereik van de kitlens valt binnen het zoombereik van de 15-85mm. De 3mm verschil in wideangle is goed merkbaar en maakt zeker verschil, je kan net wat meer van bijvoorbeeld een landschap er op krijgen en dat is erg prettig. Stiekem had ik gehoopt dat de 30mm verschil in zoom meer uit zou maken. Toch voldeed het wel aan de verwachting. Het is net wat verder dan de 55mm wat zeker prettig is, maar daar moet je de lens niet alleen voor kopen.

Vignetting
Zoals op de foto onderaan te zien is kan de lens best wel last hebben van vignetting. Dit is wel een van de extreemste gevallen, en over het algemeen valt het best mee en stoor ik me er niet aan. Deze foto is redelijk tegen de zon in genomen. Gelukkig is er software om vignetting te corrigeren. De kitlens heeft hier bijna geen last van.

Chromatic Aberation
Op de foto onderaan is het extreemste geval van CA te zien. Hier stoor ik me wel aan en kan soms wel irritant zijn. Gelukkig is dit ook met bijvoorbeeld Digital Photo Professional weg te halen. Als je de foto grote op ‘Fit to window’ zet is het bijna niet te zien. Ik heb dit niet vergeleken met de kitlens, maar als ik me goed herinneren heeft die er ook last van. Welke er meer last van heeft durf ik niet te zeggen.

Kleuren en scherpte
De kleuren, contrast en de scherpte zijn een heel stuk beter dan bij de kitlens. Het scherpte verschil is goed te zien op de foto van de bloem. De kleuren zijn ook een heel stuk beter. Op de foto’s onderaan is dat niet echt goed te zien, maar met de 15-85mm zijn foto’s echt een stuk minder flets dan met de kitlens. Het ziet er echt allemaal een stuk contrastvoller uit en kleuren zijn een stuk ‘dieper’. Op de f22 foto van de ijzeren kannetjes is minder verschil in detail te zien, maar als je goed kijkt is de 15-85mm toch beter. Ook in deze foto zijn de kleuren een heel stuk beter wat je hier helaas niet goed kan zien.

Algemeen
De lens bevalt met erg goed en heb zeker geen spijt van het aanschaffen van deze toch wel prijzige lens. Ik denk dat § 550,- toch wel aan de hoge kant is voor wat je er voor terug krijgt. De lens is degelijk gebouwd en aan het gewicht ben je zo gewend. De USM motor is echt een genot en het extra zoom bereik is ook fijn. Vignetting en CA kunnen wel een probleem zijn, maar daar tegenover zijn de kleuren weer een stuk beter. Ik vind het een goede stap voorwaarts op de 18-55mm kitlens. :)

Heb jij ook een Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM?

Mooie review, kan zien dat je er veel tijd in hebt gestoken. :)

Ikzelf overweeg ook deze lens te nemen, maar ik twijfel nog met de goedkopere Tamron 17-50 2.8. Had jij deze ook in de overweging toen je een upgrade van je kitlens zocht? Zoja, waarom werd het deze?
Deze heb ik niet in overweging gehad, ik wilde meer zoom, zeker niet minder. :)
Nette review, bedankt! :)
Mooie review.

Voor de prijs vind ik het verschil in foto niet heel veel verbeterd.

Het werken met de betere lens zal alleen al een genot zijn t.o.v. de kit lens.

Toch denk ik dat voor de prijs en prestatie de Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM een betere keuze is. http://tweakers.net/price...acro-os-hsm.html#tab:info
Goede review. Zelf zou ik een andere keuze maken want ik ben namelijk zeer te spreken over de prijs/kwaliteitverhouding van de kitlens. Ontbeer wel meer groothoek dus denk meer in de richting van een Canon 10-22 of een Sigma 10-20. Daarnaast de simpele 55-250 IS en ik kan weer een tijdje vooruit.
Mooie eerlijke review! Dit wordt ook zeker mijn upgrade vanaf de kitlens.

Nu nog even sparen :D
Mooie review; zijn je ervaringen nog gewijzigd sinds de review?
Nou in princiepen niet. Ik heb wel een probleem het het focussen van 20mm tot 35mm. Ik weet niet of dit door de camera of door de lens komt, maar ik heb best vaak last van een mis focus bij deze brandpunt afstanden. De camera zegt dat hij in focus is, maar in werkelijk zit het er dan compleet naast.

Ik zou overigens ook geen f5.6 lens meer kopen. Maar dat doet verder niets af aan deze lens.

Nog een dingetje dat ik kwijt wil. Op mijn laatste vakantie heb ik in totaal 3k foto's gemaakt. Samen met deze en de EF 50mm f1.4. Terwijl ik deze 50mm slechts in speciale gevallen gebruikten en de 15-85mm voor alle rest. Is het rendement van de 50mm een stuk hoger dan de 15-85. Ik denk dat ik de 50mm ongeveer 20% van de tijd heb gebruikt terwijl bij de 400 beste foto's die overbleven er ongeveer 40% met de 50mm genomen waren.

Het kan zijn dat dit een indicatie van mijn skill geeft, maar dit is hoe ik het ervaren heb. :)
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van het fotograferen met DSLR's, maar deel jouw mening in de laatste alinea. Ik heb een Canon eos 1000d van een collega overgenomen met kitlens, maar heb ook de canon 50mm f/1.8. Van alle foto's op vakantie zijn de foto's gemaakt met de 50mm lens kwalitatief het beste.
Daarom ga is als upgrade voor mijn kitlens op zoek naar een lichtsterke lens. Deze zijn erg duur maar ik koop dan liever gelijk een goede.

Daarnaast echt een top review! Vooral een +je voor de vergelijkingsfoto's.
Hoewel we het niet over de zelfde lenzen hebben kan ik je ervaring ook goed begrijpen. Ik deel ook je mening over het meteen goede apparatuur aanschaffen als je eenmaal weet wat je nodig hebt. Inmiddels heb ik een upgrade gedaan naar een EOS 6D met de EF 24-70mm f/2.8L II USM. Wat een juweeltje, mijn 50mm f/1.4 heeft het daglicht niet meer gezien sinds.
Heel mooie review! Thnx.

Die info over dat het zoekerbeeld soms een trilling/verspringing vertoond als je de ontspanner half indrukt vond ik in geen eerder gelezen review terug, (maar ook niet gericht op geGoogled).

Ik bemerkte het ook bij proberen in de lokale MM en dacht eerst dat het een defect van de lens was. Maar nu snap ik het... :+
Dat schermpje voor de focusafstand kun je gebruiken als je een onderwerp op een specifieke afstand wil hebben. Dan zet je de lens in MF-mode, en beweeg je de camera dichterbij of verderweg totdat je onderwerp scherp is.

Het schermpje kan in andere MF-situaties ook handig zijn voor een "ballpark guess" als beginpunt om te gaan focussen: je weet dat je onderwerp grofweg 3 meter van je vandaan is, dus zet je de MF op een meter of 3 (handig dat de 3 ook in het schermpje staat ;)), en ga je daarvandaan verder scherpstellen.

Heb je trouwens ook de Canon 18-135mm overwogen? Deze heeft een nog groter zoombereik, en hoewel een groter zoombereik als vuistregel mindere kwaliteit oplevert, is het nog niet zo bont gemaakt als in de 18-200 lenzen die er inmiddels ook zijn... Maar ik snap wel dat je in het groothoekgedeelte liever helemaal tot 15mm gaat - het verschil tussen 18mm en 15mm is behoorlijk groot, iyam ;)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 1 augustus 2012 23:32]

Met het gevaar dat ik een tikkeltje laat ben:

Je Image Stabilization is kapot. Ik heb het ook bij een vorige lens gehad dat het beeld schokte bij het half indrukken van de sluiter. En na vergelijking met een ander exemplaar in de winkel was duidelijk dat de IS gewoon niet werkte.

Je schrijft ook dat de IS maar ietsje beter is dan de kittens. Ik kan je uit ervaring vertellen dat de 15-85 heel veel beter moet zijn dan de kitlens. De is van de 15-85 is geweldig.
Dit heb ik me nooit gerealiseerd, maar je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben. Dit exemplaar heb ik inmiddels verkocht en bezit nu enkel moderne L lenzen. Hier heeft de IS dat probleem inderdaad niet. De koper van dit exemplaar heb ik hier overigens nooit over horen klagen. Interessante kwestie.
Het was ook mijn eerste ervaring met IS en had ook geen goed vergelijkingsmateriaal. Dus het duurde even voordat ik het doorhad.

Maar ik hoop dat je er toch een hoop plezier van hebt gehad. Ik ben meer dan tevreden met mijn 15-85