Logitech Media Keyboard Review

SoulShot 16 april 2008, 2.689 views

Logitech Media Keyboard

Pluspunten

• Design
  • Multimediaknoppen

Minpunten

• Geen

Dit tokkelbord is nu al iets meer als een jaar in mijn bezit, en geloof me, er is enorm veel op getypt in die tijd. Ik was opzoek naar een standaard toetsenbord, geen G11 of G15 omdat ik deze nogal groot vindt en het enorme prijskaartje niet waard vind. Dat is natuurlijk een eigen mening. De extra multimediaknoppen zijn mooi meegenomen.

Er zit in tussentijd nog helemaal geen slijt op, ondanks hij lettelijke keren is meegesleurd naar lanparty's. De letters op de toetsen zijn nog 100% leesbaar, zelfs niet op de ZQSD, de 4 game-navigeer toetsen op een Azerty-layout toetsenbord respectivelijk vergelijkbaar met de WASD op een Qwerty-layout. Natuurlijk, maar dat is niet te de schuld van het toetsenbord, zijn de toetsen wat vettig geworden van het vele gebruik. Een wél kwalitatieve zwakheid, is dat de anti-sliplaag op veelgebruikte plaatsten verdwenen is, maar ik dit gebeurd welliswaar na een bepaalde tijd met alle toetsenborden dus beschouw ik dit ook niet als minpunt.

Ergonomie
Veel valt er niet te zeggen over de Ergonomie. Het is gewoon een standaard toetsenbord, zonder speciale ergonomische extra's zoals bijvoorbeeld een polssteun of een ergonomische hoek. De toetsen slaan heel smooth aan, van toen ik hem kocht tot nu. Hij beschikt wel, maar dat is ondertussen ook standaard, over steuntjes om het toestsenbord lichtjes te laten kantelen.

Ergonomie is ook een relatief begrip. Het merendeel is tevreden met een standaard toestenbord, anderen dan weer kunnen niet zonder een ergonomische hoek. Zelf heb ik hier geen behoefte aan, zelf bij lang gebruik ondervind ik geen spierpijn of andere kwaaltjes waar anderen aan lijden bij een standaard toetsenbord. Volgens mij ook kan je in deze prijsklasse niet veel extra's verwachten i.v.m. ergonomie.

De bovenste rij toetsen waar onderanderen de F-toeten en de escape knop zich bevidnen zijn slechts half zo groot als ze moeten zijn. Voor mij geen nadeel, ik gebruik ze weinig, en als ik ze gebruik heeft deze halve grootte mij nooit probelemen gegeven. Dit draagt volgens mji ook bij aan het mooie design van het toetsenbord.

Functionaliteit
Hier ben ik enorm over te spreken voor een toetsenbord met zo'n licht prijskaartje. Zoals gezegd zocht ik een standaard toetsenbord. Toen ik de multimediaknoppen zag, zag ik dit gewoon als een leuke extra, maar niet als iets wat ik echt wilde hebben. Nu moet ik toegeven dat ik heel blij ben dat deze erbij zitten. Eén klik tegeonver een hele muisbeweging naar je media-speler en op volgende klikken is een heel verschil, zeker als je fullscreen zit te gamen of dergelijke.

Naast multimediaknoppen zitten er ook andere knoppen op om onder andere: je vooraf ingestelde e-mailclient te openen, je homepage te openen, het rekenmachine te laten poppupen, een applicatie te sluiten of naar de naar de vorige pagina in je brower te springen.

Verder heb je nog Functietoetsen, deze gebruik ik minder tot nooit. Er zit een extra toets op het toetsenbord die dit extraatje (de)activeert. Hierbij worden je F toetsen inactief en kunnen ze gebruikt worden om vooraf ingestelde commando's uit te voeren. Hiervoor is de installatie van Setpoint verreist. Om maar een paar voorbeelden te geven, standaard kan je: Office applicaties openen, vorige/verder, printen, opslaan,...

Design
Ook een belangijk punt. Hoe hoog is het eye-candy gehalte? Voor mij enorm hoog. Een plastiek blinkende lijn omtrekt de multimediaknoppen en we vinden deze ook terug bij de lichtjes die indiceren of numlock/capslock/functietoesten zijn ingeschakeld. Verder is het een kwestie van smaak :).

Bouwkwaliteit
Zoals gezegd nog geen slijt op. Wel is er in zijn éénjarig bestaan een klepje om het bord te laten kantelen gesneuveld. Mijn eigen dikke fout, perongeluk met mijn hand iets te hard op gesteund toen ik iets uit de kast wou nemen. Voor de rest is zoals gezegd het anti-slip laagje al een beetje afgesleten.

De multimediaknoppen zitten wel een beetje los. De gaten in het toetsenbord voorzien om deze toetsen in te plaatsen zijn volgens mij een tikje te groot waardoor ze lichtjes van links naar rechts of van boven naar onder beweegbaar zijn. Echter zie ik dit ook niet als een minpunt omdat dit onder geen enkele vorm de functionaliteit ervan wegneemt.

Drivers
Setpoint. Veel beklag over dit programma, maar hier doet het zijn werk prima. De funtie toetsen zijn veelzijdig programmeerbaar. Iets vrij raars bij dit toetsenbord, is dat bij een standaard installatie van Setpoint op het scherm wordt weergegeven wanneer caps- of numlock wordt aan- of uitgeschakeld met dikke groene lelijke letters onderaan het midden van je scherm. Dit is gelukkig ook uitschakelbaar, volgens mij een overbodige functie waar niemand wat aan heeft, mits het ook afleesbaar is aan de LED indicatie op het toetsenbord zelf.

Zoals gezegd was ik opzoek naar een simpel (goedkoop) bord. Ik heb ook gekeken naar dit toetsenbord van het merk Sweex. Ongeveer met dezelfde functionaliteit als deze, en zelf nóg een stuk goedkoper. Maar hiervan vond ik het design een stuk minder en gaf ik graag een beetje meer geld uit om een mooier ogend bord te hebben.

Dus voor iedereen die geen speciale verreisten heeft voor een toestenbord, maar toch een mooie plank wil, raad ik deze zeker aan! ;)

Heb jij ook een Logitech Media Keyboard?

Goede review van een prachtig product. Ik heb er zelf ook eentje in gebruik. Kan me daarom ook erg vinden in je review. Dat over het on-screen displayen van knoppen als Caps Lock e.d. kun je inderdaad heel simpel uitzetten. Toch zet ik het niet uit, want het wil nog wel eens gebeuren dat ik per ongeluk op de Caps Lock-toets druk in plaats van Shift bijvoorbeeld, dan is het handig dat je meteen ziet dat je verkeerd bezig bent. In 1 oogopslag :) . Geheel overbodig is het dus niet. Mocht je er alsnog last van hebben is het (gelukkig) in Setpoint zo geregeld :) .
Klopt, is natuurlijk voor uw toepassingen wel handig.
Maar voor bijvoorbeeld gamers waar Capslock in sommige gevallen als gewone toets wordt gebruikt en niet als een 'altijd-aanblijvende-optie' is het aangeraaden om deze functie uit te schakelen.

Bedankt voor uw reactie.
Een leuke review, het gaat natuurlijk vaak over duurdere toetsenborden en hier vind ik dat je ook nog eens flink waar voor je geld krijgt. Thanks.
Speltip: die drivers werken ook zónder setpoint (met Dell's Quickset op mijn Vostro 1700 aangesloten maar dat mag mijn ramplank niet beïnvloeden).

Hier onder Vista 32bit dus, hoewel ik de Winamp-hotkeys even handmatig moest instellen.
Deze heb ik zeker een jaar lang gebruikt tot ik mijn G15 kocht, toen heb ik dit toetsenbord onder de douche gehouden als experiment en omdat hij vies was, een paar maanden later deed hij het gewoon weer! Ook over het wat 'normalere' gebruik was ik zeker te spreken, hij typt lekker en hij doet wat je van een goedkoop toetsenbordje kunt verwachten.
Je zegt: "Een paar maanden later deed hij het gewoon weer"

Ik heb van horen zeggen, dat als je gsm in water valt, dat je hem ook op een natuurlijke manier moet laten drogen en best niet op de verwarming legt. Fictie of feit? Als feit, waarom?
Ik besluit dat jij hem ook natuurlijk laat drogen omdat je zegt na een paar maanden, en niet iets in de zin van na een paar uur drogen of iets in die aard :).
Ja, mijn vader zijn GSM heeft ooit een paar rondjes gedraaid in de wasmachine en die deed het ook weer na een weekje in de zon. Zelfs de accu heeft er geen last van gehad. Het toetsenbord heb ik gewoon in een doos gedaan en weggelegd, toen ik een PC moest installeren heb ik hem weer gepakt, toen gaf hij allemaal rare piepjes en sommige toetsen stonden constant 'ingedrukt'. Gewoon weer teruggedaan in de kast en een maand later werkte het weer als een zonnetje.

Ik weet niet of het waar is dat je de verwarming niet moet gebruiken, het lijkt mij eigenlijk stug, maar wat wel belangrijk is is dat echt al het water is verdampt. Ik denk dat er na twee maanden nog een heel klein beetje water op een paar cruciale punten zat en een maand later niet meer. Als electronica nat worden zijn ze dus niet gelijk kapot, als je ze maar goed laat drogen.
Mooie review, heb hem net ook gekocht. Typt erg lekker en snel.
Één probleem; hoe je die dikke lelijke letters uit zet :(

Al gevonden hoe :D

[Reactie gewijzigd door Matthew op 26 juni 2008 19:36]

tipje, op www.samenkopen.net is een IA aan de gang voor ITX moederborden, daar staat deze voor 10 euro :)