Specificaties 92mm diameter met 30dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Hyper TX3 Evo Review

lutkeveld 11 februari 2013, 2.614 views

Cooler Master Hyper TX3 Evo

Pluspunten

• prijs
  • design
  • installatiegemak
  • koelvermogen
  • geluid bij normaal gebruik

Minpunten

• pushpins voelen goedkoop
  • onderkant is niet helemaal goed afgewerkt
  • maximaal geluid

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 3
Bedankt Azerty.nl voor het mogelijk maken van deze review

Review van de Cooler Master Hyper TX3 EVO
Mensen die een towercooler zoeken voor in hun mATX behuizing komen al snel uit bij de Hyper TX serie van Cooler Master. Dankzij zijn 92mm fan heeft hij een hoogte van 136mm in tegenstelling tot de meeste towercoolers met 120mm die 150mm hoog zijn. Doel van de Hyper TX is redelijke koelingskracht voor weinig geld.

De doos:
Netjes, heb veel slechtere verpakkingen gezien als dit.
Specs zijn te vinden op de zijkant, hier ga ik later meer op in.
Inhoud:

-Fan Bracket x2
-Thermal Paste Tube x1
-Rubber Pads x4
-Rubber dingetje? x1

De thermal paste is genoeg voor meerdere keren, aangezien je per keer maar 1 drupje ter grote van een doperwt nodig hebt.

De koeler:
Niet moeders mooiste, maar zeker niet lelijk. De ventilator bladen hebben een mooie golvend design en de op de bovenkant pronkt een coolermaster logo. De ventilator heeft een glimmende sticker met genuine all over the place. Niet echt zichtbaar en erger me er niet aan, maar had liever geen sticker gezien. De koeler heeft 3 ‘direct touch’ heatpipes met een doorsnede van 6mm. Deze maken direct contact met de cpu heatspreader. Het stuk dat contact maakt is redelijk klein, maar hij hoeft ook geen s2011 te ondersteunen. De meeste mensen gebruiken zullen deze koeler op socket FM1/2 of 1155 gebruiken.
Fm2 staat niet op de doos omdat dit socket nog niet uit was bij de release van de TX3 EVO. Bij mij past hij gewoon op mijn itx FM2 bord. Alle sockets die ondersteund worden volgens CM: LGA 1366/1156/1155/775 en AMD FM1/AM3(+)/AM2.

Afmetingen en gewicht;
Gewicht: 306 gram + 73 gram

Installatie:

Prestaties met een AMD A8-5600K:
Delta temperaturen in graden Celcius (omgeving-cpu temp)
Idle low: 14
OC load high: 25

OC is 4,2 GHz @1,4 volt
Alles is uitgevoerd op een MSI FM2-A75IA-E53

Geluid:
Op laag onhoorbaar, op maximaal goed te horen. Geadverteerd is 17 tot 30 decibel, dit kan ik niet meten. De pwm fan moet je wel op high instellen, uit zichzelf doet hij dat bijna niet. In een realistische gebruikersscenario zul je hem amper horen.

Conclusie:
Goed voor mATX kastjes. Als er een hyper 212/tranquillo rev2 in je kast past kan je daar beter voor gaan.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX3 Evo?

Meer advertenties

Op basis van onder andere deze review heb ik ook gekozen voor deze koeler, eveneens op een A8-5600K.

Wat me opvalt is dat het contactoppervlak met de CPU zeer klein is, waardoor deze de processor niet helemaal bedekt (en in mijn geval ook niet helemaal precies gecentreerd is op een ASRock FM2A75 PRO4-M moederbord, aan één kant is iets meer zichtbaar van de CPU).

Zelf kom ik op deze temperaturen (met 21 graden kamertemperatuur):
Idle low: 34
Idle high: 34
Load low: 58
Load high: 53

Vooral de load is een enorm verschil met jou. Enig idee waardoor dat zou komen? Heb jij een goede airflow met andere case fans? (Heb zelf prime 95 gebruikt voor de load test)
Mijn temperaturen zijn delta's
Dat snap ik, maar mijn delta's zijn 37 en 32 bij load, dat scheelt behoorlijk wat met die van jou :X
Godsjonges, dat is wel erg hoog. Het zou een andere batch kunnen zijn, maar dat zou in de loop van de tijd toch alleen maar moeten verbeteren?

Je wil dus zeggen dat je 84 graden onder load krijgt? Dat is best hoog. Draait je fan wel op 12 volt? Heb je de bijgeleverde pasta gebruikt en ook goed toegepast? Ben je vergeten je oude koelpasta van je cpu te halen? Heb je hem er strak op zitten?
Volgens mij hebben we een kleine miscommunicatie, ik zal het even volledig schrijven om misvoorstanden te voorkomen:

Mijn DELTA temperaturen zijn, als ik jouw lijstje aanhoudt:

Idle low: 13
Idle high: 13
Load low: 37
Load high: 32

De idle temperaturen zijn dus nagenoeg gelijk aan die van jou, maar de load temperaturen scheelt nogal. Niet dramatisch hoog, want op load wordt hij maximaal 57 graden dus (bij 20 graden kamertemperatuur), maar toch genoeg om te denken dat ik iets fout doe.

Processor was nieuw, en pasta zit volgens de handleiding. De fan draait ook goed volgens de bios (alhoewel uitlezen drama is op ASrock moederborden), enige wat ik me nu zou kunnen bedenken is dat de fan aan de onderkant zit en pullt, terwijl de voeding die er boven zit er tegenaan blaast. Misschien toch maar eens de pasta er opnieuw op doen en de airflow beter maken.
Het zou ook aan de batch van de cpu kunnen liggen, maar dat zou in verloop van tijd alleen maar beter moeten worden.

Mijn airflow heb ik wel veel aandacht aan besteed, de psu heeft geen invloed op de airflow omdat hij zijn lucht van buiten de case krijgt en hem er direct weer uit blaast. Voorop de case zit een antec tricool op niveau 3, maximaal dus. Voor de rest heb ik alle mogelijke uitgangen behalve de achterkant afgetapet.