Gigabyte GK-K6800 Review

lutkeveld 12 februari 2013, 795 views

Gigabyte GK-K6800

Pluspunten

• prijs
  • volumeknop
  • rekenmachine knop
  • 20 seconden automatische installatie onder windows 8

Minpunten

• glossy rand
  • sommige toetsen hebben geen functie
  • kleine backspace

Bedankt Azerty voor het mogelijk maken van deze review

Review Gigabyte GK-K6800

Aangezien mijn oude toetsenbord kapot was, ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe. Al snel kwam ik bij de Microsoft toetsenbordjes. Deze werden vaak aangeraden vanwege bouwkwaliteit en typcomfort. In deze prijsrange viel ook de Gigabyte GK-K6800 waarvan ik niet al te veel reviews kon vinden. Toch maar besloten om voor deze te gaan, vooral vanwege de draaiknop voor het volume. En voor de 12,17 die ik er voor betaald heb kan ik me er geen bult aan vallen.

Unboxing:
Simpel maar genoeg.

Achterop staan alle features van dit toestenbord:
USB: ja dat klopt
Perfect weight: nou niet perfect, maar voelt opzich wel degelijk aan en is niet te licht.
Glossy surface: klopt, maar dit vind ik nou niet echt een voordeel. In een goed verlichte kamer zie je na een paar dagen al overal vlekjes zitten op de glossy omranding.
Wat de knoppen, toetsen en wieltjes doen staat verder op in de review

Uiterlijk, afmetingen en gewicht:

Afmetingen (LxBxH) in millimeter: 467x205x31,2
Gewicht: 854 gram
Lengte usbkabel: ongeveer 1,2 tot 1,5 meter

Knoppen en toetsen:
Het toetsenbord heeft een gebruikelijke US International indeling. 2x lange shift zijn aanwezig, evenals een numeriek eiland. De backspace is kort, dat is wennen aan het begin maar je raakt er snel gewend aan. De membrame switches hebben een levensduur van 5-10 millioen klikjes volgens Gigabyte. Hier nog wat meer specs:
Total key travel is 3.50.2mm
Pre-travel is 2,50.2mm
Operating force is 557gf using rubber dome

Vraag me niet wat dit allemaal betekend, ik weet alleen dat hij gewoon goed typt voor een membraamtoestenbord. Aanslag is niet te zwaar en niet te licht. Geluid is aan de harde kant, vooral bij de mediatoetsen. De pootjes aan de achterkant zorgen voor een meer natuurlijke typhouding, de wrist rest is minimaal en helpt alleen een klein beetje bij het ondersteunen van je rechterhand.

Internettoesten links, van onder naar boven:
Terug, Vooruit, Verversen, favorieten en startpagina.
Favorieten doet niks in Chrome onder Windows 8. Startpagina opent de browser als deze nog niet open is, anders gaat hij naar de startpagina.

Multimediatoetsen boven, van links naar rechts:
Play/pause, stop, terug, vooruit.
Ik gebruik het alleen bij Windows Media Player, want bij Youtube oid doen ze het niet.
Volumewiel doet zijn werk perfect, veel beter en sneller dan eerst de volumeregelaar van windows te openen. Als je hieraan draait krijg je een onscreen volume indicator.

Blauwe LEDtjes onder het volumewiel laten zien of numlock, capslock of scrollock aanstaat.

Knopjes linkerkant van boven naar onder:
Mute, media player, mijn computer, mail, calculator.
Mail werkt niet onder win8. Calculator vind ik echt ideaal, altijd handig als ik snel iets moet uitrekenen.

Conclusie:
Niet een topper, maar wel uitstekend voor de prijs.

Heb jij ook een Gigabyte GK-K6800?

Thanks for the heads up! Die kleine backspace was me niet opgevallen en aangezien ik dit jaar met m'n Information Engineering opleiding begin zal ik die wel vrij veel nodig hebben :)
Fijn dat het je heeft kunnen helpen. Succes met je opleiding!
Ik weet niet of ik dit ergens kan melden. Maar ik heb dit keyboard gevonden toen ik op "ergonomisch" zocht. Lijkt me dat deze verkeerd is ingedeeld?
Nja hij typt wel lekker, maar hij is niet zo zeer speciaal ontworpen om ergonomisch te zijn. Ik zou hem eerder onder 'multimedia' plaatsen. Je kan hier verbeteringen doorgeven