Specificaties 256GB 2.5" (SATA-600) @ 540/520MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 Pro 256GB Review

H00GiE 8 februari 2013, 3.376 views

Samsung 840 Pro 256GB

Pluspunten

• Vormgeving (eerste indruk was meteen goed, zowel het product als de verpakking)
  • Snelheid (de snelheid van mijn hele pc is nu meer dan acceptabel)
  • Afwerking (de kabels zitten goed vast, er is duidellijk aandacht gegeven aan de afwerking!)

Minpunten

• Weinig tot geen instructies. (ik lees op tweakers vaak over firmware updates, hier werd echter nergens over gerept, misschien op de cd maar die heb ik to op heden nog niet geďnstalleerd)
  • Heel erg dun (de SSD is letterlijk iets meer dan een halve centimeter dik, en dat bemoeilijkte het inbouwen van de SSD specifiek bij gebruik van de "in-deur" bevestiging van de Bitfenix Prodigy. Let wel: Voor anderen kan de geringe afmeting juist een voordeel zijn!)

Ik had besloten mijn pc te voorzien van Mac OSX 10.8.2 Mountain lion.
Mijn pc word voornamelijk voor Photoshop, Videoediting, Audio Productie en Infrastructuur/Server Management gebruikt, en dus ben ik NIET gebonden aan Windows.
Bij de primaire doeleinden van mijn nieuwe "Hackintosh" hoort dan ook wel een SSD, Daarom (helaas voor sommigen) is mijn review dan ook gebaseerd op mijn ervaringen met OSX 10.8.2 (MountainLion)

Ik ben niet iemand van de getalletjes, mijn pc moet in zoverre voldoende snelheid hebben waar ik niet hoef te wachten op het opstarten, initialiseren van applicaties etc. Dus mooie grafieken en tabellen met snelheden zul je in mijn review niet tegenkomen.
Ook heb ik geen vergelijkingsmateriaal met voorgaande hardware/software, omdat ik volledig ben geswitched van OS.

Toch wil ik mijn ervaringen delen.
Eerste indruk:
omdat ik eigelijk nooit in mijn pc een SSD heb gehad en er eigenlijk behalve voor een server nooit een in mijn handen had gehad vroeg ik me echt af of dát het nu was waar ik ¤200+ aan had uitgegeven. Deze SSD namelijk is makkelijk de helft zo dik als mijn Crucial M4 SSD en is ook de helft zo zwaar.

De SSD is mooi omhult met een licht metalen kast met afgeslepen hoekjes, het ziet er erg mooi uit, jammer alleen dat het in je computer verdwijnt en eigenlijk nooit meer bekeken gaat worden.

In het pakket zitten nog wat informatie boekjes en een CD, ook worden er stickers meegeleverd om te laten zien dat je computer met een Samsung SSD is uitgerust.

inbouwen:
Ik heb mijn ssd ingebouwd in de "deur" van mijn Bitfenix Prodigy review.
Omdat de Samsung 840 pro zo dun is viel de SSD te ver naar beneden zodat ik moeite had met het vast schroeven.
Ook tijdens het vastschroeven had ik het idee elk moment mijn SSD kapot te maken door de schroeven vast te draaien. (misschien is dit iets persoonlijks, maar zoveel Processoren en Mini PCIe kaarten die ik al heb vervangen voelde minder "breekbaar" aan dan een SSD, terwijl zo'n SSD zeker minder breekbaar is.)
Ik heb vaak ondervonden dat goedkopere onderdelen niet zo'n goede pasvorm hebben bij de aansluitingen, echter hier was er duidellijk sprake van een goede afwerking, De sata en stroom kabels gingen er zelfs een beetje stroef in (met een duidellijk hoorbare klik van de sata kabel)

Installatie.
Ik had vooraf in windows een virtuele machine met OSX draaien en had vanuit de apple store MountainLion gekocht, en een bootable usb stick gemaakt.
Omdat ik geen voorgaande ervaringen heb met de installatie van OSX heb ik geen vergelijkingen, maar de gehele installatie was in maximaal 20 minuten klaar. (dit vond ik verassend snel). Omdat ik geen echte Apple MAC heb moest ik nog 1 keer opstarten vanaf USB disk. maar toen ik eenmaal vanaf de SSD kon opstarten viel ik van de ene verbazing in de andere.

-Boot tijd (cold boot > desktop): 7 seconden (waarvan 1,8 seconden POST)
-Photoshop CS6 opstarten: 1,7 seconden.
-Firefox opstarten: 1,3 seconden.

Tijdens gebruik is er "geen" wachttijd meer.
Dit is tijdens het bewerken van fotos van 10megapixel en groter erg fijn, een "undo" kost nu geen minuut maar een paar seconden, soms zelfs maar één seconde.

Hiermee adverteren ze ookwel eens, maar als ik zou moeten adviseren zou iedereen een SSD moeten aanschaffen. helaas heb ik geen vergelijking kunnen maken, maar ik hoop dat iemand iets met mijn review kan.

(mocht iemand een aantal OSX tools hebben voor het testen van harddisk snelheid dan houd ik me aanbevolen. en voeg ik de uitslagen hier toe.)

<edit>
Diskspeed Bench X en Blackmagic Disk Speed Test (applestore gratis) resultaten screenshots toegevoegd.
</edit>

Heb jij ook een Samsung 840 Pro 256GB?

Meer advertenties

Ik wil hier even bij vermelden dat de opgegeven snelheden van Samsung (die je ook regelmatig terug ziet komen in benchmarks, dus absoluut geen aanval hierop) alleen worden gehaald op de nieuwe yvi bridge moederborden, waar de SATA 3 controller zit ingebakken in de chipset. Zelf gebruik ik deze schijf i.c.m. een i7 860 op een Marvell 92xx controller (Asus P7H55-USB3.0), en haal ik ongeveer 60-70% van de schrijfsnelheden die worden geadverteerd, en ongeveer 40% van de leessnelheden.

Wil je op oude moederborden de opgegeven snelheden halen zal je met een externe controller moeten werken, minimaal op PCI-E 4x, met bijvoorbeeld een ASUS U3S6 (steeds moeilijker leverbaar).

Desalniettemin de beste upgrade die je een PC / laptop kan geven, mits je nu met een HDD werkt.

Goede review, alleen apart dat je eerst de vormgeving de hemel in prijst, en daarna als minpunt aangeeft dat de schijf erg dun is. Met een verloop tray schuift ie zo in een normaal 3.5" slot.

@eL_Jay mijn access times zijn ongeveer 0,075 ms read en 0,070 ms write, in AD SSD benchmark.
Weet je wat de accestime is?
(vind ik persoonlijk veel belangrijker/relevanter dan +50mb write/read speed)
Werken atto, crystaldiskmark en hdtune niet op Mac? Die benchmarks zijn namelijk "bekender" hier.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 8 februari 2013 17:12]

@eL_Jay: atto, hdTune en crystal zijn windows programma's, geen mac versie beschikbaar... ze hebben eigenlijk alleen alternatieven die snelheid testen tenopzichte van gebruik. (dus tests voor snelheid ten behoeve van video transcoding etc.) Daarnaast zijn de opties voor trim aan/uit zetten, en SMART monitoring beschikbaar voor mac.

@ScoeS: Klopt, optisch ziet het hele product er erg mooi uit (té mooi als je mij vraagt want de SSD "verdwijnt" ergens in je computer behuizing.) De afmetingen kunnen voor anderen juist prima uitkomen, mij viel op dat deze SSD 4mm (!) dunner is als mijn Crucial m4. en juist dát verschil het moeilijker maakte met de "in-Deur" bevestiging bij een Bitfenix Prodigy.
Ik zou het wat beter kunnen formuleren inderdaad.

<edit> Formulering vebeterd </edit>

[Reactie gewijzigd door H00GiE op 8 februari 2013 17:44]

Toeval wil ook dat ik inderdaad een IVY bridge i5 gebruik, met een z77 chipset.
Ik was me er niet van bewust dat "oudere" systemen niet de volle snelheid van 540MB/s kunnen gebruiken/ervaren.

Dit is wel belangrijk om te weten/vermelden!

[Reactie gewijzigd door H00GiE op 8 februari 2013 18:16]