Tweakers zegt: 7,5

Specificaties Small form factor, 9 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Prodigy Zwart Review

H00GiE 22 oktober 2012, laatste update op 22 oktober 2012, 3.272 views

BitFenix Prodigy Zwart

Pluspunten

• Klein, maar groot genoeg voor highend onderdelen en waterkoeling.
  • Ruimte voor eindeloze koeling opties.
  • Mogelijkheden voor aanpassingen, voor optimaal gebruik van de ruimte.
  • Gebruik van gewone ATX voedingen.
  • Vormgeving

Minpunten

• 5¼" bay is verwijderbaar maar wel uit een stuk. (Bij het gebruik van 240 radiator zit deze in de weg.)
  • De kunststof beugels zijn wat dun en scherp om ze als handvat te gebruiken.
  • Veel logische aanpassingen zouden al in de fabriek kunnen worden gedaan.
  • Met 250mm is het toch een brede kast.

Ik was al op zoek naar een oplossing voor een "mobiele" maar krachtige pc en direct na het zien van deze kast MOEST ik 'm hebben. De aantrekkingskracht van deze kast was voor mij de vormgeving, en de mogelijkheid om een mITX game pc te bouwen.

Veel ITX kasten zijn gemaakt voor low-profile koelers, zo min mogelijk harddisks, en eigenlijk geen / low profile videokaart. En juist ruimtelijkheid is de sterke eigenschap van de Prodigy:

Niet alleen passen er maarliefst vijf(!) 3,5" harddisks in, maar de kast geeft daarnaast nog eens ruimte voor twee 2,5" harddisks of SSD schijven in de deur, ruimte voor een fullsize koeler, een normale optische drive, en full size grafische kaart. Die laatste mogelijkheid zitten wel haken en ogen aan, het is namelijk niet mogelijk om de bovenste drie 3,5" drive trays te gebruiken, als er een full length videokaart gebruikt wordt. Het kan wel maar dan zal er wat creatief om moeten worden gegaan net het aanpassen van de trays. En dat is even een verhaal apart waar ik nu niet op in ga.

Het moederbord zit als het ware op zijn eigen troon. Net boven de voeding, eigenlijk midden in de kast. Er is tot 160mm hoogte beschikbaar boven het moederbord, waardoor het heel goed mogelijk is om hoge CPU koelers te gebruiken. De kast bied over het algemeen voldoende plek voor koeling, in zoverre dat er in de voorkant plek is voor een 230mm koeler, er passen twee 120mm koelers in de bovenkant en n 140mm koeler in de achterkant. De koelopeningen aan voorkant, bovenkant en de koelopening voor de voeding zijn voorzien van een stof filter. Naast dit geweld aan ventilators bied deze kast ook de ruimte voor waterkoeling. Bij voorbeeld: Een 200mm radiator in de voorkant n een 240 radiator in de bovenkant valt onder de mogelijkheden.

Een "normale" ATX voeding (met een maximale lengte van 160mm) past gemakkelijk, en bied mogelijkheden voor cable management. Met een structurele aanpassing (met behulp een dremel o.i.d.) kan het achterschot van de voeding compartiment worden verwijderd zodat er ruimte is voor een 180mm lange voeding.

Aan het uiterlijk is ook gedacht, wat meteen opvalt zijn de voeten en "handvaten" van de kast, het zijn flexibele kunststof beugels, die volgens de fabrikant behoorlijk wat krachten zou moeten kunnen weerstaan, en klappen (van vervoer) zouden moeten absorberen.
Ik ga de proef niet op de som nemen, want ik heb door de geringe dikte van het materiaal twijfels over de waarheid van deze claim.
Wel maken ze de kast bijzonder. Met een mat zwarte "soft" coating en een uniek design.
Origineel zit er een groot logo van Bitfenix op de voorkant, maar deze is simpelweg opgeplakt en indien gewenst met de hand verwijderbaar.

Aan de (rechter) zijkant zitten de knoppen in de deur "verstopt" met 2 blauwe leds en twee USB 3 aansluitingen. De USB3 aansluitingen hebben ook een USB2 door lus kabel indien er geen gebruik gemaakt kan worden van USB3

De kasten zijn in ook verkrijgbaar in een witte uitvoering, maar deze heeft een kunststof voorkant die niet is geperforeerd, in tegenstelling de zwarte uitvoering die een zwarte mesh met filter als voorkant heeft gekregen. Het grappige is dat de voorkanten kunnen worden uitgewisseld en dat geeft een behoorlijk contrasterend effect. (zie foto)

Met de invoering van highend mITX socket 1155 en socket FM1 moederborden bied juist deze kast eindeloze mogelijkheden om een behoorlijke gaming computer te bouwen op "lanparty" formaat, die ook nog ideale opties bied voor waterkoeling.

Ik ben van mening dat deze kast nog behoorlijk het stof van modding kan doen opwaaien, ik kan je wel zeggen IK kan niet wachten op de buildlogs.

Heb jij ook een BitFenix Prodigy Zwart?

Ik snap twee van je 4 negatieve punten niet eigenlijk.

Hoezo is "5¼" bay is verwijderbaar maar wel uit een stuk." een minpunt? Dat ie verwijderbaar is, of dat ie uit n stuk is?

En "Veel logische aanpassingen zouden al in de fabriek kunnen worden gedaan." Welke aanpassingen bedoel je dan?
Antwoorden op die vragen had je kunnen lezen in de volledige tekst.
Maar omdat je 't vraagt:

Om een radiator te kunnen gebruiken moet de 5¼" bay eruit. dit is een nadeel, dit word veroorzaakt door de constructie van diezelfde bay (het is uit n stuk metaal vervaardigd) dat is (ook) een nadeel. Ik heb de twee nadelen samengevoegd omdat het op hetzelfde onderwerp sloeg.

Logische aanpassingen af fabriek zouden zijn:

"Met een structurele aanpassing (met behulp een dremel o.i.d.) kan het achterschot van de voeding compartiment worden verwijderd zodat er ruimte is voor een 180mm lange voeding." (quote uit volledige tekst.)
Ze zouden het achterschot al kunnen verwijderen (of er een opening plaatsen met voldoende ruimte voor lange en/of modulaire voedingen)

"...het is namelijk niet mogelijk om de bovenste drie 3,5" drive trays te gebruiken, als er een full length videokaart gebruikt wordt. Het kan wel maar dan zal er wat creatief om moeten worden gegaan net het aanpassen van de trays"
(quote uit volledige tekst.)
Ze zouden gezien de vrije ruimte ook voor een andere opstelling kunnen kiezen. Men komt over het algemeen 2 3 CM te kort, deze ruimte is er nog in de kast. alle HDD bays n de lange videokaart kunnen dan wel tegelijk worden gebruikt. Misschien is een hotswap rek wel mogelijk. Dit kost echter wat meer en een hogere verkoopprijs kan de aantrekkelijkheid van de kast negatief benvloeden.

Als laatste zou men het 5¼" bay metaal kunnen halveren in lengte (of mogelijk maken om een gedeelte te verwijderen) zodat een LCD schermpje of fancontroller (zoals hun eigen recon fancontroller ) wel in combinatie met een radiator in de bovenkant zou passen.
Snap echt het nadeel van die 5.25inch bay niet:

Zie er niks aan waarvan ik denk, o wat jammer. Wat is nou het grote probleem 8)7

Dat die 250mm breed is is geen nadeel, maar een keuze. Dit is geen doorsnee htpc kast.
Dat je meld is 1 ding, dat je dat als nadeel bestempeld is onzin, want aan de andere kant is het net zo goed een voordeel.

ps: ja, ik heb je tekst nog eens nagelezen maar ik zie het nergens staan. Bedoel je te zeggen dat als je een rad installeerd, je verplicht ben de 5.25inch ba "op te geven" en je dus geen optical kan gebruiken ?

Vind dit eerder inherent aan kleine HTPC kasten, er zal altijd iets niet passen.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 16 januari 2013 08:34]

Ik vind het een nadeel en noemenswaardig vermindering van mijn waardering van de kast.
Al je adverteert met een kast die "duidelijk" de nadruk op lanparties, game pc en hoge specificaties legt, en dan adverteert dat er makkelijk radiatoren in te bouwen zijn,
Maak het dan ook waar/af! Zorg ervoor dat er voorzieningen zijn voor je eigen (bitfenix recon) fancontroller in de optical bay wanneer je daadwerkelijk gebruik wil maken van radiatoren. Als men iets doet voorkomen dat het kan en je bemerkt dat op een later tijdstip dat het niet zo is als dat het lijkt, dan is dat een nadeel.
En vind ik dat dit wel opgemerkt mag worden, vr iemand anders een simpele watergekoelde game pc wil bouwen met deze kast, (afgezien van de behoorlijke grootte) is zo toch niet alles mogelijk, wat je wel als mogelijk zou kunnen verwachten.

Zeker gezien er vanuit de fabriek of tekentafel even twee minuten langer zou kunnen worden nagedacht over deze oversize mini ITX kast, dan was er nu een oplossing geweest.

Offtopic: Madrox, Je bent het niet eens met mijn mening, prima!
Maar ik heb deze review geschreven en dit zijn mijn ervaringen met dit product.
Ik heb een feit als een nadelig ervaren. simpel!
Als jij een andere mening hebt en graag jou mening wil delen met tweakers.net ga je gang. Maar ga mijn review niet bevuilen met jou mening dat ik niet mag "zeuren" over een feit wat ik ervaren heb als zijnde nadelig.
Of geef jou mening over hetgeen wat ik als nadeel heb ervaren, en geef aan dat jij mijn mening daarover niet deelt. maar ga mijn mening niet als onzin betitelen, bij voorbaad dank!

<edit> Dat menig casemod fanaat mijn mening deelt over het ongelukkige constructie van de optical bay, word bewezen door de vele "upside down" mods die er met deze kast zijn gemaakt. Met een "upside down" mod kan dus nu WEL gebruik worden gemaakt van optical bay+ rad, door de front 180 te draaien waardoor de optical bay aan de onderkant terecht komt.
zoals hier
en hier
Dit vind ik zelf alleen niet praktisch.

[Reactie gewijzigd door H00GiE op 28 januari 2013 17:15]

Het kan, ze maken het waar. Nergens zeggen ze toch dat je een 240mm rad + optical kan inbouwen. Beiden kunnen, maar dan apart. Buiten dat, er zullen zich niet veel luitjes druk maken over opticals; wie gebruikt ze nog? Als oplossing kan je ook gewoon een externe optical nemen, reuze handig; neem je overal mee naartoe.

Kunnen we aub bij de stof blijven en niet persoonlijk worden, dank je. Het vervuild de discussie en ik ben je niet persoonlijk aan het aanvallen. Chill !

ps: je kan er ook gewoon een single-rad in proppen + een optical.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 24 juli 2015 13:40]

Goede review :) Twijfel nu zelf ook om de kast te kopen.
Heb je ook foto's van je eigen systeem? Vooral met oog op cable-management ;)
Dank, ik heb er zelf nu even een broddel werkje van gemaakt :/
Ik wacht namelijk met mooi maken tot ik mijn waterkoeling erin heb zitten.
dan komen er toch weer kabels bij...
Ik kan wel fotos schieten hoor, maar verwacht nog geen clean cable management.
zou je hierin een een sli of crossfire opstelling kunnen doen?
Ja, en nee.

Met gewone (ondersteunde) hardware (m-itx mobo + PCIe videokaart) kan het niet...

Echter deze site zou niet bestaan als mensen gewoon NEE als definitef antwoord accepteerden, tweaken en modden dus!! Met enige aanpassingen is het prima haalbaar om een sli/crossfire systeem te bouwen.
ik heb zelfs een buildlog:

hoe fel zijn dde led's aan de zij kant een foto is het beste dan zie ik het echt

[Reactie gewijzigd door tedvanes op 20 april 2013 19:51]