Bosch WAS28444NL Review

Case-study 18 februari 2013, 2.657 views

Bosch WAS28444NL

Pluspunten

• Stil
  • Trillingsarm
  • Grote deuropening
  • Makkelijk te openen deur
  • Bijvullen-functie, min of meer ndig om maximale belading te behalen

Minpunten

• Meeste wasprogramma's lang (minimaal 2 uur, snelle programma's korter maar weet nog niet of die voldoende schoon wassen)
  • zeeplade nat van onderen, water valt eruit als je laatje snel opent

Droogresultaat Score: 4
Energieverbruik Score: 4
Wasresultaat Score: 4
Ik bestelde bij veiligkopen.nl de Bosch WAS28443NL omdat de reviews van zowel machine als webshop lovend waren, maar kreeg het opvolgende model, deze dus, voor dezelfde prijs.
Deze machine kwam ter vervanging van onze ruim 6 jaar oude (naar nu blijkt Spaanse) Bosch wasmachine, die in ons jonge gezin gemiddeld 2x per dag draaide en dus toch een goeie 3000 wasbeurten dienst had gedaan.
Daarom deze keer een Duitser (te zien aan typenummer en prijsverschil van gemiddeld 80 met "vergelijkbare" Bosch machines en mogelijk net iets degelijker) proberen met 8 kg capaciteit, die dan net iets minder vaak hoeft te draaien en het dus minstens weer 3000 wasbeurten volhoudt.
De eerste paar wasbeurten draait ie perfect schoon en wat is ie stil! (wt zeg je, staat de wasmachine op 1400 toeren te centrifugeren?! ;)
ook de met 1 vinger te openen (bij het voorgangermodel puntje van kritiek volgens Consumentenbond) grote vuldeur is ideaal.
De machine heeft meer programma's instelmogelijkheden dan we ooit zullen gebruiken, waarvan de meesten een stuk langer zijn dan van onze vorige machine (Eco*?).
Het zoeken naar "ons" programma is dus begonnen..
Bijvullen-functie: de start/bijvullen knop indrukken, wachten tot het display van NO naar Yes schakelt (met knal van deurslot) en je vergeten spijkerbroek die je morgen weer aan wilt er gauw bij kieperen _/-\o_ of je mobiel er gauw uitvissen :+
edit: de functie Bijvullen blijkt nodig om de nominale 8 kg was erin te krijgen: eerst prop je 'm vol met slechts 5 kg, machine doet er water bij en draait een paar rondjes waardoor die 5 kg inklinkt en er nog 2 baddoeken bij kunnen waardoor je misschien 7 kg laadt.. het wasresultaat wordt niet negatief benvloed en het centrifugeresultaat wordt hier zelfs beter van!
Als ik een minpuntje moet noemen: als ik de wasmiddellade (te?) snel open heb ik natte voeten van het (condens?) water wat daar onder hangt en er dan af valt.
De duurzaamheid kan ik natuurlijk pas over 5 jaar (2500 wasbeurten?) beoordelen.

Heb jij ook een Bosch WAS28444NL?