Lian Li PC-7B Plus II Review

CDAAbeltje 14 april 2008, laatste update op 15 april 2008, 3.759 views

Lian Li PC-7B Plus II

Pluspunten

• 3 Fan's bijgeleverd
  • Panelen makkelijk te verwijderen
  • In het dak een optionele fan plaats met grill
  • Optionele side-intake fan
  • Een groot scala aan schroefjes + schroeven draaier
  • Licht gewicht
  • Zeer mooie en goede afwerking
  • Fan's maken geen lawaai

Minpunten

• 2 Fan's zijn blauw, 1 niet
  • Fan voor in het dak niet meegeleverd

Hier nog een aantal foto's :)

Deze review betreft de Lian Li PC-7B Plus Led Edition.

Sinds ik ook al in het bezit ben van een PC-71 en ik een 2e systeem in elkaar heb gezet was voor mij de kast keuze erg gemakkelijk. Het werd dus wederom een Lian Li :)

Algemene beoordeling:

De gehele case is gemaakt van aluminium en dat zorgt er uiteraard weer voor dat het deze case zeer licht is. Alle fan gaten zijn zeer netjes machinaal uitgesneden en perfect afgewerkt. De case is niet in de kleur zwart gespoten maar gecoat.
De zijpanelen en voorpaneel sluiten zeer mooi aan en niets van dit is moeilijk te bevestigen of te verwijderen. De zijpanelen zijn dmv meegeleverde thumbscrews vast te zetten en het voorpaneel heeft een eigen klik systeem.
Er word een heel scala aan schroefjes mee geleverd, allemaal stuk voor stuk geschikt voor een HDD / DVD-Rom / Moederbord bevestiging. Voor de afstandhouders die het moederbord op hun plaats houden is een schroeven draaier bij geleverd net zoals een aantal tie-wraps en een stickie kabel houder.
Nog een bijkomend groot voordeel is dat er 3, 120mm fan's bijgelverd zijn waarvan er (helaas maar) 2 blauw oplichten.

Bouwkwaliteit en afwerking:

De bouwkwaliteit is zoals ik gewend ben van Lian Li. Je zult in deze case dan ook geen enkel scherp randje tegen komen, een mogelijk scherp randje is door Lian Li afgedekt met een plastig stripje. De hele kast is vast gezet dmv pop-nagels en zoals ik al zei zijn de zijpanelen vast te zetten met bijgeleverde thumbscrews. Het HDD rekje en de optionele fan zijn dmv een aantal schroefjes zeer gemakkelijk los te halen en dit heeft weer een voordeel bij het schoonmaken van de kast. Uit ervaring weet ik dat de platic aan / uit en reset schakelaars niet erg stevig zijn vooral als ze er een keer uit zijn geweest. Gelukkig haal ik deze er niet vaak uit ;)

Inbouw- mogelijkheden:

De kast heeft voor zijn grote erg goede inbouw mogelijkheden. Even een kleine opsomming:

4x 5,25" Bays (DVD-Rom)
2x 3,5" Bays (Floppy's)
3x Intern 3,5" Bays (HDD's)

Ook heb je het voordeel bij Lian Li dat er accesoires worden gemaakt voor het plaatjes van extra HDD's. Het type EX-33B heb ik zelf in gebruik en is ook in de case te plaatsen :)

Het plaatsen van mijn A8N32-SLI Deluxe verliep zonder problemen. Het is niet 1 van de kleinste planken en had van te voren wel even een twijfel of de plank zonder problemen in de kast zou passen. Ik heb hier helemaal geen problemen mee ondervonden en heb zelfs ruimte over.
Verder zijn kabels perfect weg te werken richting de bijvoorbeeld backplate.

Koelings- mogelijkheden:

De koelingsmogelijk heden bij deze kast zijn dik in orde. Er zitten 3, 120mm fan's bij en in het dakje zit ook nog een zeer mooi rooster om een optionele 80mm fan te kunnen plaatsen. Deze zit helaas niet in het pakket en is dus niet meegeleverd.

Vormgeving:

Ik ben persoonlijk altijd helemaal weg geweest van de vormgeving van Lian Li kasten. Dit omdat ze zeer straks zijn, vooral de voorkant. Een dergelijk fan rooster is mooi afgewerkt en er zitten niks geen toeters en bellen aan de kast die je als vervelend kunt ervaren.

Installatie- gemak:

Alles aan deze kast is zeer gemakkelijk te verwijderen. De zijpanele schuiven eraf, het front paneel klikt eraf en de DVD-Rom / HDD's zijn dmv een aantal schroeven gemakkelijk te verwijderen. Gelukkig heb je bij deze kasten geen kliksystemen oid :)
De fan's zitten bij deze kast vast met schroeven en gelukkig niet meer met de platic kapjes die ik in mijn PC-71 heb zitten.

Modbaarheid:

Ik ben van mening dat je met deze kast alle kanten op kunt. In de 3,5" Bays voorin kan gemakkelijk een LCD geplaatst worden of voor de liefhebber een card reader oid. Ik weet niet wat ik ga modden aan deze kast, daarom staat het op voldoende. Mocht ik gaan modden en het bevalt goed dan zal ik dit zeker aanpassen :)

Update:

Ik heb vandaag de Oranje en Groene Led's vervangen voor een Rode en Blauwe. Nu kom ik wel even bij de goede modbaarheid van deze kast. De Led's zaten er met soldeer werk binnen 5 minuten in ! Erg gemakkelijk dus.
Het volgende wat op de agenda staat zijn de vandal-proof schakelaars. Ook dit is erg gemakkelijk uit ervaring met mijn PC-71 :)

Kwaliteit van voeding:

Bij deze kast zit geen voeding bij geveleverd. Daarom geen beoordeling :)

Prijs:

Over de prijs zijn de meningen verdeeld. Ik vind dat de prijs voor deze kast goed is als je kijkt naar wat je er voor krijgt. Een perfect afgewerkte case, goed inbouwmogelijkheden en nog licht gewicht ook nog.

Heb jij ook een Lian Li PC-7B Plus II?

Als er liefhebbers zijn voor meer foto's dan hoor ik het wel :)

[Reactie gewijzigd door CDAAbeltje op 11 april 2008 17:15]

misschien een foto van hoe het nu intern zit met alle hardware ge´nstalleerd?
Dat komt dik in orde, moet zo even weg, vanavond zal ik in dit venster een linkje plaatsen naar meer foto's :) Ook een aantal foto's hoe het staat bij z'n grotere broer :)

Edit:

Hier dan de beloofde foto's:

Klik

[Reactie gewijzigd door CDAAbeltje op 11 april 2008 17:41]

In ieder geval een nette review.Meer foto's zijn altijd welkom.
Een nette review heeft niet zoveel smileys nodig...
Ik ben een man van smileys :) ;)
Mooie review. Ik zit zelf ook te denken aan deze kast vanwege het uiterlijk en het materiaal. Ik heb nu een Antec P182 maar die heb ik helaas laatst zo'n beetje uit m'n "klauwen" laten vallen waardoor het nu een gammele bak is geworden. Ik zat te denken om maar meteen een nieuwe PC te kopen. Die side intake fan zit die eigelijk standaard bij de kast? Heb het opzich niet echt nodig en het lijkt me niet echt handig voor als je vaak in de kast zelf moet zijn. Maarja je kunt het altijd eraf halen lijkt me
Dus jij stapt af van de P182 en zou nu eerder deze kast overwegen? Waarom?

Ik ga een geheel nieuwe pc kopen en twijfel tussen deze twee kasten. De P182 lijkt me nogal groot en lomp, ook de aanknop achter het deurtje vind ik irritant.
De Lian-Li lijkt me 'verfijnder' en stijlvoller. Kwaliteit is volgens mij ook hoger.
Wat is jouw mening?
@Spacepannekoek:

De side intake fan kun je er heel gemakkelijk dmv 4 thumbscrews afhalen. Ik denk dat het ook per pc en per gebruiker verschilt of je hem echt nodig hebt.

@Ragger:

Als jij van " Groot en Lomp " houd dan zou je voor die P182 moeten gaan. Echter geef je zelf al aan dat je niet van de aanknop achter het deurtje houd.
Ik heb zelf jaren geleden een Chieftec gehad en ik zie op de foto's eigenlijk het zelfde systeem qua HDD's en DVD-Rom's. HDD Rekjes van masief staal die eruit kunnen, DVD-Rom's die worden vast gezet met plastic sledes. Ik ben blij dat ik daar vanaf ben, is mijn mening, maar ik vond het voor geen meter werken.
Ik moet me aansluiten bij wat jij zegt " Verfijnder en Stijlvoller " :)
En uiteraard is het bekend dat de kwaliteit en de afwerking gewoon helemaal super zijn.
De keus is uiteraard aan jou tussen de 2 kasten al was die voor mij snel en gemakkelijk gemaakt :P

[Reactie gewijzigd door CDAAbeltje op 15 april 2008 10:27]

Ik vind de P182 en de Lian Li PC-7B beiden wel stijlvol. De P182 is natuurlijk vrij zwaar. Maar het is een stille kast van goede kwaliteit. Dat zal deze ook uiteraard zijn, het is zonde dat ik mijn P182 heb laten vallen, ik ga niet 2 x dezelfde kast kopen denk ik. Dan is de lol er ook snel af. En deze kast is ook een stukje goedkoper! :)
Heb je gelijk aan. Uiteraard is ook aan jou de keuze wat je doet hoor :)