Logitech MX400 Performance Laser Mouse Review

Splash 11 april 2008, laatste update op 19 juni 2008, 622 views

Logitech MX400 Performance Laser Mouse

Pluspunten

• Goede precisie
  • Gladde voetjes
  • Ligt lekker in de hand
  • Zijknoppen goed bereikbaar

Minpunten

• Scrollen gaat stroef na verloop van tijd
  • Scrolwiel klikt niet lekker
  • Matige prijs/kwaliteit verhouding

In deze review zal ik me vooral focussen op het scrollwiel van de logitech mx400, aangezien dit het aspect is dat me het slechtst bevalt.

Toen mijn oude Logitech DualOptical het begaf moest ik echt op zoek naar een nieuwe muis, aangezien dat type al lang uit de handel is. Mijn eisenpakket was het volgende:
  • muis met draad
  • met extra knoppen aan de zijkant
  • scrollwiel dat ook 'zijwaarts' scrollen ondersteund
  • scrollwiel dat klikt bij het draaien
De logitech mx400 is de enige muis van een A-merk welke aan deze eisen voldoet, aangezien microsoft-muizen naar mijn weten allemaal een klikloos scrolwiel hebben, en het overige aanbod draadloos is.

Beoordeling
Over de meeste eigenschappen van de muis ben ik tevreden. Hij heeft goede gladde voetjes waardoor hij lekker glijd, ligt lekker in de hand, de knoppen aan de zijkant zijn bijzonder goed bereikbaar en de precisie is gewoon goed.

De problemen die ik met de muis heb liggen echter allemaal bij het scrollwiel. Ten eerste werkt het 'klikken' op het scrollwiel bijzonder slecht. Er zit namelijk niet echt echt een klik, het lijkt of je het wiel tegen een solide platform aandrukt, en als je dan iets harder druk wordt de klik opeens geregistreerd. Ik heb dit opgevangen door de knop aan de zijkant in te stellen als 'middelste muisknop', maar ideaal is dat natuurlijk niet.
Ten tweede gaat het scrollen zelf nu ik de muis een maandje heb steeds stroever. Het werkt opzich wel prima, maar erg lekker vind ik het persoonlijk niet voelen. Ook voel ik een verschillende weerstand bij naar boven of naar beneden scrollen.
Tot slot nog een woordje over het zijwaarts scrollen. Dit was van te voren een van mijn eisen, maar in de praktijk blijkt dat ik het eigenlijk vrijwel nooit gebruik. De reden hiervoor is simpelweg dat de meeste software zo is gebouwd dat zijwaarts scrollen nooit nodig is. Als het wel moet is het dan nog eens zo dat het door de software niet of niet goed werkt. Bij het ene pakket gaat het veel te snel, terwijl het bij een ander programma met de zelfde instellingen weer tergend traag werkt. Overigens is dit niet veroorzaakt door het product of de drivers, maar is er simpelweg nog niet genoeg standardisatie over zijwaarts scrollen binnen de softwarewereld.

Overigens zijn de beschreven problemen niet aanwezig bij alle logitech muizen, ik ben ook in het bezit van een pas nieuwe v450 laptopmuis, en deze scrollt en klikt wel prima. Daarom is het des te frustrerender dat het in dit product gewoon niet goed is.

~[update]
Ik heb de muis nu een tijdje en ik moet zeggen dat het zwaar scrollen me niet meer opvalt. Of het wieltje 'ingesleten' is of dat ik gewend ben geraakt weet ik niet.
Het middelklikken werkt nog steeds niet zoals verwacht.

Heb jij ook een Logitech MX400 Performance Laser Mouse?

Ik heb sinds enkele dagen ook deze muis, ter vervanging van mijn MX310 (ben niet helemaal zeker van het typenummer). Ik ben het met jkj eens dat dit echt een heerlijke muis is. Mijn oude muis raakte versleten, waardoor ik nogal hard op het knopje moest rammen :), maar deze lijkt bijna automatisch te klikken.
Verder is hij erg precies, ik zit er zelfs voor het eerst over na te denken om een muismat te kopen, zodat hij nog lekkerder glijdt.
Ik heb er overigens 30 euro voor betaald en ik vind hem zeker zijn geld waard.
Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik vooral het horizontaal scrollen eigenlijk nog niet gebruikt heb, maar met het verticaal scrollen heb ik geen enkel probleem.
Ik heb deze muis al bijna een jaar, en het scrollwheel werkt nog net zo soepel als op dag een.
Lijkt mij dus dat er iets mis is met je muis.
Hier ook. Langer in gebruik maar geen problemen met het scrollwieltje. Loopt perfect. Het indrukken van het wieltje (als 5e knop) ging in het begin ook lastig (ik wist pas dat het erop zat toen ik het ergens las, had het wel geprobeerd maar werkte volgens mij niet), doet het nu wel goed.
En ben met je eens dat het zijwaarts scrollen niet (goed) genoeg geimplementeerd is/wordt om bruikbaar te zijn. Zeker niet op een 24" breedbeeld :+
Bijvoorbeeld in UltraEdit scrollt-ie zo snel opzij dat je je gewoon opnieuw moet oriŽnteren = onbruikbaar
Jammer dat je niet tevreden bent met de muis. Ik heb sinds twee weken zelf ook deze muis gekocht en hij bevalt mij prima. Het zijwaarts scrollen is vooral handig op sommige websites en grafische programma's. Met name in Adobe InDesign vind ik het uitermate handig om zijwaarts te scrollen.

Het kan zijn dat je helaas een slecht batch ontvangen hebt, maar ik heb er tot op heden geen problemen mee. Ik zal over twee weken nog een update schrijven.