Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

D-Link DIR-655 Review

PauseBreak 9 april 2008, laatste update op 15 april 2010, 3.307 views

D-Link DIR-655

Pluspunten

• Bereik WLAN
  • Snelheid router
  • Veel instelmogelijkheden

Minpunten

• Beveiliging WLAN met standaard firmware slecht.
  • Onlogische menu opbouw

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Aanschaf
De D-Link DIR-655 heb ik in gebruik sinds eind oktober, begin november 2007 in gebruik. De router heb ik gekocht na het lezen van verschillende topics op GoT en meerdere reviews online, onder meer over routers en glasvezel. Eisen aan deze router waren dat het ding uiteraard de snelheid van glasvezel aan zou kunnen zonder problemen en dat het ding voorzien was van WLAN met voldoende beveiligingsopties. Deze router kwam als een van de weinige, betaalbare opties uit de bus, dus zodoende werd het dit product. Een pc gebruiken als router had natuurlijk ook gekund maar daar had ik geen zin.

Eerste Indruk
De DIR-655 zit in een fraaie doos, die niet heel erg stevig is maar verder zijn ding doet. Alles zat erg netjes in de doos en het was direct duidelijk of je alles had of niet. Het apparaat zelf ziet er goed uit in het wit/zwart met blauwe LEDs. Het was dus een V2.0 en dat is altijd fijn. De achterkant was afgeplakt met een waarschuwing eerst de handleiding te lezen voordat je overenthousiast van alles gaat aansluiten, een goede zaak lijkt me. Verder zat er natuurlijk een handleiding bij, een cd-rom met FAQs, handleidingen in PDF formaat en een CAT-5e kabel van ongeveer een meter. Ook een bracket om het apparaat in op te hangen ontbrak niet (niet gebruikt overigens) en natuurlijk de voeding en de antennes voor het WLAN gebeuren.

Aansluiten en Instellen
Aansluiten
Omdat deze router een vervanging was voor de inmiddels overleden WRT54G die ik eerst gebruikte, lag alle benodigde infrastructuur er al. Dat was dus geen probleem. Na eerst maar de Quickstart te hebben gelezen en de handleiding bij de hand te hebben gelegd, ging ik aan de slag.
De antennes draai je er simpel in aan de achterkant en qua kabels wijst alles zich vanzelf. Het staat goed en duidelijk aangegeven welke kabel waar in moet.
Instellen
Het instellen gaat op het eerste oog lastiger dan de oude router maar op zich gaf het geen echt grote problemen. Het duurde even voordat internet het deed op alle computers maar dat was een foutje van mijn kant - ik was vergeten het modem even te resetten. Hierna deed alles het en kon ik op internet. Het instellen voor WLAN kom ik later op terug.
Qua instellingen heb je weinig te klagen bij de DIR-655, het ding heeft vrijwel overal wel een optie of instelmogelijkheid voor. Dit is erg fijn maar doordat niet alles even logisch is neergezet was het in het begin af en toe nog even zoeken waar ook alweer net die ene optie zat die ik nodig had. Een kwestie van wennen waarschijnlijk maar het zou fijn zijn wanneer er iets meer logica zou zitten in de opbouw van de menu's van de DIR-655.
Zaken als Port Forwarding e.d. zijn, eenmaal gevonden, makkelijk in te stellen en dat gemak geldt eigenlijk voor alle instellingen die je moet doen wel. Je moet het alleen wel eerst weten te vinden.

WLAN
Zoals gezegd kom ik even terug op het instellen voor WLAN. Op het oog is het erg simpel en snel te doen en dat blijkt ook wel zo te zijn. Echter, het probleem met de firmware die out-of-the-box in het apparaat geladen is, is dat deze blijkbaar de beveiligingsinstellingen niet uitvoert.
Ik had WPA2 Personal en MAC Adress Control aangezet maar toen ik dit ging testen met de laptop van de buurjongen, die dus geen toegang zou moeten hebben, bleek dit een façade te zijn. Gewoon door in Windows te dubbelklikken op mijn netwerk kreeg zijn laptop een IP adres en onbeperkte toegang tot mijn netwerk, terwijl dit echt niet had moeten kunnen.
Nou besef ik me dat het updaten van de firmware een simpel, rechttoe - rechtaan proces is maar dit soort grove beveiligingsfouten zouden ook in de standaardfirmware niet moeten kunnen. Met de nieuwe firmware (1.11 op het moment van schrijven) is het probleem overigens keurig opgelost maar er zijn genoeg mensen die een DIR-655 hebben gekocht zonder zich bewust te zijn van de mogelijkheid van het updaten van de firmware, of die dit niet boeiend vinden. Erg jammer dus dat zo'n fout er blijkbaar toch in geslopen is. Hierdoor heeft de beheersbaarheid toch een slecht gekregen want zoiets mag gewoon niet.
Over de prestaties van het WLAN ben ik wel zeer te spreken. Het bereik is zeer goed, zelfs bij mijn buren heb ik nog een vrij goed signaal (en dat is hemelsbreed 25m verderop met het nodige beton er tussen) en kan ik gewoon snel internetten. Gamen en zelfs downloaden via WLAN gaat vele malen sneller dan bij de Linksys die ik hiervoor had, ook al staat het hetzelfde ingesteld. Namelijk 'gewoon' 802.11g only. Het verschil is echter wel duidelijk merkbaar. Natuurlijk is er een verschil in glasvezel en Chello maar ik bedoel met name het verschil in intern bestanden uitwisselen, dit gaat duidelijk sneller.

Dagelijks gebruik
Bij dagelijks gebruik merk je vrijwel niet dat je achter een router zit. Ik zou net zo goed direct op de modem kunnen zijn aangesloten wanneer gekeken wordt naar de snelheid. Downloads e.d. gaan even snel als de DIR-655 is aangesloten als wanneer ik direct op het modem ingeprikt ben. Dikke prima dus.
Ook wanneer ik stevig aan het downloaden ben, merkt de rest van de familie daar vrijwel niks van. Nu zal dit ongetwijfeld te maken hebben met de internetverbinding maar de QoS en dergelijk van de DIR-655, daar zit het wel snor mee.
Verder is het ding tot nu toe nog nooit vastgelopen of heeft het rare dingen gedaan. Het ding wordt wél redelijk warm als er veel gebruik van wordt gemaakt (lees: veel downloaden, gamen etc op meerdere pc's tegelijkertijd) maar dat is niet verontrustend of storend. Wel zijn de blauwe leds vrij fel maar omdat ik de router op een andere kamer heb staan waar normaal gesproken bijna nooit iemand komt, is dat geen probleem.

Ondersteuning
Door het WLAN beveiligingsprobleem heb ik meteen hiervan gebruik gemaakt. De site van D-Link is vrij overzichtelijk en simpel te navigeren, je vindt vrij snel wat je zoekt en de snelheid van downloads is ook best aardig. Het gaat in ieder geval niet zo traag als bij Asus het geval is :p.
De snelheid waarmee nieuwe firmware wordt uitgebracht is best aardig. Er is niet zoveel keus als bij Linksys maar belangrijke problemen worden vrij snel opgelost, hetzij via firmware updates of aangeraden instellingen.

Overall
Overall ben ik best content met deze router. Voor deze prijsklasse, rond de ¤150, is het een erg goede, snelle en stabiele router. Er waren wat opstartproblemen maar die werden snel en simpel opgelost of waren een kwestie van gewenning.
Daarnaast is het een simpele oplossing voor mensen met erg snel internet, die daar het maximale uit willen halen zonder meteen de spaarpot helemaal te moeten legen of een pc in te stellen als router, wat ook de nodige tijd en moeite kost.

Heb jij ook een D-Link DIR-655?

Die 1.13 firmware is volgens de Nederlandse support site niet de laatste, hier is de laatste versie 1.03.
Waar heb jij deze versie vandaan?
Die 1.13 is de Amerikaanse versie waarbij tegelijkertijd de garantie vervalt (buiten de VS), er kunnen ook compatabiliteits problemen zijn door onderlinge verschillen.
Je kunt dan beter even op www.dlink.de kijken voor de laatste europese versie, da's nu 1.11EUb02 (build 02 schijnbaar niet beta02).

Met de menu opbouw is wat mij betreft weinig mis.

Het is mischien ook leuk nog even te vermelden dat Deze router is dus momenteel een van allersnelste is op Tomhardware Router Charts. Op de review op Tomshardware werdt wel nog wat gehekeld dat de snelheid tegen kon vallen in mixed mode (11g &11n) tegelijkertijd, da's wel iets wat ik wilde gaan gebruiken, ik hoop dat inmiddels is opgelost.

Overigens installeer ik net juist het wireless gedeelte hier op deze router, de eerste impressie is inderdaad indrukwekkend. Ik heb de signaalsterkte maar op low gezet, de ontvangst is uitstekend voorlopig.

En ik merk juist een versleten letter A ..ARGH op mijn paar maanden oude Logitech S510 toetsenbord op, blah ik had net de vorige Logitech desktop set vervangen voor hetzelfde probleem.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 9 april 2008 14:20]

Ja, zoals ik al zei, het is vooral gewenning. Na een aantal jaar vrijwel exclusief met Linksys apparatuur te werken is het logischerwijs wennen met een compleet andere indeling ;)

Overigens draai ik die Amerikaans versie al vrijwel vanaf het begin dat ik het ding had. Tot nu toe geen problemen tegengekomen.

Op THG heb ik dan niet gekeken, wel op een andere site met een vergelijkbaar chart-systeem, daar was de D-Link ook consequent het snelste van vrijwel alle geteste routers.

Naar die EU versie zal ik eens kijken. Raar dat die niet op .nl is te vinden.
Het was een typo. Ik draai 1.11 en die heb ik gewoon van de D-Link site afgeplukt. Het is weliswaar de VS versie maar het draait als een zonnetje.
Bedankt voor de link fevenhuis, ik ga die versie snel proberen in de hoop dat ik daarna niet steeds mijn DIR-655 meer moet reseten na het verliezen van de internetverbinding.
draai hier ook met de US 1.11 zonder problemen.
Enige is dat er een aanpassing is geweest waardoor ik nu niet meer intern (LAN) kan routen, althans definities kan opgeven. Bij interface is alleen nog WAN te selecteren, en da's wel behoorlijk vervelend.
Hebben meer gebruikers hier last van ?

Verder zeer tevreden, met name de Gigabit routing is super!

[Reactie gewijzigd door R1 op 9 april 2008 18:34]

Ik heb inmiddels 1.11EU draaien maar met de 1.11US, had ik die problemen niet. LAN routeren was geen probleem :)
Ik heb n.a.v. dit topic maar eens de firmware van 1.03 (origineel) naar 1.11EU geflashed en daarna de settings weer terug gezet. De router deed het nog <g>.

Wat mij opvalt bij de wireless afdeling is de hogere signaalsterkte en rate. Dat is mooi meegenomen natuurlijk. En dit met medium transmit power.

Vraagje: wat halen jullie als max. doorvoer aan de LAN kant?

Ik kom niet verder dan max. 35 MBytes/sec maar na wat denken kwam ik er achter dat de schijf waar de data vanaf kwam domweg niet sneller wil.