Asus VivoTab Smart 64GB Zwart Review

F4RR3L 5 februari 2013, laatste update op 5 februari 2013, 6.656 views

Asus VivoTab Smart 64GB Zwart

Pluspunten

• 'gewone' windows 8 versie (dus niet de RT variant)
  • draait op x86-hardware
  • met 499,- niet bijzonder duur
  • standaard 64GB opslag
  • mooi helder scherm
  • Full-HD 720 & 1080 P/I zijn geen probleem
  • Films streamen is gaat perfect, ook in HD
  • Mogelijkheid oude windows applicaties te draaien

Minpunten

• App-aanbod is nog niet zo groot
  • de 'windows-home' button geeft geen haptic-feedback
  • het aanbod aan hoesjes/cases is nog klein (maar de transleeve is onderweg)
  • 'fingerprint-magnet', maarja, dat zijn alle tablets

Ik heb de vivotab smart aangeschaft als vervanger voor mijn vorige tablet ( de galaxy tab 10.1 (ja, de eerste)), die tablet voldeet niet langer aan de eisen die ik stel aan een apparaat als een tablet.
Deze vivotab smart maakt dat allemaal weer meer dan goed.
Voor mij zijn een vloeiende interface en hele goede multi-media mogelijkheden erg belangrijke punten voor een tablet.
Mijn vorige tablet was redelijk vloeiend, maar als je 'm teveel ging plagen dan was er duidelijke 'lag' in de interface te zien wat vaak resulteerde in meer dan eens op hetzelfde knopje klikken wat dan vervolgens weer tot een ongewenst resultaat leidde. De vivotab smart heeft hier helemaal geen last van. Ik zal hieronder iets verder ingaan op die interface.
Een ander belangrijk iets voor een tablet vind ik altijd de mogelijkheid om vloeiend full-hd content te kunnen afspelen, zelfs als de scenes grafisch wat 'zwaar' worden. De galaxy tab heeft hier nogal problemen mee, de tablet heeft gewoon last van z'n verouderde hardware. Hoe anders is dat met deze vivotab smart! Full-HD 1080P gaat vlekkeloos!

Interface
Mijn vorige tablet was een Android tablet, dit is een Windows 8 tablet. Ik heb android altijd een fijn platform gevonden, en dat vind ik nog steeds. En over windows 8 was ik niet zo te spreken.
Maar, op een tablet moet ik eerlijk toegeven dat de nieuwe windows 8 interface volledig tot z'n recht komt en dat het dan ook echt prettig is om mee te werken en daarmee ook 'snel' om mee te werken (alles voelt 'logisch' aan en dat geeft een goede gebruikerservaring).
Ik blijf er echter wel bij dat: windows 8 voor een tablet is prima, maar voor een desktop is het niet handig.

Oud & Vertrouwd
De nieuwe windows 8 tablets hebben ook de mogelijheid om de oude vertrouwde windows omgeving te gebruiken. Dit geldt voor zowel de RT versie als de gewone '8' versie van het besturingssysteem.
Het leuke aan deze tablet is dat 'ie uitgerust is met 'gewone' x86 hardware, en dat betekent dus dat je een 'gewone' windows 8 versie draait. Of m.a.w.: de versie die normale pc's ook draaien.
Dit betekent dus dat de 'oude' windows omgeving exact zo werkt als dat op een desktop zo zou zijn, EN, misschien wel een van de belangrijkste aankoopredenen voor mij, je kunt normale windows applicaties installeren (zoals dus bijv. office, VLC etc. etc.).
Dat gezegd hebbende is het echter wel zo dat de oude interface duidelijk niet (goed) geschikt is voor touchbediening. Het werkt wel, maar echt makkelijk is anders. Je kunt het oplossen door de tekengrootte in windows aan te passen, dit maakt de knoppen wat groter, maar ook meteen al het andere en dat is niet altijd even mooi/handig.

HD-Video Playback
Zoals ik al eerder schreef: de mogelijkheid voor een tablet om HD video af te spelen is voor mij erg belangrijk.
En dit is dan ook wel een van de belangrijkste dingen waar ik naar kijk voordat ik een tablet koop.
Ik heb na het lezen van enkele reviews en reacties op o.a. Tweakers het beeld gekregen dat de tablet HD video prima aankan.
En dat is inderdaad waar. De tablet kan prima overweg met Full-HD content, zelfs als er zich een heftige scene afspeelt (veel CGI, vuur, explosies etc.).
Een bijkomend voordeel is dat deze tablet op x86 hardware draait en dat betekent dat je je programma's van de 'desktop' ook kunt gebruiken, en in mijn geval is dat VLC. En die doet het dan ook prima.
Ik heb nou 2 aflevering NCIS:LA en 1 Full-HD film gekeken op de tablet en dat ging zonder haperingen (alle 3 de files waren van het .MKV formaat) Dus ik ben zeer tevreden over de multimedia mogelijkheden van deze tablet, zelfs na 2 afleveringen NCIS:LA was er 'slechts' een procent of ~8 van de accu gebruikt (720P .MKV video 45 min x2 = 90 min. film, de film die ik geken heb was 1080P, dat resulteerde in ongeveer ~10% accugebruik over een tijdsbestek van 1 uur en 45 min.)!

Accuprestaties
Over de accuprestatie ben ik tot nu toe zeer tevreden. Ik was voor ik de tablet kocht nog wat sceptisch over de accuduur van het apparaat omdat het op x86 hardware draait, maar die gedachte bleek ongegrond. De tablet houdt het inderdaad zo ongeveer de tijd vol die op de verpakking/site vermeld staat: zo'n 9 a 9,5 uur.
Daar komt bij dat 'ie in standby zo goed als niets gebruikt (toen ik 'm gisteravond weglegde had ie nog 35%, 8 uur later was dat 34%).
Enzoals je hierboven kunt leze is de accuduur bij intensief gebruik ook nog meer dan redelijk te noemen!
Kanttekening is wel dat de accu niet tegen constant opladen kan, hier wordt ook voor gewaarschuwd in de handleiding. Het is dan volgens mij ook geen Li-ion accu, op de asus site staat Li-Polymer, geen idee wat dat is, maar 't is dus kennelijk iets anders.

Apps
Dit blijft voorlopig het zwakste punt van windows 8, er zijn wel apps en de apps die er zijn zijn ook gewoon goed, maar het zijn er nog niet zo veel.
Daar komt bij dat als je in de instellingen van je Store niet uitzet dat de app automatisch de resultaten op jouw locatie aanpast je nog minder apps te zien krijgt.
Ook missen bijv. nog dingen als een goede file-browser voor in de modern-UI, zoals ook de Google-apps.
Het gemis van de google-apps is voor mij eigenlijk het enige minpuntje aan deze tablet, aangezien ik een android-telefoon (SGS2) heb en hiervoor dus een android tablet had. Gelukkig is dit wel makkelijk te benaderen via de browser, zeker omdat je de oude desktop omgeving ook kunt gebruiken.
Ik denk echter dat mensen met een RT uitvoering van een windows tablet dit soort dingen wat meer zullen missen.

Aansluitingen & Connectiemogelijkheden
Hier kan ik kort over zijn: zoals het een moderne tablet betaamt zitten hier de nodige aansluitngen op.
Op de tablet vind je:
aan de linkerkant: micro-HDMI, MicroSD slot en een micro-USB aansluiting (wordt tevens voor 't opladen gebruikt)
aan de rechterkant: de microfoon, volumeknoppen en de headphone-jack
aan de bovenkant: de aan-uit/standby knop
aan de onderkant: niks, de onderkant is lekker 'clean' (en dat komt de ergonomie ten goede!).
De tablet beschikt tevens over 802.11n WiFi(van broadcom), Bluetooth 4.0 en NFC

Opslag
De tablet heeft standaard 64GB aan interne opslag. Hiervan is ongeveer ~32-33GB nog over voor de gebruiker als je de tablet voor 't eerst opstart (windows geeft aan dat de maximale capaciteit 49,9GB is, scheelt dus nogal met 64GB, maar dat terzijde, dat weten we ondertussen wel, een 1TB schijf heeft ook 'maar' 931GB).
Dit geeft ook meteen aan dat een windows 8 tablet, zij het een RT of '8' versie, een best wel behoorlijke opslagruimte nodig heeft. De tijd van 16GB-is-genoeg is echt voorbij.
Zelfs 32GB zou krap aan zijn voor een windows 8 tablet, dus het feit dat asus hier netjes 64GB in heeft gestopt is heel prettig.
Gelukkig kun je de tablet natuurlijk wel uitbreiden met een geheugenkaartje. Ik heb er zelf een extra 32GB micro-sd (high-speed) in gedaan voor extra opslag.

Voor diegenen die op zoek zijn naar een goede tablet voor niet al teveel geld, is de asus vivotab smart zeker een aanrader.
Pluspunten zijn vooral het feit dat het apparaat op x86 hardware draait alsmede de zeer goede multimediamogelijkheden, de goede accuduur en de standaard hoeveelheid opslag ruimte.
En met een prijskaartje van *'slechts' 499,- is het helemaal een mooie deal (*: de meest Windows 8 tablets met x86 hardware kosten al gauw 800+ euro)
Het enige minpunt waar je (voorlopig) mee moet kunnen leven is het (nog) kleine aanbod van apps, alhoewel je met dit apparaat wl de beschikking hebt over de oude desktopinterface waar je je vertrouwde applicaties op kunt installeren.

Heb jij ook een Asus VivoTab Smart 64GB Zwart?

Ik ben benieuwd naar een paar dingen:
- Heeft dit ding nu stereospeakers of niet?
- En dek je deze niet af als je de tablet normaal vasthoud?

En dit is misschien wat teveel gevraagd maar:
- Heeft iemand Lego Digital Designer op deze tablet geprobeerd? Als dit namelijk een beetje werkt is er geen twijfel meer over welk tablet ik ga halen (Android/Windows)
antwoorden op je vragen:
- nee de tablet heeft geen stereo speakers, maar die die er wel in zit is redelijk potent
maar wees eerlijk: je gaat natuurlijk geen volledige film kijken met slechts tablet speaker(s)
maar het is wel voldoende om ff snel een youtube video'tje te kijken en dat soort dingen.
- nee je dekt de speaker niet zo snel af, of ik in ieder geval niet. dit met name omdat ik de tablet meestal vanaf de onderkant vasthoud omdat typen erg lastig wordt als je twee handen aan beide kanten hebt. wat wel kan is natuurlijk de tablet in portrait modus houden maar dan dek je de speaker sowieso niet af

Waarom je die designer op de tablet wil laat ik in het midden, maar ik wijs je er nogmaals op (zie ook mijn review) dat het hier gaat om een x86 tablet, m.a.w. het is dus gewoon een normale pc, maar dan met een touchscreen.
Dus als die designer op een gewone pc/laptop draait, dan zal het op deze tablet ook draaien. Of het dan erg handig is is een tweede. Want het nadeel van die designers is altijd dat ze erg kleine knopjes bevatten die gemaakt zijn om met de muis bediend te worden. Gelukkig kun je natuurlijk wel een muis en/of toetsenbord aan de tablet hangen, das dan weer een voordeel.
Dus ik zou zeggen, als je het met je vingers wilt gebruiken, weet ik niet of het wel zo handig is. als je de tablet echter wilt gebruiken i.c.m. in ieder geval een muis dan is het wel een goede optie.
Houd wel in je achterhoofd dat het nooit een laptop of desktop vervanger zal zijn!
Hopelijk heb je wat aan deze informatie;)
Bedankt voor de snelle reactie. Het is inderdaad niet zo heel belangrijk om stereo speakers te hebben.

Wat betreft Digital Designer, lijkt me dit juist leuk met touch. Maar dan moeten ze er wel de touch-mogelijkheden in hebben zitten. In principe is de interface simpel en beruikbaar met touch, wat je natuurlijk wil is gebruik maken van gestures/multitouch, en dat zullen ze er niet ingebouwd hebben.

Ik heb nu op mijn Werk laptop als op de pcs thuis Windows 8 staan. Een tablet willen we sowieso kopen, maar ik overweeg Windows omdat ik ook ontwikkel in .NET, en dan kunnen we ook Office draaien op dit ding. Maar als ik de Windows Store zo zie is het een grote puinbak van rommel apps. Dat is jammer. Dat krijg ik denk ik ook niet uitgelegd aan mijn vrouw, die zich zal afvragen waar al haar leuke (Android) Apps naar toe zijn in Windows. Dus... nog enige twijfel.

De 1080p Streaming klinkt trouwens wel extreem veelbelovend!
Ik heb de Asus Vivotab Smart vandaag gekocht. Eerste wat ik deed was een BIOS-update via de Asus-update-tool. Ik weet niet of de BIOS-update gelukt is of niet, dat was niet te zien, maar nu komt de tablet tijdens het starten van Windows 8 niet verder dan de fout-oplossing en automatische reparatie van Windows. Kortom, na 30 minuten is de tablet onbruikbaar geworden. Alle opties die aangeboden worden om dingen te repareren, resetten, etc. werken allemaal niet. Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Ik heb zojuist een Technical Inquiry gedaan bij Asus, maar ik moet tot 48 uur wachten op antwoord. Ik ben bang dat ik hem terug moet gaan brengen.
Kom je helemaal niet meer in windows 8?

ikzelf had problemen na de update dat de tablet maar moeilijk weer aanging. had overigens te maken met de drivers van de liveupdate.

als je dit zelfde probleem ondervind kun je (als je nog in windows 8 komt) bij "instellingen" en vervolgens "algemeen" je tablet helemaal resetten. nadat ik dit zelf deed werkte de tablet weer helemaal top.

de drivers a la versie 1.0 laat ik ook even aan mij voorbij gaan.

laat even horen of je er al uitgekomen bent
Ik overweeg deze tablet ook aan te schaffen. Wat is je oordeel na deze tijd over de tablet? Zou je hem nu nog gekocht hebben? Of zou je gewacht hebben op een andere model/ander merk oid?

Welke "gewone" applicaties gebruikt je erop en gaat dat ook allemaal beetje soepel? En in de tweakers video vonden ze de bouwkwaliteit niet echt goed, was dat bij jou ook?
Ik ben nog steeds zeer tevreden met de tablet en zou 'm zeker opnieuw aanschaffen. Zeker voor zo'n prijs!
Ik maak met name gebruik van de media applicaties die ik op m'n pc's/laptops ook gebruik (itunes/vlc etc). en dat werkt uitstekend.
Ik heb er ook office opgezet, want dat kan tenslotte :). Dit werkt prima, maar moet er wel bijzeggen dat je er dan eigenlijk wel een toetsenbord en/of muis aan moet hangen want office is duidelijk niet gemaakt voor touch.
En wat betreft het soepel draaien van applicaties: je moet niet verwachten dat het een high-end core-i7 desktop ervaring op zal leveren, maar doepel draait 't wel. Wat ik daarmee wil zeggen is dat je ertegen moet kunnen dat het affentoe 1 sec duurt voordat een applicatie ook daadwerkelijk opent (maar persoonlijk vind ik dat niet zo erg. zeker ook omdat ik dat wel verwacht).
over de bouwkwaliteit kan ik kort zijn. Die is namelijk gewoon prima. Nee het is geen high-end-unibody-aluminium stuff ofzo, maar dat verwacht je ook niet voor zo'n prijs en, met alle respect naar de video toe, het voelt ook absoluut niet onstevig of goedkoop aan. Ik heb ook geen last van een 'indeukende' behuizing aan de achterkant (zoals dat volgens mij vermeld wordt in de video)

Het enige nadeel wat ik tot nu toe ondervind is dat Asus tot op heden nog niet de transleev+keyboard heeft uitgebracht waardoor je dus bent aangewezen op universele laptop covers/hoesjes. En dat blijkt in de praktijk best lastig te vinden. Ik heb er een gevonden en die doet 't prima, maar is verre van ideaal.
Wat ik daarentegen wel erg handig vind is een app die ik laatst gevonden heb: Plex. Dit is een app voor de PlexServer applicatie (zie site van plex (google it)) en maakt 't mogelijk dat ik al mijn video/muziek bestanden overzichtelijk kan bekijken. erg handig.
Ok nou dan denk ik dat ik er ook n aan ga schaffen...

Voor sleeve/toetsenbord had ik dit gevonden:
bedankt voor die link. Maar de levertijd staat vooralsnog op '3-4 weken'. Bij mij gaat er dan altijd een lampje branden dat zegt: 'niet leverbaar' ?
maar zou mooi zijn als ze het kunnen leveren, want dan ga ik die er sowieso bij bestellen, want dat is toch eigenlijk wel een must-have voor een tablet
;)

[Reactie gewijzigd door wuppie007 op 17 april 2013 13:49]

kijk, dat is handig, daar heb ik wat aan! :) bedankt !!
die is besteld :P
Laat ff weten of het wat is, dan kan ik hem ook bestellen ;)
zal ik, verwacht 'm morgen of overmorgen binnen.
4Launch heeft hem op voorraad en is nog de goedkoopste ook.
Heb em besteld en had hem in 1 dag binnen.
Heeft iemand al enig USB apparaat werkend gekregen?
Wat ik ook in de tab steek aan usb apparaten, niks lijkt te werken...

Telefoon / usb cardreader / dongle voor draadloze muis.
Iemand enig idee wat er mis gaat?
bij mij functioneert alles gewoon hoor. ook de usb, ook de draadloze connectiviteit (dus ook bt en dus ook draadloze muizen).
gewoon ff terug naar de winkel. of opsturen, of bellen, of mailen. Lijkt mij niet dat het niet moet werken.
@F4RR3L
Bedoel je dat USB werkt naar de PC toe, dus met de standaard Micro USB kabel. Of gebruik je een USB to go kabel waar je vervolgens randapparatuur op aansluit, een externe drive/printer/muis/keyboard dat is het enige wat ik graag wil weten, verder voldoet deze tablet aan al mijn eisen.