D-Link DCS-5222L Review

notsonewbie 9 februari 2013, 5.816 views

D-Link DCS-5222L

Pluspunten

• wireless ook op smartphone (android) te zien En te besturen dankzij ingebouwde webserver
  • audio, 2 weg, gevoelige microfoon.
  • pre-sets en 'patrol', waarbij de cam diverse vooraf ingestelde punten het aantal gewenste seconden bekijkt, een 'route afloopt'.
  • Nachtvisie (maar niet verder dan zeg 5 meter) en lage sluitertijd instelbaar voor zeer weinig licht omgevingen.

Minpunten

• Beeld niet scherp maar wel nog net voldoende voor het doel.
  • Eigen software niet werkend te krijgen op mijn 2 routers onder windows 8 pro(maar is gelukkig niet nodig en mis je niets aan) dus bij meer dan 1 camera zou ik niet weten hoe je die op 1 scherm kan zien.

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3
Update 22-02-2013
Heel soms start de software van d-link op de pc wel zelf door, aldaar kan men wel kiezen uit scherpte pre-set, close or far.
Leuker was dus de ontdekking dat ook deze ip cam wel degelijk een manuele ring heeft! En zo kan je met de hand ietwat scherp stellen op dichterbij tot verder weg, zeg vanaf 50 cm, tot 8 meter. Hoe je de ring dan scherp-stelt, het beeld, is dan wel 'altijd' die scherpte op afstand x. Je kan dus noch met de eigen software, noch via een browser dat aanpassen.
De ring bevat 3 opstande richeltjes en je moet dus erg oppassen de lens niet te bevettigen met je vingertoppen, of even brillendoekje er bij nemen alvast.

Update 9-2-2013 i.v.m. door d-link opgegeven resolutie : De opgegeven resolutie klopt niet, deze is ietsje lager en wel 1280 x 720
In het scherm staat ook netjes : "This section shows your camera's live video. You can control your settings using the buttons below.
Current resolution is 1280 x 720"
Hetgeen een screencapture en dan de details bekijken bevestigde.

Ik had mij ooit voorgenomen dat als een mij niet onbekend merk in NL met een wifi tilt / pan en nacht visie kleuren camera zou komen onder de 200 euro, dat ik het in huis wil om bij afwezigheid o.a. de hond diens gedrag/geblaf vast te leggen, of bijv. het terrein achter het huis.
Deze d-link DCS-5222L voldeed aan mijn wens.
In de doos zat de camera, een kleine remote, de software/utilities cd, een utp netwerk kabeltje, 220v adapter met lange draad van 2 meter en aan/uit knop daarop, een montage plaat voor muur of plafond met schroefjes en plugjes. (Dit is geen buiten camera overigens, alleen voor binnen!)

Aansluiten : Het is niet de eerste maal dat ik zo een camera opzet aan een pc, ook niet v.w.b. wireless. Net als bij sommige anderen werkt ook bij deze de eigen(!) software op meegeleverde cd om het camera beeld te bekijken -> niet...
Wat wel als een speer ging was de WPS 'setup', even op de router wps indrukken, dan binnen 2 minuten op de d-link diens wps knopje 3 seconden indrukken tot een groen ledje in de display gaat branden, en voila, hij maakt binnen 2 minuten deel uit van het netwerk.

Dit niet kunnen installeren van de d-link software is vreemd ondanks al de utility's op de bijgeleverde cd die scannen naar ip nummer, mac adres enz etc. en die ook vinden.
Ook op een andere router, upnp aan, poorten geforward, software en firmware upgrade (naar 1.1), niks..
Het is dus maar mooi dat het dingetje zelf een ingebouwde webserver heeft !!
Via die software is het namelijk makkelijk om na naam en password ingeven, via een browser of android app de camera beelden te zien en de camera te besturen. Ook alle instellingen kun je na inloggen doen vanuit je browser.

Toegegeven, windows 8 staat niet als ondersteunt OS, dat zijn alleen windows xp SP 2, vista en w7. Ook max OS X6 zou er mee overweg moeten kunnen.

Nadeel is dan gelijk dat je, erg knullig van d-link !, je je ook al niet kan registreren voor d-links mycloud, die stap komt namelijk pas nadat je video beeld in je software hebt en de software allerlei gegevens van je netwerk camera zou meesturen.
Gelukkig dus maar dat er een 2e optie is via d-links eigen ddns en aldaar op de website registreren. Kortom het ding werkt nu of zelfstandig (zie verderop) met sd opslag, of via een browser danwel android app op mijn smartphone. Zowel lokaal op het netwerk als wereldwijd, en alle functies, op -1- na misschien, wat ik niet heb gechecked, 2 weg audio. Horen werkt, de camera heeft een goede microfoon, maar audio er terug naar sturen, speakers er aan, ik heb het niet nodig en dus niet getest.

Hoe het hoort te gaan, en een redelijke weergave van het beeld dat de camera geeft, zie hier:
Let wel, dat is een 360p clipje, de camera is 1280x800

Zoals gezegd gebruik ik hem als wifi camera op diverse plekken.
Het is qua wifi een N, dus theoretisch 300 Mbps en wat meer bereik.
Die verbinding, of over een ethernet kabel waarvoor ook een aansluiting is, is wel nodig ook want je kunt dan kijken op max. 1280x800 dpi bij 30 frames per seconde en bijv. 4 Mbps.
Ook lagere dpi kan men instellen, en er is digitale zoom, 2x of 4 x. (Dus niet 3x)

Beeldscherpte : Jammer is dat het beeld niet scherp te noemen is... Gelukkig is het ook niet bar slecht. Bijstellen kan niet.
I.t.t. mijn webcam van 15 euro is er zelfs geen scherpstelling ring.
De view is eenvoudigweg 'fixed op oneindig'. Ik nam wat fotos van het beeld, een screencapture, maar dat maakte het beeld nóg onscherper, dus deze plaats ik niet.

Audio : Ook bevat het apparaatje een 2 weg audio systeem, sowieso kan je de omgeving van de camera beluisteren via een boven verwachting gevoelige microfoon, en je kan optioneel ook terug praten als je aan de 5222L een stel speakertjes(-met eigen stroom voorziening) aan plugt, gewoon via een standaard 3,5 mm plugje.

De 4 LED's voor nachtvisie zijn groot, vallen op als ze aanstaan (rode LED's) maar geven niet meer dan een meter of 5 ver effectief licht.
Dit is iets te verbeteren, ook als ze nog uit staan rond invallen van duisternis, doordat de sluitertijd trager ingesteld kan worden.

Voorts kun je instellen dat er geen streaming video plaats vind, maar alleen bij beweging, waarbij je in kan stellen in het beeld (door vierkanten of rechthoeken te trekken) wat wel en niet in de gaten hoeft te worden gehouden. Ook de gevoeligheid is in percentage vast te leggen, zodat je niet met wind en een wat bewegende tak de hele dag mails met video/foto's krijgt.
Wederom na voor-instelling, kan je kiezen voor video of foto opnames, en deze versturen per email of opslaan, ook per ftp.

SD : Dat de camera ook zonder pc kan werken, is mede door de ingebouwde webserver, en dan kun je ook nog de boel laten opslaan op micro sd kaart tot max 32 GB.
Er is van alles in te stellen qua dpi en 'kwaliteit' (ietwat onscherp, wat je ook kiest) en mpeg, h.264 of mjpeg formaat. Bij beweging/opname komt dit dan op de sd kaart.

Presets en op patrouille : Een _leuke functie_ vind ik de mogelijkheid om punten vast te leggen en die een naam te geven. Je kan dan via een preset knop die plek bekijken zonder telkens zelf op de cursor pijltjes in het scherm te hoeven drukken/klikken. Klik je op 'patrole' dan loopt hij alle presets af en wacht per preset op die kijk positie het aantal seconden dat je daarvoor opgaf.
Als een plek donker is kan de PIR zelf inschakelen (die kan je aan/uit of automatisch zetten) PIR is infrarood, voor de nachtvisie)

Ik noem het zeker geen miskoop, echter wel net ff te duur voor wat je aan scherpte in het beeld
(hoe je deze ook instelt..) bekijkt op smartphone, tablet, monitor 1 of 2 )
moet missen.

Remote controle : Ook handig kan de bijgeleverde kleine remote controle zijn, deze bevat de basis functie voor beweging van de camera en een speciale knop : 'privacy', druk daarop en de camera draait de lens naar de antenne en helemaal omlaag en zet het beeld uit.

Verdere spec's :

Networking Protocol
- IPV4, ARP, TCP, UDP, ICMP
- DHCP Client
- NTP Client (D-Link)
- DNS Client
- DDNS Client (DynDNS and D-Link)
- SMTP Client
- 802.11b/g/n WLAN
WIRELESS Security
- WEP/WPA/WPA2 wireless encryption
WIRELESS TRANSMIT OUTPUT POWER
- 16 dBm for 11b, 12 dBm for 11g, 12 dBm for 11n (typical)
SDRAM
- H.264
- MPEG4
- MJPEG
VIDEO FEATURES
- Adjustable image size and quality
- Time stamp and text overlay
- Flip and Mirror
- Pan range:+170° ~ -170°
- Tilt range:+90° ~ -25°
- DIGITAL ZOOM:Up to 4x
IR LED Coverage
- Up to 5 meters (16 feet)
3A CONTROL
- AGC (Auto Gain Control)
- AWB (Auto White Balance)
- AES (Auto Electronic Shutter)
Power
- Input: 100 to 240 V AC, 50/60 Hz
- Output: 5 V DC/1.25 A
- External AC-to-DC switching power adapter
DIMENSIONS (W x D x H)
- Camera only: 125 x 113 x 114 mm (4.92 x 4.45 x 4.49 inches)
MAX POWER CONSUMPTION
- 10.5 W
Operating Temperature
- 0 to 40 ˚C (32 to 104 ˚F)
Storage Temperature
- -20 to 70 ˚C (-4 to 158 ˚F)
Humidity
- 20% to 80% RH non-condensing
Certifications
- FCC
- IC
- C-Tick
- CE

Heb jij ook een D-Link DCS-5222L?

2 sterren, een kort voorbeeld filmpje vd kwaliteit zou leuk zijn

Verder bedankt voor de review , zat er nl ook aan te denken om er 1 te kopen
Goede tip SvenG ik zal deze in de review zetten :
Let wel, dat is een 360p clipje, de camera heeft een resolutie van 1280 x 720

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 9 februari 2013 17:19]

PIR staat voor Passive Infrared Sensor. Deze kun je gebruiken voor de motion detection. Een meer betrouwbare methode aangezien deze enkel een persoon of dier kan detecteren. Een vallend blaadje zorgt dus niet voor valse positives. De PIR zorgt dus niet voor beeld in het donker, daar zorgen de IR ledjes voor.

Verder let op! Je hebt een revision A en revision B. Het nieuwer model ( B ), heeft geen afstandbediening meer. Model A, te herkennen aan de IR ontvanger aan de voorkant onderaan., heeft dat wel. Tevens is model B anders vormgegeven.

[Reactie gewijzigd door Aurora op 24 februari 2015 00:45]

Ik heb hem vandaag ook gekocht. Makkelijk in te stellen icm synology nas. Dat d-link cloud gedoe hoeft van mij niet zo...

Geluid heeft een vertraging tov het beeld, ondanks dat de camera ongeveer naast de router staat, lijkt de verbinding zwak. Ook met de normale webinterface zit een enorme vertraging tussen pan-knop en bewegen van de camera.

De lens stond niet scherp afgesteld, maar dat kan je zelf aanpassen met een ring die je binnen enkele jaren kwijt bent.

Opvallend is dat vanuit de interface van synology ds. cam de pan/tilt zeer grof is. Ik ben er nog niet achter gekomen hoe dit in detail is in te stellen, ik vermoed dat dat met een preset moet.
Leuke review, voor mij ook aanleiding om dit product aan te schaffen. Ben er tevreden over, het beeldkwaliteit had beter gekund maar is voldoende voor prijs/kwaliteit verhouding.

Besturing is ook redelijk eenvoudig te noemen via de android app, wat ik echter wel afvraag zijn de apps die beschikbaar zijn, er is namelijk een d link lite en de d link + (betaalde versie) echte verschillen heb ik niet kunnen ontdekken (behalve de mogelijkheid voor meerdere camera's tegelijktijdig bekijken, maar dat is voor mij (nog) niet van toepassing.

De optie pan/tilt is redelijk lawaaierig maar is een zeer handige optie en dat geluid neem ik dan ook voor lief.

Beelden opslaan op FTP (bij beweging) werkt ook prima.

Al met al een tevreden gebruiker van deze camera en ik zal deze ook aanraden aan andere gebruikers die een pan/tilt camera zoeken voor niet al te veel geld.