LaCie CloudBox 3TB Review

surfert 3 februari 2013, 7.461 views

LaCie CloudBox 3TB

Pluspunten

• Scherpe prijs
  • Ethernet-stekker
  • Hij doet HTTPS
  • Klein
  • DLNA
  • Bonjour
  • Je kan UPnP aanzetten zodat hij zelf de portforwarding regelt
  • Je kan vanaf mynas.lacie.com laten doorlinken
  • SFTP
  • bittorrent client

Minpunten

• De webinterface is ouderwets. Geen mooie HTML5 / Javascript / AJAX interface zoals bij moderne web services
  • Voor de file-drop-in moet de webbrowser Java gebruiken
  • Je hoort hem zoemen
  • Geen logging van inloggers
  • Geen logging van foutmelding bij port forwarding
  • Geen NZB client
  • Ik zie niks over IPv6, terwijl IPv6 toch ideal zou zijn voor toegang vanaf Internet

Features Score: 3
Scherpe prijs, leuke features, maar ouderwetse en trage webinterface

De positieve punten:
Scherpe prijs
Ethernet-stekker
Klein
DLNA
Je kan UPnP aanzetten zodat hij zelf de portforwarding regelt
SFTP
bittorrent client

De negatieve punten:
Voor de file-drop-in moet de webbrowser Java gebruiken
Je hoort hem zoemen
Geen logging van inloggers
Geen logging van foutmelding bij port forwarding
Geen NZB client

Conclusie: prima basis apparaat, werkt met iPad / iOS, werkt met Ubuntu, maar de webinterface had wel iets meer uptodate gekund. Hopelijk komt daarvoor een update

Heb jij ook een LaCie CloudBox 3TB?

Ik heb echt geen idee of het mogelijk is, maar als de webinterface je zo tegensteekt kun je er dan geen FreeNAS op zetten? Ik denk dat je daarmee veel beter uit de voeten kunt. Heb zelf eens FreeNAS gedraait hier en de webinterface is mooi en werkt snel!

Verder niet echt een uitgebreide review maar je haalt wel alle punten aan
FreeNAS is toch alleen beschikbaar voor x86? Ik verwacht niet er een x86 in de Lacie zit, eerder een ARM of MIPS. Dus volgens mij gaat dat niet werken.
Ik denk dat als ze updaten naar een nieuwere kernel, FreeNAS perfect op ARM (en/of MIPS) zal draaien.
Moeten ze wel eerst voor elkaar krijgen dan ;)
Iets op een Lacie krijgen is nogal een ***** helaas. Het OS zit goed dicht en de boel draait idd op ARM, zonder al te veel vermogen ook nog eens.

Heb het overwogen voor m'n eigen Lacia NAS om bv ook MKV bestanden af te kunnen spelen naar de PS3 toe maar dat was echt te veel gedoe :/
Beetje kort, maar ik krijg een redelijke indruk tot nu toe.

Zie bv mijn review van de grotere broer:
productreview: LaCie Network Space MAX 2TB review door dmvdberg

De webinterface is idd beperkt maar gelukkig updaten ze regelmatig.
Hoe bevalt jouw de bittorrent client?
De bittorrent client lijkt te werken, maar is ook nogal sober in z'n output: één regeltje tekst met een paar parameters.
Kun jij .srt ondertitels aan de praat krijgen als je films streamt naar je (smart) HD TV? Ik namelijk niet! Dat is bij ons wel een groot probleem geworden.... ;(

Verder vind ik de Cloudbox lekker rap kunnen downloaden omdat ie torrent client heeft en dat is wel 10x sneller dan dat ik het via de computer binnenhaalde. Hij is stil. Hij streamt 720p en 1080p HD films naar mijn Samsung HDTV DRAADLOOS binnen het thuisnetwerk, wat erg vet is natuurlijk... maar de app ZUIGT BALLEN, daar heb je nix aan! En de ondertitels krijg je er dus niet op! WTF?! Alleen hardsubs toont ie (natuurlijk).
Ondertiteling is een probleem van dnla als ik me niet vergis, probeer verbinding te maken als een Windows share. Hielp bij mij tenminste wel.
Heb je het probleem met de .srt bestanden inmiddels kunnen verhelpen? Dat zou voor mij de doorslag kunnen geven van een aankoop of niet;)